Am observat că unii duhovnici spun bărbaţilor care au
probleme cu femeile lor: “Fă răbdare, căci aceasta este crucea ta. Ce să facem?
Vei avea plată de la Dumnezeu”. Merg apoi femeile şi le spun şi lor: “Fă
răbdare, ca să iei răsplată de la Dumnezeu”. Adică se poate să fie amândoi
vinovaţi şi la amândoi duhovnicul să le spună: “Fă răbdare!”. Şi atunci cel care
este vinovat îşi odihneşte gândul crezând că îl suportă pe celălalt, în timp ce
în fiecare zi îl face să-şi iasă din fire.
Odată a
venit la Colibă cineva care mi-a spus că are probleme cu femeia lui. Ajunsese la
divorţ. Nu voiau să se vadă unul cu altul. Amândoi erau învăţători şi aveau doi
copii. Nu mâncau niciodată acasă. După ce terminau serviciul unul mânca la un
restaurant, celălalt la altul, apoi luau câteva sandwich-uri pentru copii. Iar
sărmanii copii, atunci când se întorceau părinţii lor acasă, se duceau şi căutau
prin buzunare şi prin genţi să vadă ce le-au adus să mănânce. Sufereau o mare
dramă. Bărbatul ei era şi cântăreţ la o biserică. La o biserică mergea femeia
lui, la alta cânta el. Până acolo au ajuns.
“Părinte,
ce să fac? îmi spuse acela. Duc o cruce mare, foarte mare. în fiecare zi avem
certuri în casă”. “Ai fost la duhovnic?” l-am întrebat. “Da, am fost şi mi-a
spus să fac răbdare, căci duc o cruce grea”, îmi răspunse. “Ia să văd, cine duce
o cruce mare, îi spun. Să luăm lucrurile de la început. Atunci când v-aţi
căsătorit, vă certaţi ca şi acum?”. “Nu, îmi spune. Opt ani am avut multă
dragoste între noi. O adoram pe femeia mea mai mult decât pe Dumnezeu. După o
vreme însă, ea s-a schimbat. A devenit cârtitoare, capricioasă…”. Auzi! S-o
adore mai mult decât pe Dumnezeu! “Ia vino-ncoace. Ai spus că ai adorat-o pe
femeia ta mai mult decât pe Dumnezeu. Dar oare cine este de vină că aţi ajuns în
această situaţie, tu sau femeia ta? Tu, căci din pricina ta Dumnezeu şi-a retras
harul Său de la femeia ta. Şi acum ce te gândeşti să faci?” îl întreb. “Cred că
o să ne despărţim” îmi spune. “Nu cumva te-ai încurcat cu alta?”. “Da, mă
gândesc la una”.
“Măi
omule, nu înţelegi că tu eşti vinovatul? Să ceri iertare de la Dumnezeu,
deoarece ai adorat pe femeia ta mai mult decât pe El. Apoi să te duci să ceri
Iertare şi de la femeia ta şi să-i spui: «Iartă-mă, căci eu am fost pricina
creării acestei situaţii în casă şi a chinuirii copiilor noştri!». După aceea să
te duci să te spovedeşti şi să adori pe Dumnezeu ca pe Dumnezeu, iar pe femeia
ta s-o iubeşti ca pe femeia ta şi vei vedea că lucrurile vor merge bine. L-am
zguduit bine. A început să plângă. Apoi mi-a făgăduit că o să mă asculte. După
puţină vreme a venit din nou la mine şi mi-a spus bucuros: “Îţi mulţumesc,
Părinte! M-ai mântuit. Suntem foarte bine şi noi şi copiii noştri”. Vedeţi? Să
fie el vinovatul şi să creadă că duce o cruce grea.
Nici voi
să nu îndreptăţiţi vreodată pe femeile care vin aici şi vi se plâng de bărbaţii
lor. Eu nu îndreptăţesc nici pe bărbaţi, nici pe femei, ci numai îi fac să se
pună pe gânduri. Să presupunem că femeia îmi spune: “Bărbatul meu bea, vine
acasă noaptea târziu, înjură…”. “Ascultă, îi spun, atunci când se întoarce
noaptea acasă beat, să te porţi cu el cu bunătate. Dacă începi să cârteşti,
zicând: «De ce ai întârziat? Cum de vii la această oră? O să te mai schimbi
vreodată? Uită-te în ce hal ai ajuns. Lucrul acesta nu se întâmplă de o zi sau
două. Câtă răbdare să mai fac?» şi mai faci şi o mutră acră, atunci diavolul îi
va spune: «Mă, de ce mai stai cu proasta asta? Du-te şi te distrează cu alta!».
Se poate să ai dreptate, însă diavolul îl va încurca în altă parte dacă
procedezi astfel. Iar dacă tu te porţi cu el cu bunătate şi faci puţină răbdare
şi rugăciune, fără să te plângi de ceea ce face acela, va vedea puţină însorire,
se va pune pe gânduri şi se va îndrepta“. După aceea vine bărbatul şi-mi spune:
“Femeia mea cârteşte, strigă”. “Măi omule, îi spun atunci, copiii şi biata ta
femeie te aşteaptă cu nerăbdare până la miezul nopţii, iar tu te întorci acasă
beat şi începi să înjuri? Ruşine! Te-ai căsătorit să-ţi chinuieşti
familia?”.
Există
cazuri în care se poate să aibă dreptate şi unul şi celălalt. Odată spuneam unui
grup de creştini cât de curat a fost Makriyanis [Erou naţional al grecilor,
luptător în Revoluţia de la 1821]. Avea curăţie trupească şi sufletească. Atunci
sare unul din grup şi spune: “Părinte, hai să nu-l scoatem acum şi pe Makriyanis
sfânt!”. “Şi de ce nu?” îl întreb. “Pentru că o bătea pe femeia lui”, îmi
răspunde. Stai să-ţi spun cum se petreceau lucrurile. Makriyanis, atunci când
se întâmpla să aibă vreun ban şi venea la el vreo văduvă care avea copii, i-l
dădea. Insă femeia lui, sărmana, cârtea, spunându-i: «Dar şi tu ai copii, de ce
ai dat banul?». Atunci acela îi dădea una şi-i spunea: «Tu îl ai pe bărbatul
tău, care te va ajuta. Insă aceea, sărmana, nu are pe nimeni. Cine să poarte
grijă de ea?». Adică amândoi aveau dreptate”.
Apoi,
dacă unul din soţi trăieşte duhovniceşte, şi are dreptate, totuşi nu trebuie să
ceară dreptate, deoarece, ca un om duhovnicesc ce este, trebuie să înfrunte în
chip duhovnicesc nedreptatea. Adică să le înfrunte pe toate potrivit dreptăţii
dumnezeieşti, căutând să-l odihnească pe celălalt. Căci, dacă un suflet este
slab şi greşeşte, are oarecum circumstanţe atenuante. Insă celălalt, care este
într-o stare duhovnicească mai bună, dar nu arată înţelegere, greşeşte mult mai
mult. Dacă şi oamenii duhovniceşti înfruntă lucrurile lumeşti cu dreptatea
lumească, ce se va întâmpla după aceea? Trebuie să meargă mereu la judecătoriile
lumeşti. De aceea se chinuiesc oamenii”.
Cuviosul Paisie Aghioritul, Viata de
familie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu