Domnul nostru Iisus Hristos, după
săvîrşirea tainei mîntuirii noastre, înălţîndu-se la cer, şi pe Sfîntul Duh,
Care de la Tatăl purcede trimiţîndu-L în limbi de foc, iar Biserica cea dintîi
începînd a se înmulţi, au cîrtit elinii împotriva evreilor. Nu acei elini care
se închinau idolilor, pe care Sfînta Scriptură îi numeşte limbi, pentru că
acelora, în acea vreme, încă nu li se deschisese uşa credinţei şi încă nu li se
propovăduise cuvîntul mîntuirii. Că nu îndată după uciderea lui Ştefan au
început a se primi păgînii în Biserica celor credincioşi, dintre care cel dintîi
a fost Cornelie Sutaşul.
Pe acesta botezîndu-l Sfîntul Petru, nu a plăcut celor
ce erau dintre evrei că a intrat între bărbaţii care nu erau iudei. De acea
cîrteau asupra lui Petru, pînă cînd le-a spus lor despre pînza cea arătată din
cer şi atunci au tăcut şi slăveau pe Dumnezeu, zicînd: Că şi limbilor le-a
dat Dumnezeu pocăinţă în viaţă. Deci, nu elinii cei ce erau dintre limbi
cîrteau asupra evreilor, în vremea Sfîntului Ştefan, ci acei care erau dintre
evrei şi aveau aceeaşi lege dată de Moise şi erau risipiţi prin toate ţările,
precum şi Sfîntul Apostol Pavel scrie: Celor douăsprezece seminţii, care sînt
întru risipire, să se bucure. Aceia deprinseseră limba elinească, însă nu şi
credinţa şi obiceiurile; din care pricină elinii îi numeau pe dînşii,
ierusalimiteni.
Astfel zice Sfîntul Ioan Gură de Aur:
"Elinii socotesc pe cei ce vorbesc elineşte, pentru că aceştia fiind evrei,
vorbeau elineşte". Nişte elini ca aceia, care erau risipiţi, au făcut cîrtire
către evreii cei din Ierusalim, că erau trecute cu vederea văduvele lor în
slujbele cele de toate zilele, pe de o parte că li se poruncea lucrul cel mai
prost, iar pe de alta că nu deopotrivă, ci partea cea mai mică şi mai de pe urmă
din hrană şi din haine se da lor. Atunci cei doisprezece Sfinţi Apostoli,
adunînd toată Biserica din acea vreme, au zis: Nu este cu cuviinţă nouă a
lăsa cuvîntul lui Dumnezeu şi a sluji meselor. Căutaţi dar, fraţilor, dintre voi
şapte bărbaţi mărturisiţi, plini de Duh Sfînt şi de înţelepciune, pe care îi vom
pune pe slujba aceasta, iar noi vom petrece în rugăciuni şi în predicarea
cuvîntului. Şi a plăcut cuvîntul acesta al Sfinţilor Apostoli înaintea
întregului popor credincios. Astfel, au ales pe Ştefan, bărbat plin de credinţă
şi de Duhul Sfînt; pe Filip, Prohor, Nicanor, Timon, Parmena şi pe Nicolae
Antiohianul, ale căror nume arată că nu erau din neamul evreilor din Ierusalim,
ci din cei ce locuiau prin părţile elinilor, că şi numele lor nu sînt evreieşti,
ci elineşti. Precum Ştefan care era rudenie cu Saul, cel chemat mai pe urmă la
credinţă şi la apostolie, iar acesta numit în urmă Pavel, era din părţile
Ehiliehiei, din cetatea Tarsului. Deci, din elini au ales pentru slujbă pe
aceşti şapte, ca să fie cu plăcere poporului elinesc, care se mîhnea pentru
văduvele lor cele trecute cu vederea şi aşa să se potolească mîhnirea lor şi să
înceteze cîrtirea. Pe aceştia alegîndu-i, i-au adus înaintea apostolilor, iar ei
rugîndu-se şi-au pus mîinile peste dînşii şi i-au făcut diaconi. Ştefan, fiind
plin de credinţă şi de putere, era cel dintîi dintre dînşii, pentru aceea şi
arhidiacon a fost numit, făcînd semne şi minuni mari în popor, pe care nu le
pomeneşte Scriptura, ca şi despre Însuşi Domnul Hristos, căci dacă s-ar fi
scris cîte una, pare-mi-se că nici în toată lumea nu ar fi încăput cărţile ce
s-ar fi scris.
Însă fără îndoială vom zice că Sfîntul
Ştefan, fiind asemenea cu apostolii şi punîndu-şi mîinile pe bolnavi îi făcea
sănătoşi. Fiind şi bărbat puternic în lucru şi în cuvînt, întărea pe credincioşi
în credinţă, mustra pe iudeii cei necredincioşi, spunîndu-le din lege şi din
prooroci, că din zavistie şi din nedreptate au omorît pe Fiul lui Dumnezeu,
Mesia cel aştepat din veac. Odată, făcîndu-se întrebare între iudei, farisei şi
saduchei şi între evreii cei ce se numeau elini, despre Domnul nostru Iisus
Hristos, unii ziceau că este prooroc, iar alţii amăgitor şi alţii că este Fiul
lui Dumnezeu. Atunci Sfîntul Ştefan, stînd la loc înalt, a vestit tuturor pe
Iisus Hristos, Domnul nostru, zicînd: Bărbaţi, fraţi, aflaţi pentru ce s-au
înmulţit răutăţile între voi şi s-a tulburat tot Ierusalimul; fericit este omul
care a crezut în Iisus Hristos, pentru că Acesta este cel Care a plecat cerurile
şi S-a pogorît pentru păcatele noastre şi S-a născut din Sfînta şi Preacurata
Fecioară Maria, cea aleasă mai înainte de întemeierea lumii. Acesta neputinţele
noastre le-a luat şi bolile noastre a purtat. Pe cei orbi i-a făcut să vadă, pe
cei leproşi i-a curăţit şi dracii a izgonit. Ei, auzind acestea, se
certau cu dînsul, grăind împotrivă şi hulind pe Dumnezeu cel propovăduit, precum
scrie în Faptele Apostolilor. Atunci s-a sculat, se zice, un oarecare din
sinagoga ce se numea a Libertinilor, a Cirinenilor şi a Alexandrinilor, a celor
din Cilicia şi din Asia, întrebîndu-se cu Ştefan. Pentru că evreii cei ce
trăiau prin laturile cele mai depărtate, prin mijlocul elinilor îşi aveau în
Ierusalim adunările lor deosebite şi erau afară de sinagogile cele mari
evreieşti şi o mulţime de sinagogi ale altor limbi - sau evreii care vieţuiau
între alte neamuri - pentru că evreii din fiecare latură îşi trimiteau copiii la
sinagogă sau la adunarea lor din Ierusalim, ca să înveţe legea lui Dumnezeu.
Încă şi ei, în fiecare an venind la închinăciune la biserica lui Solomon,
într-ale lor adunări găzduiau, se adunau şi învăţau. Acest lucru învederat este,
din ceea ce scrie la cap.11 al Faptelor: În Ierusalim veneau Iudei, bărbaţi
cu bună cuviinţă dintre toate limbile cele de sub cer. Adică parteni,
mideni, elamiteni şi ceilalţi, evrei ce vieţuiau în Partia, în Midia, în
Elamitia şi în celelalte laturi, după cum scrie acolo şi care veniseră în
Ierusalim la praznic.
Acolo era adunarea cilicienilor, a
alexandrenilor şi a cirincilor. Iar pentru adunarea libertinilor se povesteşte
că era între evrei un neam deosebit, care îşi trăgea neamul său din evreii aceia
ce au fost odinioară robiţi de Pompei al Romei şi după aceea li s-au dăruit
libertate şi se numeau liberi, sau slobozi, aşa zice şi Sfîntul Ioan Gură de
Aur: "Libertinii cei ce au fost dăruiţi cu libertate de romani, aşa se numesc,
căci cum erau acolo mulţi străini, aşa aveau şi adunările unde se cuvenea a se
citi legea şi a face rugăciunile. Deci, aceste adunări ale libertinilor, ale
chirinenilor şi altele, întrebîndu-se cu Sfîntul Ştefan, nu puteau sta împotriva
înţelepciunii şi a duhului cu care grăia el. Apoi, Sfîntul Ştefan biruia cu
cuvîntul adevărului în acea vreme trei părţi din toată lumea, a Europei, a Asiei
şi a Africii. Biruia pe Europa, prin libertinii cei veniţi din Roma, care este
în părţile Europei; biruia Asia, prin cilicienii care erau din Asia; biruia
Africa prin cirinei şi prin alexandrini, care erau din părţile Africii.
Aceştia, neputînd a grăi ceva, împotriva
adevărului, care era mai luminos decît soarele, s-au aprins de mînie şi,
cuprinzîndu-i zavistia, au invitat pe nişte bărbaţi, care iubeau minciuna, să
spună la sinagoga cea mare evreiască, că ar fi auzit pe Ştefan grăind cuvinte de
hulă împotriva lui Dumnezeu şi a lui Moise. Cu acest fel de vicleşug tulburînd
poporul, pe bătrîni şi pe cărturari, au răpit pe Sfîntul Ştefan şi l-au dus în
adunarea lor înaintea arhiereilor şi a toată mulţimea învăţătorilor de lege.
Apoi au pus înainte şi martori mincinoşi, zicînd: Omul acesta nu încetează a
grăi cuvinte de hulă împotriva acestui loc sfînt şi a Legii, că l-am auzit şi pe
el zicînd că Iisus Nazarineanul va risipi locul acesta şi va schimba obiceiurile
pe care ni le-a dat nouă Moise (Fapte 6,11-14).
Sfîntul Ştefan stătea în mijlocul acelei
adunări ucigaşe ca un înger al lui Dumnezeu, strălucind cu lumina
dumnezeiescului dar, precum odinioară Moise s-a preamărit cu strălucirea feţei
lui, şi toţi cei ce şedeau în adunare, căutînd la dînsul, au văzut faţa lui ca
faţa îngerului. Şi a zis arhiereul: Oare sînt adevărate cele grăite de
martori? Iar Sfîntul, deschizîndu-şi gura sa, a început a grăi de la Avraam,
care mai întîi a primit făgăduinţa venirii lui Mesia şi le-a spus istoria pînă
la Moise, vestind-o cu toată buna cucernicie şi cu cinste, grăind împotriva
martorilor celor mincinoşi, că nu este hulitor al lui Moise, nici al legii lui
Dumnezeu celei date prin Moise, ci mai vîrtos adeverind că părinţii lor au fost
hulitori. Nu au vrut, zice el, părinţii noştri să o asculte pe ea, ci
au lepădat-o şi s-au întors cu inimile lor la Egipt.
După aceasta, surpînd acea mărturie
mincinoasă că ar fi hulit asupra locului sfînt, a zis: "Solomon i-a zidit Lui
biserică (adică lui Mesia) ca şi cum ar fi zis: Nu-mi este cu neştiinţă locul
cel sfînt, cel rînduit cu bună voirea lui Dumnezeu, de împăratul Solomon cel
înţelept şi cu slava Domnului cea arătată în nor sfinţit. Cinstesc locaşul cel
făcut din mîini întru slava lui Dumnezeu, însă mărturisesc că Dumnezeu voieşte
mai vîrtos a petrece în locurile cele nemateriale şi nefăcute de mînă, adică în
sufletele omeneşti cele curate. Cel Preaînalt nu vieţuieşte în bisericile cele
făcute de mîini, precum zice proorocul: Cerul Îmi este scaun şi pămîntul
reazem picioarelor Mele. Ce casă Îmi veţi zidi Mie?", grăieşte Domnul, sau
care este locul odihnei Mele? Nu mîna Mea a făcut acestea toate?"
Apoi, umplîndu-se de rîvnă dumnezeiască,
precum şi Ilie odinioară, a adus cuvînt de mustrare, zicînd către dînşii: Voi
cei tari la cerbice şi netăiaţi împrejur la inimă şi la urechi, voi pururea vă
împotriviţi Duhului Sfînt, precum părinţii voştri aşa şi voi! Pe cine din
prooroci n-au izgonit părinţii voştri? Şi au omorît pe cei ce mai înainte au
vestit despre venirea lui Mesia cel aşteptat (Fapte 7,47-52).
Aceste cuvinte ale sfîntului au pornit
spre nespusă mînie pe arhiereu, pe cărturari şi pe tot poporul cel înrăutăţit al
iudeilor, căci, auzind acestea, se iuţeau în inimile lor şi scrîşneau cu dinţii
asupra lui. Însă el nu băga în seamă mînia lor, că era plin de Duhul Sfînt, care
îl făcea cu bărbăţie şi de Dumnezeu vorbitor. Apoi, căutînd la cer a văzut slava
lui Dumnezeu, pe care mai înainte dorea să o vadă şi cu credinţă neîndoită
nădăjduia a o dobîndi. Pe aceasta mai înainte de vreme a început a o vedea, ca
şi cum ar fi ieşit din trup şi ar primi răsplătirea. Deci a văzut şi pe Iisus
Hristos, Stăpînul şi Domnul său, ca şi cum venea către sine, căci dezlegîndu-se
degrabă de trup, avea să meargă către El, ca unde este Domnul, acolo şi sluga
lui să fie. Ceea ce a văzut singur, aceea a vestit-o tuturor, strigînd cu glas
mare: Iată, văd cerurile deschise şi pe Fiul Omului stînd de-a dreapta lui
Dumnezeu.
El nu a tăinuit ceea ce a văzut, precum
este obiceiul sfinţilor a nu arăta la alţii descoperirile ce li se fac de
Dumnezeu pentru a lor smerenie. Ci, Sfîntul Ştefan a făcut arătată acea
preaslăvită descoperire, iar aceasta a făcut-o pentru a întări credincioşii în
credinţă, iar necredincioşii să se ruşineze. Încă şi pentru a adeveri şi pe
ceilalţi mucenici, ce vor veni după dînsul, că celor ce mor pentru Hristos
muceniceşte, nu le este în văzduh vreo împiedicare la suirea către înălţime sau
vreo încercare; ci calea cea dreaptă, cerul deschis, răsplătirea gata, puitorul
de nevoinţe aşteaptă şi singură slava Domnului întîmpină pe mucenic în porţile
cereşti.
Pentru aceea întîiul mucenic, netăcînd,
vesteşte ceea ce vede, ca şi cum ar chema după sine şi pe alţii, către aceeaşi
cunună mucenicească. Iar iudeii cei zavistnici, care se învăţaseră a ucide pe
prooroci şi care îndrăzniseră şi asupra Domnului, împlinitorul legii şi al
proorocilor, nu au suferit a auzi cuvintele cele adevărate grăite de Sfîntul
Ştefan, singuri fiind mincinoşi, ci strigînd cu glas mare, îşi astupau urechile
şi au pornit cu un suflet şi-au pus asupra lui mîinile cele ucigaşe. Apoi,
scoţîndu-l din cetate - precum mai întîi pe Domnul Cel ce a binevoit a pătimi
afară de poartă - au ucis cu pietre pe sluga Domnului cea bună şi credincioasă.
Martorii cei mincinoşi şi ucigaşii, pentru ca să le fie mai uşor a arunca cu
pietre asupra sfîntului, s-au dezbrăcat de hainele lor şi le-au pus lîngă
picioarele unui tînăr, numit Saul. Acesta, fiind rudenie şi de o seminţie cu cel
ce se ucidea, mai mult se iuţea asupra lui, rîvnind după legea cea veche. Saul
era atunci binevoitor pentru uciderea lui Ştefan şi cum Sfîntul Ioan Gură de Aur
grăieşte despre aceasta: "Îi părea rău lui Saul că nu are mîini mai multe ca să
ucidă cu toate pe Ştefan, dar şi aşa a aflat ca să-l ucidă cu mîini multe, care
erau ale martorilor mincinoşi, ale căror haine le păzea Saul".
Deci, fiind ucis Sfîntul Ştefan în valea
lui Iosafat - care este între Eleon şi între Ierusalim, lîngă pîrîul Cedrilor,
ce avea mulţime de pietre pe lîngă mal - stătea de departe pe o piatră
Preacurata Fecioară, cu Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu, privind de sus şi
rugîndu-se cu sîrguinţă către Domnul şi Fiul său ca să-l întărească în răbdare
şi să primească sufletul lui în mîinile Sale. O! cît îi era de dulce Maicii
Domnului moartea Sfîntului, întîiului mucenic şi Arhidiacon Ştefan, deşi era
într-acea cumplită ucidere cu pietre; căci privea la pătimirile lui, din
înălţimile cele cereşti, preadulcele Iisus; iar din dealurile cele pămînteşti,
preadulcea Maică, împreună cu iubitul ucenic.
Multă ploaie de pietre zburînd asupra lui
şi cu totul roşindu-se de sîngele lui, iar cu trupul slăbind şi din legăturile
cele fireşti dezlegîndu-se, îl durea inima pentru cei ce-l ucideau şi mai cu
sîrguinţă se ruga pentru ei, decît pentru sine. Căci pentru sine a zis: "Doamne,
Iisuse, primeşte sufletul meu!" Iar pentru ei, plecîndu-şi genunchii şi cu glas
mare strigînd, a zis: "Doamne, nu le socoti lor păcatul acesta!" Aceasta zicînd,
a adormit.
Astfel s-a săvîrşit bunul nevoitor. Astfel
s-a încununat cu nişte trandafiri roşii, prin sîngerarea de pietre, întîiul
mucenic şi a mers în cerul pe care l-a văzut deschis, către Domnul şi Împăratul
slavei, ca să împărăţească împreună cu El întru împărăţia cea nesfîrşită. El
fusese ales arhidiacon de Sfinţii Apostoli, îndată după Pogorîrea Sfîntului Duh
şi a pătimit în acelaşi an după Înălţarea Domnului, în ziua de douăzeci şi şapte
a lunii decembrie, avînd de la naşterea sa mai mult de treizeci de ani. Era
frumos la faţă, dar mai frumos cu sufletul.
Sfîntul lui trup a fost aruncat spre
mîncarea fiarelor şi a păsărilor şi a zăcut neîngropat o zi şi o noapte. După
aceea, în noaptea a doua, Gamaliel, acel slăvit învăţător al legii evreieşti din
Ierusalim, care mai pe urmă a crezut în Hristos împreună cu fiul său, Avelvie, a
trimis nişte bărbaţi cinstiţi şi credincioşi şi, luînd în taină moaştele
sfîntului, le-a dus într-un sat al său, care era departe de Ierusalim, ca la
douăzeci de stadii, ce se chema Cafargamala şi acolo le-a îngropat cu cinste,
făcînd deasupra lui mare plîngere. "Căci cine n-ar fi plîns - zice Sfîntul Ioan
Gură de Aur - văzînd pe acel miel blînd, ucis cu pietre şi zăcînd mort".
După mulţi ani, binecredincioasa Evdochia,
soţia împăratului Teodosie cel Mic, venind în Ierusalim, la locul acela unde a
fost ucis Sfîntul Întîiul Mucenic Ştefan cu pietre şi s-a roşit pămîntul cu
cinstitul său sînge, a zidit o biserică preafrumoasă în numele şi în cinstea lui
Hristos Dumnezeu, a Căruia este slava în veci. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu