Împlinindu-se opt zile de la Naştere, Domnul nostru Iisus Hristos a binevoit a primi tăierea împrejur, pe de o parte ca să împlinească legea, cum spune în Evanghelie: N-am venit să stric legea, ci s-o împlinesc, pentru că El se supunea legii, ca pe cei vinovaţi şi robiţi de dînsa să-i facă liberi, precum zice apostolul: A trimis Dumnezeu pe Fiul Său, Care S-a născut sub lege, ca pe cei de sub lege să-i răscumpere; iar pe de alta ca să se arate că a luat trup adevărat şi să astupe gurile eretice, care ziceau că Hristos n-ar fi luat trup omenesc, ci cu nălucire S-ar fi născut.
Drept aceea, S-a tăiat împrejur, ca să fie
arătat omenirii; pentru că de nu S-ar fi îmbrăcat cu trupul nostru, apoi cum ar
fi fost cu putinţă să se taie împrejur nălucirea, iar nu trupul, fiindcă
grăieşte Sfîntul Efrem Sirul: "Dacă n-a fost trup, pe cine a tăiat Iosif
împrejur? Cel ce a fost cu trup adevărat S-a şi tăiat împrejur ca un om, şi cu
sîngele Său S-a roşit Pruncul, ca un fiu omenesc şi, durîndu-L, plîngea, precum
se cădea firii omeneşti".
Pentru aceea S-a tăiat împrejur la trup,
ca să ne aducă nouă duhovnicească tăiere împrejur; pentru că, sfîrşindu-se legea
cea veche, care era după trup, a început cea nouă, duhovnicească. Precum omul
cel vechi, trupesc, tăia împrejur pe omul cel simţit, aşa şi cel duhovnicesc
este dator a-şi tăia împrejur patimile cele sufleteşti: iuţimea, mînia,
zavistia, mîndria, necurăţia şi alte păcate. Iar a opta zi S-a tăiat împrejur,
scriidu-ne nouă cu sîngele Său viaţa cea viitoare, care de învăţători se
socoteşte a fi a opta zi. Astfel, Ştefan, făcătorul canonului din această zi, în
cîntarea a patra, zice: "Închipuieşte viaţa cea neîncetată a veacului al optulea
ce va să fie, în care Stăpînul S-a tăiat împrejur". Sfîntul Grigorie de Nissa
grăieşte aşa: "Cea de a opta zi s-a aşezat prin lege, ca veacul al optulea, ce
va să fie prin optime, să mi-l însemneze mie".
Se cuvine a şti şi aceasta: că tăierea
împrejur în Aşezămîntul cel vechi era rînduită în chipul Botezului şi al
curăţirii păcatului strămoşesc, măcar că acela nu se curăţa cu totul prin
tăierea împrejur, pînă la sîngele lui Hristos cel de voie vărsat pentru noi,
pentru că tăierea împrejur era numai închipuire a înainte curăţirii celei
adevărate, iar nu adevărată curăţire, pe care a săvîrşit-o Domnul nostru,
scoţînd păcatul din mijlocul lumii şi pironindu-l pe Cruce. Iar în loc de
tăierea împrejur din legea cea veche, a legiuit Botezul darului celui nou, care
este din apă şi duh. Tăierea împrejur a fost atunci ca o pedeapsă pentru păcatul
cel întîi făcut şi spre semnul acesta, cum că pruncul ce se taie împrejur este
zămislit întru fărădelegi, după cuvîntul lui David: ...în păcate m-a născut
maica mea; pentru care rana rămîne pe trupul pruncului.
Dar Domnul nostru era fără de păcat, deşi
în toate S-a asemănat nouă, în afară de păcat; precum şarpele de aramă făcut de
Moise în pustie era şarpe numai cu asemănarea, dar fără veninul şarpelui, aşa şi
Hristos era om adevărat, dar nepărtaş păcatului omenesc şi S-a născut din Maică
fără de prihană şi fără de bărbat, mai presus de fire.
Nu se cădea Lui să rabde acea rană a
păcatului, adică a tăierii împrejur, după lege, ca unul Care era fără de păcat
şi dătător de lege, dar de vreme ce a venit să ia asupra Sa păcatele a toată
lumea, după cum grăieşte Apostolul: Neştiind de păcat, pentru noi s-a făcut
păcat; deci ca şi cum ar fi fost păcătos, a suferit tăierea împrejur, fiind
fără de păcat. Apoi mai mare smerenie a arătat Stăpînul nostru în tăierea
împrejur decît în naşterea Sa.
Pentru că prin naştere a luat asupra Sa
numai chipul omenesc, după cum grăieşte Apostolul: Întru asemănarea omenească
făcîndu-Se şi cu chipul S-a aflat ca omul, iar prin tăierea împrejur a luat
asupra Sa chipul păcătosului, suferind ca şi un păcătos rana cea rînduită pentru
păcat. Pentru ceea ce nu era vinovat a pătimit ca un vinovat, cum grăieşte
David: Cele ce n-am jefuit, atunci am plătit; de care păcat nu sînt
părtaş, pentru acela am suferit durerea tăierii împrejur.
Deci, a voit ca să primească tăiere
împrejur, începînd înainte de a pătimi pentru noi, şi gustînd acel pahar, pe
care voia să-l bea pînă în sfîrşit, grăind pe Cruce: Săvîrşitu-s-a. Vărsa
picături de sînge dintr-o parte a trupului, pînă ce din tot trupul va curge
sîngele pîraie; în pruncie începe a răbda şi la pătimire se deprindea; ca,
atunci cînd va fi bărbat desăvîrşit cu vîrsta, să rabde cu înlesnire patimile
cele mai cumplite: pentru că din tinereţe se cuvine omului a se deprinde la
nevoinţele cele bărbăteşti. Viaţa omenească este plină de osteneli, fiind ca o
zi, avînd naşterea dimineaţa, iar seara sfîrşitul; că de dimineaţă, adică din
scutece, Omul - Dumnezeu Hristos iese la lucrul Său prin osteneli, fiind în
osteneli din tinereţe şi spre lucrarea Sa pînă în seara aceea cînd soarele s-a
întunecat şi s-a făcut întuneric pe tot pămîntul pînă la al nouălea ceas; căci
grăieşte către iudei: Tatăl Meu pînă acum lucrează şi Eu
lucrez.
Dar ce lucrează Domnul nostru? Mîntuirea
noastră; căci mîntuire a lucrat în mijlocul pămîntului. Iar ca s-o lucreze
desăvîrşit, se apucă de dimineaţă, adică din tinereţe de lucru, începînd a răbda
durere trupească şi cu inima suferind pentru noi ca pentru fiii Săi, pînă ce se
va închipui întru noi Hristos. De dimineaţă, cu sîngele Său începe a semăna, ca
spre seară să adune rodul cel frumos al răscumpărării noastre.
Apoi s-a pus numele fericitului prunc
"Iisus", nume care s-a dat din cer de Arhanghelul Gavriil în vremea cînd a
binevestit Preacuratei Fecioare zămislirea Lui şi mai înainte pînă a nu se
zămisli în pîntece, adică mai înainte pînă a nu se învoi Preasfînta Fecioară cu
cuvintele binevestitorului, sau mai înainte pînă a nu zice: Iată roaba
Domnului, fie mie după cuvîntul tău. Pentru că la acele cuvinte ale ei,
îndată Cuvîntul lui Dumnezeu trup s-a făcut, sălăşluindu-Se în preacuratul şi
preasfîntul Ei pîntece.
Deci, acest preasfînt nume, Iisus, care
s-a spus de înger mai înainte de zămislire, I s-a dat la tăierea împrejur
Domnului Hristos, ca o încredinţare despre mîntuirea noastră; pentru că "Iisus"
înseamnă "Mîntuitor", precum mai înainte a tălmăcit acelaşi înger lui Iosif, în
vis, arătîndu-se şi zicîndu-i: Vei da numele Lui "Iisus", pentru că Acela va
mîntui pe poporul Său din păcate. Încă şi Sfîntul Apostol Petru, mărturisînd
despre numele lui Iisus, zicea: Nu este întru nimeni altul mîntuire, pentru
că nu este nici un alt nume sub cer, dat între oameni, întru care se cade a ne
mîntui.
Acest mîntuitor nume, Iisus, mai înainte
de toţi vecii era pregătit în sfatul Sfintei Treimi, şi pînă acum păzit spre a
noastră mîntuire; iar acum ca un mărgăritar de mult preţ s-a adus spre
răscumpărarea neamului omenesc din vistieriile cele cereşti şi s-a dat prin
Iosif, întru adeverirea tuturor; apoi cele neştiute şi cele tăinuite ale
înţelepciunii lui Dumnezeu, întru numele acesta s-au arătat. Acest nume ca un
soare a strălucit lumii, după cum grăieşte proorocul: Va răsări vouă, celor
ce vă temeţi de numele Meu, soarele dreptăţii.
Ca un mir bine mirositor a umplut lumea de
bună mireasmă. Ca un mir este vărsat numele Său, nu ţinut în vas, ci vărsat;
căci pînă cînd mirul este în vas, pînă atunci mireasma lui este înăuntru; iar
cînd se varsă, îndată buna lui mireasmă umple văzduhul. Puterea numelui lui
Iisus era tăinuită în sfatul cel mai înainte de veci, acoperindu-se ca într-un
vas; iar după ce din cer s-a vărsat pe pămînt acest nume, îndată ca nişte mir
plin de aromate, prin buna mirosire a darului, de la vărsarea pruncescului sînge
la tăierea împrejur, a umplut lumea. Şi toată lumea acum mărturiseşte că Domnul
Iisus Hristos este întru slava lui Dumnezeu Tatăl.
Arătată s-a făcut puterea numelui lui
Iisus, căci acest minunat nume a mirat pe îngeri, a bucurat pe oameni şi a
înfricoşat pe diavoli, pentru că şi diavolii cred în El şi se cutremură. Apoi de
numele acesta tremură iadul, tremură cele dedesubt, se scutură puterea
întunericului, cad cei ciopliţi, se goneşte întunericul idoleştii îndrăciri; iar
lumina dreptei credinţe răsare şi luminează pe tot omul ce vine în
lume.
La acest nume preamare al lui Iisus tot
genunchiul se pleacă, al celor cereşti, al celor pămînteşti şi al celor de
dedesubt. Acest nume al lui Iisus este armă tare asupra potrivnicilor,
precum zice Sfîntul Ioan Scărarul: "Totdeauna cu numele lui Iisus să baţi pe cei
potrivnici, pentru că armă mai tare decît aceasta nu vei afla nici în cer, nici
pe pămînt". Acest nume preascump, Iisus, o! cît de dulce este inimilor celor ce
iubesc pe Iisus Hristos! O! cît este de dorit celui ce-L are pe El! Căci Iisus
este iubire şi dulceaţă. Acest preasfînt nume Iisus, o! cît este de iubit
robului şi legatului pentru Iisus, celui robit pentru dragostea Lui!
În minte să fie Iisus, pe limbă Iisus;
Iisus se crede cu inima întru dreptate, Iisus se mărturiseşte cu gura spre
mîntuire. Ori umblînd, ori şezînd, ori ceva lucrînd, Iisus să fie pururea
înaintea ochilor. N-am crezut - zice Apostolul -, a şti ceva între
voi, fără numai pe Iisus; căci Iisus, celui ce se plînge către Dînsul, îi
este luminare a minţii, frumuseţe a sufletului, sănătate a trupului, veselie a
inimii, ajutor întru necazuri, bucurie întru mîhnire, iar iubitorului Său, plată
şi răsplătire.
S-a scris cîndva numele cel nespus al lui
Dumnezeu - după cum povesteşte Ieronim - pe o tăbliţă de aur, ce se purta pe
capul arhiereului celui mare. Se scrie acum dumnezeiescul nume al lui Iisus cu
sîngele cel vărsat la a Lui tăiere împrejur, şi se scrie nu în aur, materialnic,
ci duhovnicesc, adică în inimile şi în gurile robilor lui Iisus, precum s-a
scris întru a Apostolului Pavel, despre care s-a zis: Vas ales Îmi este
acesta, ca să poarte numele Meu. Apoi ca o preadulce băutură, preadulcele
Iisus doreşte să fie purtat numele Său în vas; căci cu adevărat dulce este celor
ce-l gustă cu dragoste, despre care se grăieşte în psalmi: Gustaţi şi vedeţi
că bun este Domnul. Pe acela gustîndu-l proorocul, strigă: Iubi-Te-voi,
Doamne, virtutea mea.
Pe Acesta gustîndu-l Apostolul Petru,
zice: Iată, noi am lăsat toate şi în urma Ta am mers, căci către cine altul
să mergem? Tu ai cuvintele vieţii veşnice. Prin această dulceaţă li s-au
îndulcit sfinţilor pătimitori chinurile cele amare, încît şi de cea mai amară
moarte nu s-au temut, ci strigau, zicînd: Cine ne va despărţi pe noi de
dragostea lui Dumnezeu? Necazul, primejdia sau sabia? Nici moartea, nici viaţa,
fiindcă dragostea este mai tare ca moartea.
Deci în care vas doreşte să se poarte cu
adevărat acea dulceaţă a numelui lui Iisus? În cel de aur, ca aurul lămurit în
ulceaua primejdiilor şi a necazurilor, care ca şi cu nişte pietre scumpe se
împodobeşte cu rănile cele suferite pentru Iisus, strigînd: Eu rănile
Domnului Iisus pe corpul meu le port. Un vas ca acesta trebuie acelei
dulceţi.
În unul ca acesta numele lui Iisus doreşte
să fie purtat. Nu în zadar Iisus, la luarea numelui Său, varsă sînge în tăierea
împrejur, voind aceasta, ca vasul, ce va purta numele Său, să se roşească cu
sînge. Că după ce Domnul a cîştigat vas ales numelui Său pe Apostolul Pavel,
îndată a adăugat, zicînd: Eu îi voi spune, cîte i se cade lui să pătimească
pentru numele Meu. Caută la vasul Meu, cel sîngerat şi rănit. Aşa se scrie
numele lui Iisus, cu roşeala sîngelui, cu durerile şi chinurile celor ce pînă la
sînge suferă, nevoindu-se împotriva păcatului.
Deci, te sărutăm, cu dragoste, o,
preadulce nume al lui Iisus, ne închinăm cu osîrdie preasfîntului Tău nume, o!
preadulce şi întru tot îndurate Iisuse, lăudăm numele Tău cel preamare,
Mîntuitorule Iisuse, umilindu-ne faţă de sîngele cel vărsat în tăierea împrejur!
Pruncule cel fără de răutate şi Doamne cel desăvîrşit! Şi ne rugăm bunătăţii
Tale celei mari, pentru preasfînt numele Tău, pentru preascump sîngele Tău ce
s-a vărsat, şi pentru Maica Ta cea fără de prihană, care fără stricăciune Te-a
născut, să reverşi asupra noastră mila Ta cea bogată, să îndulceşti inimile
noastre prin Tine însuţi Iisuse, să aperi şi să ne îngrădeşti de pretutindeni cu
numele Tău!
Însemnează-ne şi ne pecetluieşte pe noi
robii Tăi cu acest nume, Iisuse, ca şi în veacul ce are să fie, ai Tăi să fim şi
cu îngerii să slăvim preacinstitul şi de mare cuviinţă numele Tău, Iisuse, şi
să-l cîntăm în veci. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu