Era în Constantinopol un bărbat de bun
neam şi bogat, cu numele Fotin, avînd soţie care se numea Teoctista şi amîndoi
erau binecredincioşi şi temători de Dumnezeu. Aceştia au născut pe acest fericit
Teodor şi botezîndu-l după obiceiul creştinesc, îl creşteau cu bună îngrijire şi
l-au dat la învăţătura cărţii. Pe atunci era eresul luptării contra sfintelor
icoane pe cînd împărăţea nedreptul împărat Constantin Copronim şi era mare
prigoană asupra celor binecredincioşi. Pentru aceea Fotin, lăsînd cetatea şi
boieria pe care o avea de la împăratul şi sfătuindu-se cu soţia sa, au împărţit
toate averile lor. Apoi lepădîndu-se de lume, au primit viaţa călugărească şi în
aceea s-au nevoit bine pînă la sfîrşit. Iar fericitul Teodor, învăţînd
înţelepciunea cea elinească, s-a făcut ritor şi filosof ales, vorbind cu cei
răucredincioşi despre buna credinţă şi era atît de iscusit în dumnezeieştile
Scripturi şi în dogme, încît nu puteau să-l biruiască ereticii niciodată.
Murind Copronim, împăratul cel rău
credincios, a venit după dînsul Leon, fiul său, care urma credinţa cea rea a
tatălui său; dar acela n-a împărăţit mult, ci curînd a pierdut împărăţia şi
viaţa. Iar după dînsul a venit pe scaun Irina, soţia lui, împreună cu fiul său
Constantin. Aceasta fiind bine credincioasă, după cum arată numele său, care
înseamnă pace, a adus pace Bisericii şi a alinat tulburarea, chemînd mulţime de
Cuvioşi Părinţi şi împreună cu Prea Sfinţitul Patriarh Tarasie, a adunat la
Niceea Soborul al şaptelea a toată lumea, la care, lepădînd învăţăturile celor
necredincioşi, iarăşi au hotărît să se cinstească dumnezeieştile icoane ca şi
mai înainte şi să se închine lor.
Acolo erau adunaţi trei sute şaizeci de
Părinţi, între care era şi sfinţitul Platon, care mai înainte petrecuse în
muntele Olimpului, a cărui pomenire se cinsteşte în a cincea zi a lunii aprilie.
Acesta era unchiul dinspre mamă al fericitului Teodor, iar Teodor îi era nepot.
Platon avea duhul lui Dumnezeu vieţuind în el şi a fost tuturor spre folos, ca
un iscusit în dumnezeieştile Scripturi şi plăcut la vorbă.
Săvîrşindu-se Sinodul, Platon a luat cu
sine pe fericitul Teodor şi, împreună cu dînsul, pe doi fraţi ai lui, pe Iosif
şi pe Eftimie, care au voit să primească viaţa călugărească. Cu aceştia plecînd,
a venit la un loc ce se chema Sacudian, iar locul acela era foarte frumos şi
bineplăcut celor ce voiau a petrece în linişte, căci era un loc înalt, frumos la
vedere, avînd împrejur mulţi copaci înalţi şi apă limpede curgătoare. Şi numai o
intrare era la locul acela pe care, văzîndu-l, le-a plăcut la toţi şi s-au
sălăşluit acolo. Iar după puţină vreme au zidit o biserică în numele Sfîntului
Ioan, Cuvîntătorul de Dumnezeu.
Începînd a se înmulţi fraţii, sfinţitul
Platon a zidit o mînăstire, iar fericitul Teodor, fiind tuns în chipul
călugăresc, mai mult decît alţii se nevoia cu postul şi cu ostenelile; pentru că
îşi alegea lucrurile cele mai grele şi slujbele cele mai de jos, învăţînd
smerenia. Şi era de mirare multora căci fiind fecior de părinţi de neam bun şi
bogaţi şi crescut în belşug, s-a apucat de lucruri aspre, adică a tăia lemne, a
aduce apă şi a săpa pămîntul în grădini, a căra pietre şi altele asemenea. Şi de
multe ori aducînd gunoi pe spate în grădină, îl punea spre buna creştere a
verdeţurilor. Apoi ajuta fraţilor celor neputincioşi şi bolnavi, fiind slugă
tuturor.
Avea încă şi această sîrguinţă, ca toate
gîndurile şi faptele să le mărturisească părintelui său, Sfîntul Platon, căci cu
dragoste mergea la dînsul şi se mărturisea, primind mustrare şi iertare de la
el. Apoi totdeauna îşi alegea o parte din zi spre cugetarea la Dumnezeu, ca,
singur stînd înaintea Lui, cu minte netulburată şi neamestecată cu cele
pămînteşti, să-I aducă slujbă în taină. Dar nu putea fapta cea bună a se tăinui,
pentru că lacrimile, care cu îndestulare ieşeau din ochii lui, erau nemincinoase
mărturii ale faptelor bune.
Iar înfrînarea lui era minunată şi cu
înţelepciune rînduită, căci nici nu se lepăda de bucate, nici nu îngreuia
stomacul său cu dînsele fără vreme; ci cu meşteşug zdrobea capul balaurului
slavei celei deşarte. El nu postea mai mult decît vremea cea rînduită a tuturor
fraţilor şi cînd şedeau toţi la masă atunci şedea şi el şi mînca cu dînşii, însă
atît de puţin gusta din bucatele ce erau puse înainte, încît numai să-şi
împlinească nevoia trupului şi să-şi acopere înaintea altora înfrînarea sa, ca
să nu fie cunoscut că nu primeşte bucate şi să nu se arate oamenilor că
posteşte. Mulţi rîvneau obiceiului său şi pe cît era cu putinţă se sîrguiau a-l
urma. Dintre aceştia erau şi fraţii lui: Iosif - care mai pe urmă, pentru viaţa
sa cea plină de fapte bune, a fost păstorul Bisericii Tesalonicului -, şi
Eftimie.
După dînşii au fost Atanasie, Navgratie,
Timotei şi mulţi alţii, dintre cei ce se înfrînau, care, urmînd obiceiului lui
Teodor, au sporit în faptele cele bune.
Între alte fapte bune, fericitul Teodor
avea şi rîvna citirii cărţilor sfinte; căci cu sîrguinţă citea aşezămîntul Legii
celei Vechi şi a celei Noi şi tîlcuirile Sfinţilor Părinţi, iar mai mult iubea
cuvintele Sfîntului Vasile cel Mare, pe care le avea ca o hrană a sufletului său
şi multă dulceaţă primea dintr-însele, păzind cu dinadinsul pravila şi
orînduiala vieţii călugăreşti aşezată de Sfîntul Vasile cel Mare, nelăsînd nici
o iotă sau o cirtă. Iar pe cei ce nu le păzeau pe acelea, chiar şi orînduiala
cea mai mică, pe aceia nu-i socotea călugări ci ca pe nişte mireni.
Cuviosul Platon, văzînd pe fericitul
Teodor aşa de strălucit prin viaţa cea cu fapte bune, se bucura foarte mult
pentru dînsul. Deci, vrînd a-l cinsti cu preoţia, l-a luat şi l-a dus în Bizanţ
la Preasfinţitul Patriarh Tarasie, care l-a hirotonit preot mai mult cu sila,
căci nu voia fericitul a primi o treaptă ca aceasta deoarece se socotea
nevrednic. Însă, neputînd a se împotrivi poruncii lui Platon, părintelui său cel
duhovnicesc şi patriarhului, şi mai ales voinţei lui Dumnezeu, s-a plecat a
primi treapta preoţiei. Şi întorcîndu-se la mînăstire, spre mai mari nevoinţe şi
osteneli s-a dat, pe care a le spune toate nu este cu putinţă.
După cîţiva ani, Cuviosul Platon, slăbind
din pricina ostenelilor şi a bătrîneţilor sale cele de mulţi ani, a voit să-şi
lase egumenia sa şi dorea s-o primească fericitul Teodor în locul său. Şi
adeseori îi grăia lui despre acestea, rugîndu-l şi învăţîndu-l, ca să uşureze
sarcina părintelui său şi să o poarte el, ca cel mai tare şi mai iscusit în
toate orînduielile călugăreşti. Iar el se lepăda, voind a fi sub egumen, decît a
fi el egumen peste alţii ştiind că mai uşor este a se povăţui de alţii, către
mîntuire decît a povăţui el pe cineva.
Cuviosul Platon, văzînd pe Teodor că nu se
pleca la aceasta, a meşteşugit lucrul acesta. S-a culcat în pat ca un bolnav şi
neputincios şi, chemînd pe toţi fraţii, le-a spus că el este aproape de moarte;
apoi i-a întrebat pe cine voiesc să aibă după dînsul povăţuitor, cine li se pare
a fi mai bun; căci ştia cuviosul că nu vor voi pe altcineva decît numai pe
Teodor, pentru că toţi îl iubeau şi-l cinsteau pentru faptele sale cele bune. Şi
aşa a şi fost pentru că toţi au zis într-un glas: "Teodor să ne fie egumen". Iar
Platon îndată a încredinţat lui Teodor egumenia şi n-a mai putut fericitul
Teodor să se împotrivească la toată mulţimea fraţilor.
Deci, primind egumenia, a început şi mai
mari nevoinţe, făcîndu-se pildă tuturor, învăţînd cu cuvîntul şi cu fapta şi
îndreptînd rînduielile cele răzvrătite dintre călugări. Pentru că erau atunci
unii care, nepăzind rînduielile cele călugăreşti şi mai vîrtos făgăduinţa
sărăciei, vieţuiau asemenea ca mirenii. De aceştia fiindu-i milă fericitului
Teodor, s-a sîrguit degrabă să-i îndrepteze bine şi altora de primprejur le-a
adus mult folos, deşi cîrteau unii asupra lui, dar el nu băga în seamă acestea
cît de puţin, şi nu lua aminte la ceea ce grăiau cîrtitorii, ci se îngrijea ca
faptele lui să fie plăcute lui Dumnezeu.
Iar mai pe urmă şi aceia înţelepţindu-se,
împlineau voia lui, descoperindu-i lui chiar şi gîndurile lor. De aceea el,
luînd aminte cu socoteală, dădea fiecăruia povaţa ce se cădea, pe cei mai leneşi
deşteptîndu-i spre nevoinţe, iar pe cei care se nevoiau peste putere, mai
oprindu-i puţin din multele osteneli ca să nu slăbească. Acum se cade a spune
pătimirile sfîntului ce le-a avut pentru rîvna după Dumnezeu şi pentru Legea
Lui, ca să-i vedem răbdarea cea cu bărbăţie în necazuri.
În acea vreme, împăratul Constantin, fiul
cel neasemenea maicii celei bune şi iubitoare de Hristos, adică împărăteasa
Irina, a izgonit pe aceasta de la împărăţie şi a început a domni singur. Şi
fiind tînăr şi cu obiceiuri rele, s-a dedat la patimi fără măsură şi la
desfrînare. Pentru aceea a izgonit şi pe soţia sa Maria, pe care a făcut-o de
s-a tuns cu sila în cinul monahicesc, iar în locul ei şi-a luat altă femeie cu
numele Teodotia, care era rudenie tatălui său. Preasfinţitul Patriarh Tarasie
n-a voit să binecuvinteze cununia lor, dar un preot oarecare cu numele Iosif,
care era iconomul bisericii, defăimînd dumnezeieştile legi şi neascultînd de
patriarhul, s-a făcut părtinitor şi săvîrşitor acelei nunţi fărădelege.
Acest preot, după aceea, fără zăbavă şi-a
luat răsplătirea pentru îndrăzneala sa, precum mai pe urmă se va arăta. Iar
patriarhul se sîrguia în tot chipul ca să despartă acea însoţire a împăratului,
dar nu putea, căci împăratul se lăuda că va ridica iarăşi eresul luptării contra
sfintelor icoane. De aceea patriarhul a lăsat pe împărat să petreacă aşa, ca să
nu vină mai mare nenorocire asupra Bisericii lui Hristos. Deci o fărădelege ca
aceea începîndu-se de la casa împărătească, s-a întins pretutindeni, nu numai
prin cetăţile dimprejur, ci prin hotarele cele mai îndepărtate. Aşa au început a
face domnii şi stăpînii care erau în Bosfor şi Gothii şi cei care stăpîneau şi
prin alte părţi, despărţindu-se de femeile lor, şi cu sila ţinîndu-le în chip
călugăresc, luînd în locul lor altele.
Acestea auzindu-le Fericitul Teodor,
plîngea cu sufletul şi ofta greu de nişte păcate ca acestea, ce se făceau pe
faţă, întristîndu-se şi temîndu-se să nu intre în obicei nelegiuirea aceea, iar
legea lui Dumnezeu să fie înlăturată dintre creştini. Deci, aprinzîndu-se cu
rîvnă după legea dumnezeiască, a trimis la toţi călugării vestindu-le
fărădelegea împăratului şi poruncind să-l scoată despărţit de Biserica lui
Hristos, ca pe un defăimător al legii lui Dumnezeu, care, îndrăznind a se însoţi
cu rudenia lui, a făcut sminteală altora.
Cu astfel de curaj, Cuviosul Teodor dădea
pe faţă fărădelege pe care o făcuse împăratul, încît a străbătut pretutindeni
această rîvnă a cuviosului, de care însuşi împăratul, înştiinţîndu-se despre
aceasta, s-a necăjit asupra lui. Dar nu-şi arătă îndată mînia lui, ştiindu-l
bărbat drept şi avînd de la toţi mare slavă şi cinste.
Deci mai întîi, împăratul a gîndit să-l
înduplece cu momeală; şi a poruncit soţiei sale celei desfrînate, ca să trimită
la sfîntul mult aur, rugîndu-l să se roage pentru dînsa şi pentru neamul ei.
Făcîndu-se aceasta, sfîntul n-a primit aurul, iar pe cei trimişi i-a alungat ca
pe cei ce împreună se învoiseră la fărădelegea împăratului. Apoi împăratul
îndată a făcut alt sfat. A chibzuit să meargă acolo unde vieţuia cuviosul, ca şi
cînd ar avea oarecare trebuinţă. Dar pricina adevărată era ca să vorbească cu
Cuviosul Teodor şi să-l supună, socotind că-l va întîmpina împreună cu fraţii şi
va da cinstea ce i se cuvenea împăratului.
Însă, cînd a trecut împăratul pe lîngă
mînăstire, n-a ieşit cuviosul înaintea lui, şi nici unul din fraţi ci,
închizîndu-se înăuntru, şedeau în tăcere; slugile împărăteşti, bătînd la poartă,
nimeni nu le răspundea. Atunci împăratul mai tare s-a mîniat şi, întorcîndu-se
la palat, a trimis îndată un boier cu ostaşi, poruncindu-i să pună multe chinuri
asupra sfîntului şi asupra celorlalţi călugări, care se ţin de sfatul lui şi,
bătîndu-i, să-i izgonească din mînăstire şi să-i trimită în surghiun. Mergînd
trimisul acela, a năvălit asupra mînăstirii fără de veste şi, prinzîndu-i pe
toţi, i-a chinuit fără milă, începînd de la Cuviosul Teodor, încît s-au umplut
trupurile lor de răni şi pămîntul s-a înroşit de sîngele lor. Iar după acele
bătăi, a trimis pe cuviosul în surghiun la Tesalonic, şi împreună cu dînsul
unsprezece părinţi mai aleşi, care, pătimind împreună cu cuviosul, răbdau cu
dînsul vitejeşte în legături şi în necazuri, bucurîndu-se că sînt răniţi şi
izgoniţi pentru dreptate.
Auzind despre acestea, călugării din
Herson şi din Bosfor, cum că marele Teodor şi cei împreună cu dînsul au rămas
neclintiţi cu mintea, împotrivindu-se fărădelegii împăratului, şi cîte au
pătimit, le-a părut rău de aceasta. Deci urmînd acelora, asemenea au propovăduit
pe împăratul cel fărădelege şi străin de Biserică, pentru care pricină mulţi
dintre dînşii au pătimit surghiunie. Iar Fericitul Teodor, fiind în surghiunie,
scria către cei care erau închişi pentru aceeaşi pricină, întărindu-i pe dînşii
şi învăţîndu-i ca să nu slăbească în voinţă şi să nu se clatine în necazuri, ci
mai vîrtos să se îmbărbăteze şi să pătimească pentru adevăr.
Atunci, a scris şi către papa de la Roma,
vestindu-l despre ce a pătimit de la împăratul care făptuise fărădelegea. Iar
papa a scris înapoi către dînsul, lăudîndu-i răbdarea sa, fericindu-l pentru
rîvna lui după Dumnezeu şi pentru bărbăţia cea neclintită. Însă Dumnezeu fără
zăbavă a făcut izbîndă asupra împăratului, pentru nevoinţa şi chinuirea robului
Său; căci l-a lipsit şi de împărăţie şi de viaţă, fiindcă maica lui şi boierii,
sculîndu-se asupră-i, i-au scos ochii, şi de durere îndată a murit. Iar după
moartea lui, Irina luînd iarăşi împărăţia bizantină, toţi au fost scoşi din
închisori şi Fericitul Teodor a fost chemat din Tesalonic la Constantinopol şi a
fost cinstit de împărăteasă şi de patriarh ca un mărturisitor al lui Iisus
Hristos.
Atunci preotul Iosef, cel mai sus pomenit,
care îndrăznise să binecuvinteze nunta împăratului cea fărădelege, şi-a primit
judecata după pravila Sfinţilor Părinţi şi a fost scos din treapta preoţiei şi
izgonit din biserică; iar Sfîntul Teodor s-a întors la mînăstirea sa şi toţi
s-au bucurat de întoarcerea lui, nu numai călugării, ci şi mirenii. Apoi toţi
cei dimprejur alergau să-l vadă, bucurîndu-se de un păzitor ca acesta al legii
lui Dumnezeu, care a răbdat pentru dreptate răni şi izgoniri şi care iarăşi s-a
întors la păstoria sa. Deci Cuviosul, adunînd duhovniceştile sale oi risipite,
le păstorea pe ele ca şi mai înainte, petrecîndu-şi viaţa în plăcerea lui
Dumnezeu, şi luminînd tuturor cu fapte bune ca o făclie în sfeşnic.
Iar după cîţiva ani s-au făcut năvălirile
turcilor asupra grecilor, robind părţile stăpînirii greceşti. Atunci mulţi au
fugit de frică în cetăţile cele mai îndepărtate, precum şi Cuviosul Părinte
Teodor, care nu s-a dat pe sine şi pe cei împreună cu dînsul într-o primejdie ca
aceea, ci ascultînd pe Cel ce le-a zis: Duceţi-vă puţin pînă va trece mînia
lui Dumnezeu, a lăsat chinovia şi a venit împreună cu fraţii în
Constantinopol. Iar venirea lui a fost plăcută patriarhului şi împărătesei,
bucurîndu-se de dînsul şi l-au rugat să primească mînăstirea studiţilor şi să
rînduiască mai bine viaţa ucenicilor săi. Aici se cuvine să pomenim ceva şi
despre acea mînăstire a Studiţilor de cînd s-a început.
Şi iată cum. Un bărbat oarecare din cei de
bun neam, mare şi puternic, a venit din Roma, fiind cinstit cu boieriile de
patriciu şi antipat. Acesta a zidit în Constantinopol o biserică mare şi
preafrumoasă în numele Sfîntului Ioan Botezătorul şi a făcut pe lîngă mînăstire
ziduri şi chilii. Apoi, chemînd călugării de la locaşul numit al
"neadormiţilor", i-a rugat să vieţuiască în mînăstirea lui şi să-şi ţină toată
rînduiala lor. Iar numele acelui boier era Studie. Deci, de la numele lui a luat
numire mînăstirea, numindu-se a Studitului, în care au vieţuit călugării pînă la
împărăţia lui Copronim, ţinînd rînduiala neadormiţilor. Iar cînd necredinciosul
Copronim făcea rău Bisericii lui Dumnezeu, cu lupta contra sfintelor icoane,
atunci a izgonit pe călugări din Bizanţ şi a rămas pustie mînăstirea
Studitului.
Apoi, după ce a pierit necredinciosul
împărat, prigoana a încetat, iar călugării au început iarăşi a vieţui pe lîngă
biserica Studitului, dar mai mulţi. Într-acea vreme, cînd a venit cuviosul
împreună cu călugării săi în Constantinopol, numai doisprezece călugări
petreceau în acea mînăstire. Deci cuviosul fiind rugat de împărăteasa Irina şi
de Sfîntul Patriarh Tarasie, a primit mînăstirea Studitului şi a început a
vieţui într-însa.
Văzînd locul plăcut pentru petrecerea
călugărilor, a înnoit şi a întins mînăstirea şi s-a adunat mulţime de fraţi,
pentru că veneau la dînsul călugări şi de la alte mînăstiri, vrînd să vieţuiască
lîngă dînsul şi să-l aibă povăţuitor; iar el îi primea pe toţi ca un părinte şi
cu nefăţărnicie îi iubea. La el nu era mai puţin iubit acela care era călugărit
într-o altă mînăstire, precum fac mulţi din egumenii nepricepuţi, cinstind mai
mult pe aceia pe care el singur i-a călugărit, iar pe cei călugăriţi în alte
mînăstiri nu ca pe cei ai lor, ci ca pe nişte străini îi socotesc. Dar la
Cuviosul Teodor toţi erau deopotrivă, deasemenea pe toţi îi iubea deopotrivă şi
pentru toţi avea purtare de grijă. Pentru că ştia că unul şi acelaşi este chipul
călugăresc, ori unde se va îmbrăca într-însul; precum şi darul Botezului unul
este, ori unde s-ar învrednici cineva de el, şi numai după măsura faptelor bune
se deosebesc răsplătirile celor călugăriţi.
Ucenicii acestui cuvios părinte sporeau
întru toate faptele cele bune, încît străbătînd pretutindeni vestea despre viaţa
lor cea sfîntă, mulţi alergau la dînşii, dorind a rîvni nevoinţele lor, şi s-a
înmulţit numărul lor pînă la o mie de fraţi. Atunci văzînd cuviosul mulţimea
ucenicilor săi şi că-i este cu neputinţă a lua seama tuturor singur şi a cerceta
faptele, cuvintele şi gîndurile fiecăruia, pentru aceea, ca şi Moise, a pus
începători pe care îi ştia că sînt mai pricepuţi, mai iscusiţi în fapte bune şi
mai nevoitori şi pe fiecare dintr-înşii îi orînduia cu chemarea ce se cuvenea.
Pe unul îl chema econom, pe altul eclesiarh, pe unul păzitor, pe altul
înfrînător şi pe fiecare după slujba cea orînduită lui.
Apoi a scris şi porunci cum fiecare dintre
dînşii va săvîrşi cele poruncite, începînd de la cel dintîi şi pînă la cel mai
de pe urmă. Şi a aşezat şi canoane pentru greşeli, unora a rînduit cîteva
închinăciuni, iar altora port, şi pentru fiecare greşeală a rînduit cercetarea
ce se cuvenea. Dacă cineva ar fi lăsat dumnezeiasca cîntare, sau ar fi sfărîmat
vas, sau ar fi vorbit vorbe în deşert, sau ar fi făcut ceva cu nebăgare de
seamă, sau ar fi mîhnit vreun frate întru ceva, sau ar fi vorbit cuvinte de
prisos, sau ar fi scos glas tare, sau ar fi umblat fără blîndeţe şi fără
smerenie, sau ar fi vorbit şezînd la masă, nescultînd citirea, sau ar fi cîrtit
pentru bucate, sau fără de ruşine şi cu îndrăzneală ar fi aruncat ochii încoace
şi încolo, sau altceva de ar fi făcut dintre acestea, pentru toate acestea a
însemnat canoane după faptă.
Apoi a aşezat toate de obşte, ca să nu
zică că este ceva al lui. De obşte era mîncarea, de obşte şi hainele şi fiecare
trebuinţă de obşte, ca să aibă şi mîntuire de obşte. După aceea cuviosul se
sîrguia şi la aceasta, ca să nu iasă călugării lui adeseori din mînăstire în
cetate, pentru trebuinţele mînăstirii. Căci ştia cîte ispite se întîmplă
călugărului umblînd prin cetate, din pricina vederii feţelor străine şi din
auzirea vorbelor rele. Pentru aceea a voit să aibă tot felul de meşteşug în
mînăstire. Deci, fraţii învăţau tot felul de meşteşuguri, unii la lucrat în lemn
şi la zidit, iar alţii fierăria, unii la ţesătorie, alţii la tăiere de piatră şi
la tot lucrul ce este de trebuinţă în mînăstire.
Pe cînd lucrau cu mîinile, în gură pururea
aveau rugăciunea lui Hristos şi psalmul lui David. Despre acest obicei al
mînăstirii Studitului şi despre această rînduială s-a străbătut vestea
pretutindeni, încît mulţi, întemeind mînăstiri in cetăţile dimprejur şi prin
părţile cele mai îndepărtate, prescriind orînduiala Studiţilor, o ţineau pe
aceasta, iar unii şi pînă acum o ţin. Apoi cuviosul a scris multe cărţi
folositoare şi a alcătuit cuvinte de laudă pentru praznicile împărăteşti ale
Născătoarei de Dumnezeu, cum şi viaţa Sfîntului Ioan Botezătorul a cinstit-o cu
frumoase cîntări. După aceea a alcătuit multe canoane şi cîntări, adăpînd
Biserica lui Dumnezeu cu izvoarele învăţăturii sale ca un rîu plin de apele
înţelepciunii şi veselind-o cu cîntările sale.
După aceasta a răpit împărăţia grecească
Nichifor prigonitorul şi a izgonit de la împărăţie pe binecredincioasa
împărăteasă Irina. Apoi a murit şi preasfîntul patriarh Tarasie, iar după dînsul
a fost ridicat pe scaun un om cu fapte bune şi vrednic de treapta aceasta, care
era la nume la fel cu împăratul, căci Nichifor se numea şi el. Atunci iarăşi au
început să fie tulburări în Biserică, pentru că împăratul cu puterea sa, iarăşi
a adus în biserică pe Iosef cel pomenit mai sus şi a poruncit să-i dea slujba
preoţiei. Patriarhul s-a împotrivit împăratului pe cît era cu putinţă, dar cînd
l-a văzut tulburîndu-se cumplit s-a temut ca să nu pătimească de la dînsul toată
Biserica, ceva mai cumplit de cum a pătimit de la împăraţii cei răi care au fost
mai înainte.
Deci a primit pe Iosef fără de voie în
rînduiala preoţească. Dar aceasta, împăratul a făcut-o din pizmă împotriva
Cuviosului Teodor, întărîtîndu-l, căci ştia că nu va răbda cuviosul una ca
aceasta; ceea ce a şi fost. Atunci sfîntul a mustrat pe împărat, ca pe cel care
făcea rău Bisericii, aducînd cu puterea sa mirenească pe acela, pe care
sfinţitul patriarh Tarasie, împreună cu tot clerul său, judecîndu-l, l-a
depărtat. Deci împăratul s-a mîniat foarte asupra cuviosului Teodor şi l-a
trimis la surghiun, în ostroavele ce erau aproape de cetate. Asemenea a făcut şi
fratelui său Iosif şi vrednicului de fericire, bătrînului Platon, cum şi altor
mulţi călugări din mînăstirea Studitului.
Apoi a venit veste la împărat că barbarii
au ajuns în Tracia şi o robesc. Iar împăratul îndată s-a pregătit de război,
însă nu atît poftea a birui pe potrivnicii săi, pe cît dorea să izgonească pe
Cuviosul Teodor. Deci, mergînd cu oastea asupra sciţilor, a trimis la sfîntul şi
cu momeli şi cu îngroziri voia să-l aducă la un cuget cu dînsul. Iar sfîntul i-a
răspuns: "Se cade ţie, împărate, să faci pocăinţă pentru păcatul pe care l-ai
făcut, să aduni ceea ce ai risipit şi astfel să mergi la război. Dar de vreme ce
aceasta n-ai făcut, de aceea ochiul cel a toate văzător, prin mine umilitul,
astfel mai înainte îţi vesteşte: Să fii înştiinţat că nu te vei întoarce din
calea în care te duci". Iar împăratul n-a socotit întru nimic cuvintele
sfîntului, ci mai mult s-a mîniat asupra lui, şi se lăuda că, întorcîndu-se, i
se va face mult rău sfîntului. Dar nu s-a învrednicit a se întoarce, pentru că
după proorocirea sfîntului a fost ucis de barbari.
După dînsul a luat împărăţia fiul său,
Stavrichie. Dar şi acesta a murit degrabă, căci fusese rănit în război, la care
fusese cu tatăl său. Apoi a fost ales la împărăţie Mihail care atunci era
ministru al palatului, bărbat cu adevărat vrednic de stăpînirea împărătească,
fiind bun creştin. Acela, luînd stăpînire, îndată l-a adus pe Cuviosul Teodor
din surghiun şi pe toţi cei împreună cu dînsul, apoi de mare cinste s-a
învrednicit aducînd pace bisericilor.
Iar Iosef iarăşi a fost îndepărtat din
Biserică, ca un mădular netrebnic. În acea vreme fericitul şi vrednicul de laudă
Platon, s-a dus către Domnul. Auzind patriarhul de răposarea lui, a venit cu tot
clerul în mînăstirea Studitului şi, sărutînd sfintele lui moaşte, l-a îngropat
cu cinste.
Cuviosul Teodor, după răposarea lui
Platon, părintele său duhovnic, numai doi ani a vieţuit cu fraţii în linişte;
căci iarăşi s-a ridicat vifor cumplit asupra lui şi asupra Bisericii lui Hristos
din partea rău-credinciosului Leon Armeanul, care fusese mai înainte voievod al
binecredinciosului împărat Mihail. Că fiind trimis la război asupra barbarilor,
acolo a adunat mulţime de oaste pentru a merge împotriva împăratului Mihail,
făcătorul său de bine. Apoi, înşelînd boierii şi pe ostaşi, pe unii cu daruri,
pe alţii cu făgăduinţe, iar pe alţii cu alte momeli, i-a atras la sine şi astfel
s-a făcut împărat, încît nimeni nu era ca să se împotrivească lui.
Înştiinţîndu-se despre aceasta binecredinciosul împărat Mihail, îndată a
schimbat porfira împărătească cu rasa monahicească, nemaivoind să facă război cu
vrăjmaşul său.
Leon Armeanul, luînd stăpînirea
împărătească, la început se arăta binecredincios şi blînd, pînă cînd s-a întărit
în împărăţie şi a adunat pe ajutătorii relei sale credinţe. Apoi a început a
huli sfintele icoane şi a defăima pe cei ce le cinstesc, numindu-i nepricepuţi
pe unii ca aceia. Iar patriarhul mustra credinţa lui cea rea şi discuta cu
dînsul din Sfînta Scriptură pentru sfintele icoane, dar nimic nu sporea, ci mai
mult a pornit pe împăratul cel fără de minte spre mai mare mînie.
Deci împăratul, chemînd îndată pe toţi
preoţii cei mai de cinste, pe călugări şi pe patriarh, precum şi pe fericitul
Teodor, şi-a dat pe faţă răutatea lui, hulind şi ocărînd pe cei ce cinstesc
sfintele icoane şi lăudînd pe cei care au combătut închinăciunea către ele. Căci
zicea: "Oare n-a poruncit legea de demult, ce s-a scris cu degetul lui Dumnezeu,
a nu sluji lucrul mîinilor omeneşti? Lege care zice: Să nu-ţi faci ţie chip
cioplit, nici altă asemănare. Deci nu se cade a ne închina icoanelor pe care
le fac mîinile omeneşti; căci cum poate cineva să scrie pe icoane pe Cel nescris
împrejur, iar scîndurile cele de cîte un cot, cum să încapă pe Cel neîncăput.
Apoi cum putem să socotim Dumnezeu pe Cel închipuit cu vopsele?"
Iar sfinţii părinţi se împotriveau în tot
chipul la cuvintele lui cele deşarte şi hulitoare, zicînd: "Dacă vom ţine
desăvîrşit legea dată prin Moise, apoi deşartă va fi credinţa noastră
creştinească, deşartă şi propovăduirea apostolească; în zadar vor fi toate
dumnezeieştile aşezăminte ale Sfinţilor Părinţi şi chiar întruparea Stăpînului,
ceea ce este înfricoşat de grăit, prin care am cunoscut chipul cel omenesc al
Lui. Noi, cînd cinstim icoanele, nu cinstim lemnul şi vopselele, ci pe Cel
închipuit pe dînsele".
Aşa gîndind sfinţii, Cuviosul Teodor, care
ştia bine scripturile cele vechi şi cele noi, a zis către împărat cu
îndrăzneală: "De unde ţi-a venit, o împărate, o gîndire ca aceasta, ca să
necinstim chipul lui Hristos, să aduci în Sfînta Biserică porunca aceasta
eretică şi să rupi haina ei ţesută cu darul cel de sus şi cu apostoleasca şi
părinteasca învăţătură? Au doară din legea cea veche cugeţi, cînd este ştiut că
sfîrşitul ei l-a făcut darul cel nou care a venit prin Iisus Hristos? Şi dacă se
cuvine a ţine legea cea veche, de care ţineţi voi, apoi se cade a vă şi tăia
împrejur şi a ţine sîmbetele; şi celelalte care sînt scrise într-însa, se cuvine
a le face. Dar n-ai putut înţelege aceasta, împărate, cum că legea cea veche a
fost dată pînă la o vreme, numai unui neam care a ieşit din Egipt, adică
evreilor? Deci, a încetat umbra după ce s-a arătat darul.
Dar chiar şi acea lege nu se păzeşte
pretutindeni, ceea ce se porunceşte; căci ea a poruncit să nu se facă asemănare
şi să nu se închine lucrului de mîini omeneşti, dar tot ea a îngăduit asemănarea
de heruvimi deasupra Chivotului. Dar acel Heruvim nu era făcut de mîini
omeneşti? Însă de toţi se cinstea. Iar în darul cel nou Însuşi Domnul,
închipuindu-şi faţa Sa pe mahramă, a dat-o lui Avgar de care acesta ţinîndu-se,
a dobîndit tămăduire de boala sa cea de multă vreme. După aceasta, Sfîntul Luca,
Apostolul Domnului şi evanghelistul, a închipuit cu mîinile sale asemănarea
Maicii Domnului şi a lăsat-o neamului care l-a urmat. Apoi în Fenicia,
arătîndu-se chipul Mîntuitorului cel nefăcut de mîini omeneşti, a săvîrşit multe
şi strălucite minuni. Iar puterile care se arătau prin chipurile altor sfinţi nu
dovedesc acestea mai luminat decît soarele, că se cuvine a li se da cinstea cea
cuvenită?"
Împăratul neluînd aminte la cele spuse de
cuviosul, a zis: "Eu nu voiesc a închipui cu vopsele Dumnezeirea cea nevăzută şi
neajunsă". Sfîntul Teodor i-a răspuns: "Nici noi, împărate, nu scriem
dumnezeirea, ci nescrisă o mărturisim şi o credem. Iar trupul Fiului lui
Dumnezeu, cel luat de la noi, numai că îl închipuim pe icoane cu scrisori, şi
Aceluia ne închinăm şi pe Acela Îl cinstim; însă nu lemnul sau vopselele".
Acestea şi mai multe grăind cuviosul
părinte din dumnezeieştile Scripturi, a mustrat rătăcirea împăratului. Iar
acesta, umplîndu-se de mînie, a zis către cuviosul cu mînie: "Te ştiu pe tine că
totdeauna cele nepricepute grăieşti şi că eşti gîlcevitor şi mîndru şi tuturor
potrivnic; iar acum ai venit să mă ocărăşti şi să mă huleşti şi pe mine, vorbind
nu ca unui împărat, ci ca unuia din cei proşti. Pentru aceasta eşti vrednic de
multe chinuri însă te cruţ, pînă cînd se va arăta mai cu adeverire judecata
noastră şi atunci, dacă nu te vei pleca, vei primi vrednică pedeapsă pentru
nebunia şi împotrivirea ta". Iar ceilalţi cuvioşi părinţi n-au mai vrut nimic să
vorbească împăratului, zicînd între dînşii: "Ce vom mai spune unui suflet atît
de răzvrătit şi care nu voieşte să se vindece?"
Iar fericitul Teodor, luînd sabia cea
duhovnicească, a zis către dînsul aşa: "Deci, înţelege şi ia aminte, o împărate,
că nu este dreptul tău a judeca şi a porunci Bisericii. Stăpînirii tale se
cuvine a lua în seamă şi a îndrepta lucrurile cele lumeşti, iar cele bisericeşti
sînt date arhiereilor şi învăţătorilor Bisericii. Ţie îţi este poruncit numai a
urma şi a te supune, căci aşa zice Apostolul: Dumnezeu a pus în Biserică mai
întîi pe apostoli, al doilea pe prooroci, al treilea pe dascăli, iar nu pe
împăraţi. Şi celelalte scripturi poruncesc ca lucrurile bisericeşti să le
îndrepteze învăţătorii Bisericii, iar nu împăraţii".
Atunci împăratul a zis cuviosului: "Dar tu
mă izgoneşti din Biserică?" Sfîntul i-a răspuns: "Nu eu, ci predaniile
dumnezeieştilor Apostoli şi ale Sfinţilor Părinţi te izgonesc; căci chiar dacă
înger din cer ne va vesti ceva împotriva sfintei credinţe, anatema să fie. Iar
dacă voieşti a fi în sînul Bisericii lui Hristos, împreună cu noi care ne
închinăm icoanei lui Hristos, atunci urmează întru toate patriarhului şi
cinstitului sobor, care este cu dînsul". Acestea auzindu-le împăratul, mai mult
s-a umplut de mînie şi i-a izgonit pe toţi cu necinste.
Ieşind de la împărat, cuvioşii părinţi
împreună cu patriarhul, au înconjurat pe fericitul Teodor, lăudîndu-l pe el din
inimă, pentru că s-a împotrivit prigonitorului şi l-a ruşinat cu multă
înţelepciune şi cu bărbăţie, mustrînd cu îndrăzneală păgînătatea lui. Apoi
părinţii mergînd pe la locurile lor, a ieşit de la eparhul cetăţii această
poruncă: "Că nimeni să nu vorbească, nici să întrebe pentru credinţă, ci toţi să
facă voia împăratului, căci aşa porunceşte el".
Trimişii au ajuns cu acel cuvînt pînă la
fericitul Teodor; iar sfîntul, rugîndu-se, a zis către dînşii: "Judecaţi
singuri, oare cu dreptate este a vă asculta pe voi, mai mult decît pe Dumnezeu?
Mai bine este limbii mele să fie tăiată, decît a tăcea şi a nu ajuta credinţa
cea adevărată". Cuviosul învăţa pe toţi ca fără de îndoială să ţină credinţa
dreaptă, pe unii chemîndu-i la sine, iar la alţii mergînd singur, ori
trimiţîndu-le cărţi, întărind pe cei ce slăbeau cu sufletul.
Iar patriarhul mergînd adeseori îi era bun
sfetnic şi îl mîngîia pe el, de vreme ce îl vedea mîhnit şi cu durere în suflet.
Şi zicea către dînsul: "Nu te mîhni, părinte, pentru că Domnul nu ne va lăsa pe
noi şi nu va îngădui ispită mai presus de puterea noastră; nici nu va răbda
răutatea aceasta pînă la sfîrşit. Că deşi a ridicat vrăjmaşul război asupra
Bisericii, însă peste puţin se va întoarce durerea asupra capului său. Ştii
cuvîntul Domnului, care zice: De nevoie este a veni sminteala, însă vai
omului aceluia, prin care vine sminteala. Din timpul Sfinţilor Apostoli pînă
în ziua de astăzi cîte eresuri au ridicat asupra Bisericii oamenii răzvrătiţi cu
mintea şi cîte au pătimit de la dînşii Sfinţii Părinţi, care au fost mai înainte
de noi! Dar Biserica a rămas nebiruită şi cei ce au pătimit sînt proslăviţi şi
încununaţi, iar ereticii au primit după faptele lor".
Acestea auzind patriarhul şi tot soborul
care era cu dînsul, se întărea şi se umplea de osîrdie de a răbda toate
necazurile pentru buna credinţă. După aceasta, mai trecînd puţină vreme,
sfinţitul patriarh Nichifor a fost scos din scaun de necredinciosul împărat şi
l-a izgonit din Constantinopol; asemenea şi toţi arhiereii au fost osîndiţi la
surghiun. Atunci putea să vadă cineva lucru înfricoşat şi de groază, ceea ce
făceau luptătorii contra sfintelor icoane. Căci pe unele le aruncau cu necinste
la pămînt, pe altele le dădeau focului, iar pe altele le ungeau cu noroi şi
multe alte răutăţi făceau.
Iar Cuviosul Teodor, văzînd aceasta,
suspina cu amar şi se minuna de îndelunga răbdare a lui Dumnezeu. Apoi, plîngînd
zicea: "Cum rabdă cerul o fărădelege ca aceasta!" Dar nevrînd numai în taină a
fi cinstitori de Dumnezeu, şi în tăcere a plînge pentru o primejdie ca aceea, a
poruncit fraţilor săi, pe cînd era praznicul Duminicii Stîlpărilor, să ia
sfintele icoane în mîini şi să umble în jurul mînăstirii, ridicînd icoana sus şi
cîntînd cu mare glas: "Preacuratului Tău chip ne închinăm Bunule", şi alte
cîntări de biruinţă, înălţînd lui Hristos.
Înştiinţîndu-se despre aceasta împăratul,
îndată a trimis la sfîntul, ameninţîndu-l şi înfricoşîndu-l ca să înceteze cu
lucrul acesta, iar de nu va înceta, să ştie că surghiunul, rănile şi moartea îi
stau înainte. Dar sfîntul nu numai că nu înceta, ci şi mai mult făcea rugăciuni,
învăţînd pe toţi cu mare glas, şi sfătuindu-i ca să ţină credinţa dreaptă, şi să
dea cuvenita cinste sfintelor icoane.
Văzînd împăratul că nu este cu putinţă
nici cu momeli, nici cu îngroziri a potoli îndrăzneala şi rîvna Cuviosului
Teodor, l-a osîndit pe el la surghiun. Iar cuviosul, chemînd la sine pe toţi
ucenicii şi învăţîndu-i pe dînşii, le zicea: "Acum, fraţilor, fiecare din voi
răbdînd, să-şi mîntuiască sufletul său, pentru că vremea este cumplită". Apoi,
fiind mîhnit şi plîngînd, s-a urcat în corabie, şi a fost dus în Apolonia şi
închis într-o temniţă ce se numea Mesopa. Dar şi acolo învăţa buna credinţă,
către unii vorbind, iar către alţii trimiţînd scrisori din temniţă, întărindu-i
în buna credinţă.
Vestea despre scrisorile lui ajunsese pînă
la împărat, care îndată a trimis pe Nichita, fiul lui Alexie, poruncindu-i să-l
ducă pe sfîntul la un loc mai îndepărtat, ce se numea Vonita; şi acolo,
închizîndu-l în temniţă, să-l păzească ca să nu vorbească cu nimeni, nici să
scrie ceva despre cinstirea icoanelor. Venind Nichita la cuviosul i-a spus
porunca împăratului, iar el a răspuns: "Mutarea aceasta din loc în loc, o
primesc cu bucurie, pentru că eu nu am loc statornic în viaţa aceasta şi unde
voi fi dus, acolo este locul meu; iar a tăcea şi a nu învăţa dreapta credinţă,
aceasta nu se poate, nici nu vă voi asculta pe voi întru aceasta şi de
îngrozirile voastre nu mă voi teme".
Sfîntul a fost dus la locul pomenit şi
închis în temniţă, însă el tot mărturisea dreapta credinţă. Înştiinţîndu-se
împăratul că Sfîntul Teodor nu se pleacă întru nimic voii lui, s-a aprins de
multă mînie şi iarăşi a trimis pe Nichita, poruncindu-i ca să pună asupra
sfîntului răni cumplite. Venind acel Nichita, a spus cuviosului porunca
împăratului, iar el îndată cum a auzit cuvîntul, a început a dezbrăca hainele de
pe el, zicînd: "Eu de mult doresc aceasta, ca să fiu hrănit cu chinuri pentru
sfintele icoane".
Nichita, fiind bun cu firea şi milostiv,
văzînd trupul sfîntului gol, pe care multa osteneală şi postul îl slăbise de
tot, s-a umilit cu sufletul şi n-a îndrăznit a se atinge de dînsul, căci se
temea de Dumnezeu; apoi s-a dus, nefăcînd sfîntului nici un rău. Iar sfîntul
neîncetat răspîndea învăţătura sa cea bună, pentru că şi străjerii se ruşinau de
dînsul şi nu puteau să-l oprească, deşi le era poruncit cu străşnicie ca să nu
lase pe Teodor să înveţe pe nimeni dreapta credinţă. El a scris şi către
ucenicii săi, care erau împrăştiaţi prin alte părţi; căci pentru dînşii mai
vîrtos se îngrijea, învăţîndu-i să păzească fără frică mărturisirea credinţei,
măcar de vor pătimi mii de chinuri.
Apoi le aducea aminte că nu sînt nimic
pătimirile de acum, pe lîngă slava ce se va arăta întru noi şi pe care o vor
dobîndi toţi cei ce au răbdat pînă în sfîrşit. După aceea a scris şi către
preasfinţiţii patriarhi, către patriarhul Romei celei vechi, către al
Ierusalimului şi către al Alexandriei, vestindu-le cu amănuntul cum au fost
batjocorite sfintele icoane în Bizanţ şi cum cei dreptcredincioşi sînt ţinuţi
prin temniţe şi cum adevărul s-a înghiţit de minciună. Apoi îi ruga ca şi ei, cu
ajutorul lui Dumnezeu, să susţină dreapta credinţă. Şi veneau mulţi în temniţă
la cuviosul, şi ascultau învăţăturile cele frumoase pe care le dădea dînsul şi
se întorceau cu mult folos.
Odată un cleric de la Biserica Asiei,
trecînd pe acolo a cercetat pe sfîntul. Acel cleric, auzind învăţătura lui
pentru buna credinţă, îndată a lepădat eresul luptării contra sfintelor icoane
şi s-a închinat lor. Şi întorcîndu-se acasă, nu voia să aibă împărtăşire cu
episcopul său, care era eretic. Apoi şi pe alt cleric, prieten al său, l-a
sfătuit şi, aducîndu-l la dreapta credinţă, l-a întors de la credinţa eretică.
Iar episcopul, aflînd că Sfîntul Teodor este pricina acestei schimbări a
clericilor săi, a vestit prin scrisoarea sa pe împăratul, jeluindu-se asupra
Sfîntului Teodor.
Împăratul îndată a trimis poruncă
voievodului Asiei, ca să pedepsească pe Teodor cu cumplite chinuri. Iar
voievodul a trimis pe unul din dregători, poruncindu-i să dea Sfîntului Teodor
cincizeci de lovituri. Acela venind, cînd a spus fericitului pricina venirii
sale, el îndată şi-a dezlegat brîul şi a lepădat haina şi şi-a dat spatele spre
loviri, zicînd: "Plăcut îmi este ca împreună cu aceste răni să-mi lepăd trupul
şi degrabă să mă duc cu sufletul către Domnul meu cel dorit".
Dregătorul, ruşinîndu-se de sfîntul, s-a
închinat lui, cerînd iertare şi apoi s-a dus. După aceasta a venit alt trimis de
la împărat, cu numele Anastasie, foarte cumplit şi nemilostiv. Acesta bătînd cu
mînile sale pe sfîntul, i-a dat pînă la o sută de lovituri şi l-a închis într-un
loc întunecos. Asemenea şi pe ucenicul lui, pe nume Nicolae, care pururea urma
părintelui său şi pătimirilor lui era părtaş; şi pe acela bătîndu-l, l-a închis
împreună cu dînsul şi a poruncit străjerilor să-i ţină strînşi în legături, apoi
s-a dus. Ce fel de chinuri a răbdat cuviosul în acea închisoare întunecoasă, nu
este cu putinţă a spune; căci trupul lui slăbit de post şi de ostenelile
călugăreşti, primind atîtea bătăi, era peste tot o rană.
Încă şi temniţa aceea era plină de toată
necurăţia. Iarna degera de frig, pentru că nici haine nu avea, ci numai o
zdreanţă, iar vara se topea de căldură, pentru că vîntul nu răcorea locul acela
de nicăieri. Apoi mulţime de jigănii mici erau acolo în temniţă. Încă şi
străjerii, avînd poruncă cu îngrozire, erau aspri şi nemilostivi, căci îl
dosădeau şi-l ocărau, numindu-l nepriceput şi vrăjmaş al împăratului. Aceia le
aruncau printr-o ferestruică, lui şi ucenicului său, cîte o mică bucăţică de
pîine, şi le dădeau cîte puţină apă, şi aceea nu totdeauna, ci la o zi sau la
două, iar alteori şi după mai multe zile; şi aşa îi chinuia cu foame şi cu
sete.
Odată părintele a zis către ucenic: "Vezi,
fiule, că oamenii aceştia nu numai cu răni şi cu această temniţă întunecoasă ne
pedepsesc, ci cu foame şi cu sete vor să ne omoare, dar noi să ne punem nădejdea
în Dumnezeu, Care nu numai cu pîine, ci şi cu altă mîncare mai bună ştie a
hrăni, cu a Cărui purtare de grijă se ţine toată suflarea. Mie, împărtăşirea cu
Trupul Stăpînului să-mi fie de acum hrana sufletului şi trupului". Pentru că
cuviosul avea totdeauna cu sine o părticică din Trupul Cel de viaţă făcător,
adăpat cu Sîngele Domnului Iisus Hristos, pe care o păstra pe cînd săvîrşea
dumnezeieştile Taine, cînd îi era cu putinţă.
"Deci - zicea el - eu numai cu Acesta mă
voi împărtăşi, negustînd altceva nimic, iar pîinea care ni se dă amîndurora
să-ţi rămînă ţie singur, asemenea şi apa; pentru că foarte puţin ni se dă,
precum vezi, şi abia poate să fie pentru tine singur, spre întărirea trupului,
ca măcar tu să rămîi viu şi să vesteşti fraţilor trecerea mea din viaţă, dacă va
fi voia Domnului Dumnezeu a mă săvîrşi în această mare strîmtorare".
După cîtăva vreme, Cel ce satură toată
fiinţa cu buna Sa voire nu a trecut cu vederea pe plăcutul Său, care se sfîrşea
de prea multă foame, ci a rînduit pentru dînsul acestea: trecînd pe acolo un
boier împărătesc a aflat toate despre dînsul, cum răbda strîmtorare şi foame.
Deci, aceluia i-a plecat Dumnezeu inima spre milă şi a poruncit străjerilor ca
să dea din destul hrană sfîntului şi ucenicului său şi să nu le mai facă nici un
rău, ca să poată vieţui. Şi era aşa cu bunăvoirea lui Dumnezeu, că după puţină
vreme schimbîndu-se necazurile lor, s-au mai întărit cu trupul, însă fericitul
părinte se lupta cu multe nevoi, de vreme ce stomacul lui era bolnav, fiind
cuprins de multă slăbiciune.
A petrecut sfîntul în acea temniţă mai
mult de trei ani, hrănindu-se cu pîine de la străjeri şi aceea o primea cu
defăimare. Toate acestea le răbda cu bucurie pentru dreapta credinţă. Astfel
petrecînd el şi netămăduindu-se desăvîrşit de durerile şi rănile ce le avusese
mai înainte, iarăşi l-au osîndit cu mai cumplite chinuri; căci nu se ştie cum a
ajuns în mîinile împăratului o scrisoare a fericitului Teodor, în care se
cuprindea mustrarea credinţei rele a împăratului şi o învăţătură către cei
credincioşi, pentru buna cinstire şi dreapta slăvire a sfintelor icoane.
Citind împăratul scrisoarea aceea, cu mai
multă mînie s-a aprins şi a trimis la fericitul Teodor, pe un voievod
nemilostiv, ca să-i arate scrisoarea aceea, şi să-l întrebe de este a lui; apoi
să-l bată pînă la suflarea cea mai de urmă. Venind voievodul, a arătat
scrisoarea fericitului, iar el a mărturisit adevărul cum că este a lui, iar nu a
altuia. Atunci voievodul a poruncit mai întîi să bată pe ucenicul sfîntului, pe
Nicolae, de vreme ce el a scris scrisoarea, ca din partea Sfîntului Teodor. După
aceea, dezbrăcînd şi pe Cuviosul Teodor, l-a bătut fără milă, încît tot trupul i
s-a rănit şi puţin i-a lipsit să nu-i sfărîme chiar oasele. Şi lăsîndu-l abia
viu, s-a întors iarăşi la ucenicul Nicolae, momindu-l şi îngrozindu-l ca să se
lepede de închinarea cinstitelor icoane. Dar, aflîndu-l neplecat, iarăşi l-a
bătut mai mult decît întîi şi l-a lăsat acolo gol, ca să rămînă peste noapte în
frig, ca astfel îndoit să se muncească şi de durerea rănilor şi de asprimea
gerului, pentru că era atunci luna februarie.
Iar Cuviosul Teodor, din pricina cumplitei
bătăi a căzut într-o durere nu uşoară de răbdat, şi zăcea ca un mort, abia
putînd să sufle puţin, negustînd nici hrană nici apă. Văzînd ucenicul pe
părintele său aşa de slab, s-a lăsat pe sine, cu toate că şi el era cuprins de
mare durere, din pricina rănilor, şi se îngrijea de tămăduirea sfîntului. Căci,
cerînd apă de orz, ce se numeşte ptizan (o doctorie), uda limba lui cea uscată
şi dîndu-i cîte puţină băutură îl deştepta ca pe un mort.
Apoi, văzîndu-l că prinde puţină putere de
viaţă, a început a îngriji de trupul lui cel plin de răni, căci multe părţi ale
trupului se învineţiseră; pe acelea le tăia cu un cuţitaş şi le lepăda, ca să se
tămăduiască cealaltă parte din corp. Şi cînd a început cuviosul a dobîndi puţină
sănătate, a tămăduit şi el pe ucenicul său.
Astfel, pătimind ei nouăzeci de zile şi
încă netămăduindu-se desăvîrşit de răni, a venit de la împărat alt trimis aspru
fără omenie, căruia îi era poruncit să ducă în Smirna pe Sfîntul Teodor şi pe
ucenicul său Nicolae. Iar trimisul acela era iubitor de aur, şi socotind că
Sfîntul Teodor primeşte aur de la cei ce vin la dînsul să ia învăţătură, a
poruncit să caute prin toate părţile şi să scobească pereţii, nădăjduind că va
găsi aur; dar neaflînd nimic, a început a împlini răutatea cea poruncită lui cu
multă prisosinţă; căci scoţînd pe cuviosul şi pe ucenicul său din temniţă cu
ocări şi cu bătăi, i-au dat ostaşilor şi aşa au fost duşi la Smirna.
Iar fericitul, deşi i se sfîrşise puterea
trupului, însă fiind întărit de Dumnezeu, mergea cu acei ostaşi nemilostivi care
îl duceau ziua fără cruţare, iar noaptea îi legau picioarele de un lemn, şi
astfel, cu osteneală nespusă, abia a ajuns la Smirna şi a fost dat unui bărbat
rău, care era învăţător al relei credinţe. De acesta fiind închis într-un bordei
jos şi întunecos, se chinuia acolo privind numai spre Stăpînul, Cel ce vede
toate, Care numai singur îi era mîngîietor şi apărător în toate necazurile.
Acolo au închis împreună cu dînsul şi pe ucenicul său Nicolae şi aşa sufereau
împreună fericiţii robi ai lui Hristos.
După puţină vreme iar a venit de la
împăratul nemilostiv Atanasie, cel mai sus pomenit, şi iarăşi a dat sfîntului o
sută de lovituri, apoi s-a dus. Iar cuviosul le răbda toate acestea cu
mulţumire.
Într-acea vreme era în părţile Smirnei un
voievod, nepot al împăratului şi într-un glas cu dînsul la eres. Acela a căzut
într-o boală cumplită şi de nevindecat, încît era aproape de răsuflarea cea mai
de pe urmă. Iar una dintre slugile lui, fiind din ceata dreptcredincioşilor, a
adus aminte bolnavului despre Cuviosul Teodor, cum că are darul de la Dumnezeu a
tămădui orice boală. El îndată a trimis la cuviosul, poftindu-l ca să se roage
lui Dumnezeu pentru dînsul, şi să-l scape de moartea ce acum se apropiase.
Iar cuviosul a răspuns trimişilor:
"Spune-ţi celui ce v-a trimis pe voi că aşa grăieşte Teodor: "Vezi ce vei
răspunde în ziua ieşirii tale din viaţă, vieţuind aşa rău şi făcînd atîtea
necazuri celor dreptcredincioşi. Tu, pe lîngă alte multe răutăţi, ai adus şi
călugărilor mari necazuri fără de număr şi ai omorît cu chinuri pe Tadeu cel
mare în fapte bune, care acum se bucură împreună cu sfinţii. Iar pe tine cine te
va scăpa din chinurile cele veşnice? Deci, măcar la sfîrşit, pocăieşte-te de
răutăţile tale".
Întorcîndu-se trimişii, au spus
voievodului celui bolnav toate cuvintele Sfîntului Teodor. Iar el foarte s-a
temut, gîndindu-se la răutăţile pe care le făcuse, şi a trimis iarăşi la
cuviosul, cerînd iertare şi făgăduind că va primi dreapta credinţă, dacă îl va
ridica de pe patul durerii cu rugăciunile sale. Iar cuviosul i-a trimis icoana
Preacuratei Maicii lui Dumnezeu, poruncindu-i să i se închine şi s-o respecte în
toată viaţa sa.
Iar voievodul primind acea sfîntă icoană,
a luat împreună cu dînsa şi uşurare de boala sa, apoi a început a se însănătoşi.
Dar degrabă s-a întors la credinţa cea dintîi, la sfatul episcopului Smirnei
care era eretic, de la care, luînd untdelemn pentru binecuvîntare, s-a uns cu
dînsul, nădăjduind că va dobîndi mai multă sănătate. Dar după ungere îndată s-a
întors la dînsul boala cea dintîi, de care înştiinţîndu-se cuviosul, a spus mai
înainte moartea cea cumplită a păcătosului, care s-a şi întîmplat, pentru că
degrabă şi-a dat sufletul său. Iar Cuviosul Teodor a pătimit în acea închisoare
un an şi jumătate, şi acolo în Smirna a răbdat mai multe legături.
După aceea şi necredinciosul împărat Leon
Armeanul, fiind rău, a fost ucis de ostaşii săi, iar după dînsul a luat
împărăţia Mihail, ce se poreclea Travlos, care se mai numea şi Valvos. Acesta
deşi era răucredincios, însă nu prigonea pe cei dreptcredincioşi, ci lăsa pe
fiecare să creadă precum voieşte. Astfel toţi părinţii şi mărturisitorii dreptei
credinţe au fost dezlegaţi din legături, scoşi de prin temniţe şi eliberaţi din
surghiun.
Atunci şi Cuviosul Teodor a luat uşurare
pătimirilor sale şi au venit la dînsul oarecare din ucenicii lui cei vechi,
între care era Dorotei, care săvîrşise fapte bune din copilăria sa, Visarion,
Iacov, Dometian, Timotei şi alţi mulţi a căror viaţă era cinstită; iar dragostea
către părintele lor era mai fierbinte şi nemincinoasă.
Deci a venit în Smirna poruncă de la
împărat ca şi Sfîntul Teodor să fie eliberat întru ale sale, precum au fost şi
alţii. Apoi, luînd ucenicii pe părintele lor, s-au întors împreună cu dînsul,
bucurîn-du-se, după ce a răbdat surghiun şapte ani, iar mai înainte a răbdat
cinci ani legături în Tesalonic de la Constantin, nepotul lui Copronim.
Întorcîndu-se fericitul din surghiun,
pretutindeni l-au întîmpinat cu bucurie cei dreptcredincioşi, unul pe altul
întrecîndu-se şi sîrguindu-se a-l primi în casele lor, pentru ca să se
învrednicească de binecuvîntare prin rugăciunile lui şi să se îndulcească de
învăţăturile lui cele plăcute. Apoi toată Biserica s-a bucurat de întoarcerea
Sfîntului Teodor şi toţi l-au fericit, ca cel ce a răbdat atîtea nevoi pentru
cinstitele icoane, şi cu învăţăturile sale pe toţi i-a întărit.
După aceea cuviosul a venit în Calcedon ca
să vadă pe fericitul Teoctist monahul, care mai înainte fusese cinstit cu
dregătoria de magistru. Mîngîindu-se cu dînsul duhovniceşte, s-a dus să
cerceteze pe sfîntul patriarh Nichifor, împreună cu pătimitorul său, care şi el
fusese surghiunit de răucredinciosul împărat Leon Armeanul. Acolo a fost primit
de patriarh cu dragoste şi s-a bucurat foarte mult de venirea cuviosului, de
care fusese mai înainte tare mîhnit. Mîngîindu-se mult între ei cu vorbe
duhovniceşti, cuviosul s-a dus în locurile Crischentului, şi acolo, prin sosirea
lui, pe mulţi i-a veselit şi i-a folosit.
De acolo iarăşi întorcîndu-se la patriarh,
a mers împreună cu dînsul şi cu alţi episcopi la împărat, ca să-l sfătuiască să
primească dreapta credinţă. Dar acela, nepriceput fiind şi neînvăţînd
dumnezeieştile cuvinte, n-a luat aminte la cele grăite de aceşti sfinţi, decît
numai acestea a răspuns către dînşii: "Eu nu vă opresc a face oricîte veţi voi,
dar numai aceasta vă poruncesc: să nu puneţi icoane în cetatea împărătească, iar
aiurea ori unde va voi cineva poate să le pună, pentru că eu nu voiesc a mă
închina icoanelor". Acestea răspunzînd el, s-au dus părinţii din Bizanţ, iar
Cuviosul Teodor s-a sălăşluit împreună cu ucenicii săi în ţinutul
Crischentului.
După puţină vreme, ridicîndu-se război
asupra grecilor, din partea unui oarecare Toma, care avea să răpească stăpînirea
împăratului, sfîntul a fost nevoit să intre iarăşi în Constantinopol împreună cu
fraţii săi. Apoi, dacă a încetat războiul, iarăşi s-a dus acolo, nevrînd a
vieţui în mijlocul poporului celui înşelat cu eresul lipsirii de icoane. Ieşind
din Constantinopol, nu s-a dus în ţinutul Crischentului, ci s-a sălăşluit în
Hersonisul Critului, unde era o biserică a Sfîntului Trifon, şi acolo, împreună
cu ucenicii săi, petrecea viaţă plăcută lui Dumnezeu întru nevoinţele cele
monahiceşti.
Vieţuind puţin cu iubiţii săi prieteni, a
sosit la fericitul sfîrşit, avînd de la naşterea sa şaizeci şi şapte de ani. Dar
mai înainte de sfîrşitul său a căzut în boală grea, în luna noiembrie, bolind
rău de stomac. Şi a străbătut vestea pretutindeni despre aceasta, cum că
fericitul Teodor este aproape de sfîrşit.
Atunci au venit la dînsul mulţi din
Constantinopol şi de prin alte locuri dimprejur. Arhierei, egumeni şi călugări
de la multe mînăstiri, alergau cu sîrguinţă, pentru ca să audă pe cuviosul
vorbind şi să se folosească de cuvintele lui cele mai de pe urmă, sau măcar să
vadă ieşirea lui din viaţă şi ducerea către Dumnezeu. Pentru că numai apropierea
de dînsul o socoteau a fi pentru ei de mare folos, fiindcă era minunat la
cuvinte, înţelept în cunoştinţe şi în toate chipurile înfrumuseţat; apoi era
liniştit, nemînios, smerit şi plin de toate faptele bune.
Fericitul zăcînd în pat, deşi era foarte
slăbit, totuşi pe cît îi era cu putinţă, vorbea cele de folos către ucenici. Dar
puţini puteau să-i audă cuvintele, de vreme ce limba lui se usca de arşiţa
bolii. Pentru aceea, unul din cei ce scria repede, şezînd aproape şi ascultînd,
a scris cele ce grăia dînsul, că dacă va vrea cineva să le ştie toate, să le
caute în cartea fericitului şi să le citească spre a se folosi. Pe cînd cuviosul
vorbea, a început a-i fi mai uşor şi l-a mai lăsat boala.
Apoi, sculîndu-se pe picioarele sale, a
început a umbla şi, intrînd în biserică în ziua Duminicii, a săvîrşit
dumnezeiasca Liturghie, ţinînd cuvînt de învăţătură către fraţi. După aceea a
mîncat împreună cu dînşii. Asemenea şi a doua zi, în a şasea zi a lunii
noiembrie, la pomenirea celui între sfinţi a părintelui nostru Pavel
Mărturisitorul, a săvîrşit dumnezeieştile Taine în biserică şi a învăţat pe
fraţi. Apoi a fost şi la cîntarea Vecerniei în acea zi. După aceea, intrînd
cuviosul în chilie, s-a culcat în pat şi iarăşi a început a boli foarte rău, şi
a zăcut patru zile; iar a cincea zi a fost sfîrşitul durerilor lui şi începutul
vieţii celei de veci.
Deci, apropiindu-se cuviosul de mutarea
din viaţă, s-au adunat la dînsul mulţime de fraţi care plîngeau pentru dînsul,
ca pentru părintele şi învăţătorul lor. Iar el, uitîndu-se spre dînşii, a
lăcrimat puţin şi a zis:
"Iată, părinţilor şi fraţilor, a sosit
sfîrşitul vieţii mele şi toţi vom bea acest pahar de obşte, unii mai curînd, iar
alţii mai tîrziu, şi nimeni nu va scăpa de paharul acesta. Deci eu mă duc pe
calea pe care au mers părinţii noştri, acolo unde este viaţa cea veşnică, iar
mai ales unde este Dumnezeu, pe Care L-a iubit sufletul meu, Căruia m-am numit
rob, deşi n-am săvîrşit cele ale robului. Iar voi, fraţilor şi fiii mei iubiţi,
petreceţi în cuvintele mele pe care le-am dat vouă şi ţineţi credinţa cea
dreaptă şi viaţa cea drept credincioasă.
Ştiţi că n-am încetat a vă vesti vouă
cuvîntul lui Dumnezeu, şi în sobor şi îndeosebi. Iar acum cu sîrguinţă vă rog
aveţi-le pe acelea în minţile voastre şi le păziţi pentru că am grijă de voi, ca
fără de prihană să vă duceţi de aici. Iar eu, de voi avea îndrăzneală înaintea
Domnului, făgăduiesc să-L rog pentru voi, ca totdeauna să înainteze mînăstirea
voastră spre bine şi ca fiecare dintre voi să aibă mai multă sporire în faptele
cele bune, cu ajutorul lui Dumnezeu".
Acestea zicînd cuviosul şi dînd tuturor
sărutarea cea mai de pe urmă şi iertare, a poruncit ucenicilor să ia lumînări în
mîini şi să înceapă cîntarea pentru ieşirea sufletului. Şi stînd ucenicii în
jurul patului, cîntau: Fericiţi cei fără de prihană, care umblă în legea lui
Domnului. Şi cîntînd, au ajuns la cuvintele acestea: În veac nu voi uita
îndreptările Tale, că într-însele m-ai viat. Atunci Cuviosul Teodor, la
aceste cuvinte, şi-a dat sufletul său, pe care, luîndu-l îngerii lui Dumnezeu,
l-au dus înaintea scaunului Stăpînului, precum cu adevărat s-a arătat prin
mărturisirea Cuviosului Ilarion de la Dalmat. Pentru că acela, în ziua în care
s-a mutat fericitul Teodor, adică în a unsprezecea zi a lunii noiembrie, la
pomenirea Sfîntului Mucenic Mina, umblînd prin grădină şi citind psalmii lui
David, a auzit nişte glasuri minunate şi a mirosit o bună mireasmă. Deci
minunîndu-se, se întreba de unde sînt acelea.
Şi uitîndu-se în văzduh, a văzut mulţime
de cete fără de număr, în haine albe strălucind, cu feţele luminoase şi,
pogorîndu-se din cer cu cîntări, au ieşit întru întîmpinarea unui bărbat
cinstit. Acestea văzîndu-le fericitul Ilarion, a căzut la pămînt cu multă spaimă
şi a auzit pe cineva zicînd către dînsul: "Iată sufletul lui Teodor, egumenul
mînăstirii Studitului, care a pătimit pînă la sînge pentru sfintele icoane şi a
răbdat pînă la sfîrşit întru necazuri; iar acum adormind, cu prăznuire se suie
la cer, întîmpinîndu-l pe el puterile cele cereşti".
Acea vedenie, fericitul Ilarion a vestit-o
şi altor părinţi îmbunătăţiţi. Şi a însemnat ceasul şi ziua vedeniei aceleia, ce
se făcuse; iar după cîtăva vreme s-a înştiinţat cum că atunci a răposat Sfîntul
Teodor Studitul, cel vrednic de laudă şi a trecut de pe pămînt la cer. Deci
multe minuni a făcut cuviosul părintele nostru Teodor, şi în viaţa sa şi după
moarte, din care vom povesti puţine pentru folosul tuturor.
Un oarecare Leon, primitor de străini,
atunci cînd se întorcea Cuviosul Teodor din surghiun, l-a odihnit în casa sa.
Iar după puţină vreme, acest Leon a adus mireasă fiului său, şi vrînd să se
săvîrşească nunta, îndată a căzut mireasa într-o boală cumplită şi zăcea fiind
cuprinsă de fierbinţeli, încît toţi deznădăjduiseră de viaţa ei. Iar Leon a
trimis la cuviosul, vestindu-i ceea ce i s-a întîmplat şi rugîndu-l ca să le
ajute cu rugăciunile sale. Cuviosul, binecuvîntînd untdelemn, l-a trimis lui
Leon, poruncindu-i să ungă cu dînsul pe cea bolnavă. Făcîndu-se aceasta, îndată
s-a sculat mireasa sănătoasă, ca şi cum n-ar fi fost bolnavă niciodată.
Altă dată, Leon, mergînd singur la un sat
departe, pentru o treabă oarecare, l-a întîmpinat în cale o fiară ce se numeşte
rîs, care văzînd pe Leon s-a repezit asupra lui, vrînd să-l muşte. Iar Leon a
chemat cu glas mare numele Cuviosului părinte Teodor şi fiara îndată ce a auzit
numele sfîntului a stat, apoi s-a abătut din cale şi a fugit; iar Leon rămînînd
nevătămat de fiară, s-a dus în calea sa.
O femeie ce pătimea de duh necurat a fost
adusă la Cuviosul, şi atît era de cumplit duhul într-însa care o muncea, încît
singură, neştiind durerea, îşi rupea carnea de pe dînsa şi o mînca. Cuviosul,
văzînd pătimirea ei, s-a mîhnit pentru dînsa şi a făcut cu mîna semnul crucii pe
capul ei, apoi a citit peste dînsa rugăciunea de certare a duhului şi îndată a
ieşit dintr-însa duhul cel necurat şi a fugit, fiind izgonit de rugăciunea
cuviosului.
Altă femeie, fiind de neam de boier, a
povestit lucrul acesta fericitului Sofronie, care a fost egumen, după mutarea
Cuviosului Teodor.
"Odată - zicea ea - s-a aprins casa mea,
pe care înconjurînd-o focul, ardeau cu flăcări toate cele dintr-însa; şi nu se
putea potoli focul nici cu turnarea apei, nici în alt chip; iar eu eram în
foarte mare necaz şi nu mă pricepeam ce să fac. Atunci mi-am adus aminte de o
scrisoare a Cuviosului Teodor, ce era la mine, şi care cu puţină vreme mai
înainte sosise de la el. Deci, mi-a venit în gînd să o arunc în foc, că doar
cumva se va ruşina focul de scrisoarea scrisă de mîna cea sfîntă şi va conteni
puţin arderea. Făcînd aşa cum am gîndit, am aruncat scrisoarea aceea asupra
văpăii care se înălţa şi am zis astfel: "Sfinte Teodore, ajută-mi mie roabei
tale, care sînt în nevoie". Şi îndată am văzut puterea cea grozavă a focului
slăbind şi stingîndu-se". Aşa de mult putea chemarea numelui acestui plăcut a
lui Dumnezeu.
Un asemenea lucru spunea şi Sofronie cel
mai sus pomenit:
"Mergeam odată, zicea el, la Paflagonia
împreună cu fericitul Nicolae, următorul şi împreună pătimitorul marelui Teodor.
Fiind pe cale şi făcîndu-se seară ne-am odihnit într-un cîmp unde era mult fîn
cosit, şi acolo erau cîţiva ostaşi care, pentru că întîrziaseră, au stat în
acelaşi cîmp şi, aprinzînd foc, îşi coceau bucate. După aceasta în noaptea aceea
s-a întins focul şi a cuprins tot fînul. Ostaşii deşteptîndu-se, îndată s-au
pornit toţi asupra noastră părîndu-li-se că noi am făcut această faptă, şi voiau
să-şi pună mîinile asupra noastră şi să ne chinuiască. Noi, nepricepînd ce să
facem, am chemat în ajutor pe marele Teodor, zicînd: "Părinte cuvioase, ajută-ne
şi ne izbăveşte pe noi cu rugăciunile tale, de năpasta ce a venit cu nedreptate
asupra noastră". Zicînd acestea noi, îndată a început o ploaie mare şi focul s-a
stins de tot. Ostaşii văzînd această minune, s-au întors către noi cu blîndeţe
şi, căzînd, îşi cereau iertare".
În insulele Sardiniei era un bărbat
oarecare foarte credincios, care avea la dînsul cuvinte de învăţătură ale
Cuviosului Teodor şi le citea cu sîrguinţă. Acela iubea şi cîntările care sînt
alcătuite de acest sfînt părinte, ce se cîntă în postul cel mare, adică Triodul
sau trei cîntări. Nişte călugări răucredincioşi, trecînd pe cale, s-au dus şi au
găzduit la acest bărbat, în vremea postului mare. Ei, văzînd cîntările şi
cuvintele făcute de Cuviosul Teodor, au început a le huli, zicînd că nu sînt
alcătuite după înţelegere, şi sînt pline de nebunie. Bărbatul acela care îi
găzduia, auzind acestea, s-a schimbat şi de atunci nu mai citea cuvintele
cuviosului cele folositoare, nici cîntările lui nu le mai cînta la pravila
Utreniei, precum avea obiceiul mai înainte.
Răzvrătindu-se astfel, i s-a arătat într-o
noapte Cuviosul Teodor, mic la stat precum în viaţă, palid la faţă şi pleşuv la
cap, şi mergeau în urma lui alţi călugări ţinînd în mîini toiege, cu care a
poruncit să-l bată pe cel răzvrătit. Acela fiind bătut, sfîntul îi zicea:
"Pentru ce ai lepădat cu necredinţă scrisorile mele pe care mai înainte le
iubeai şi le cinsteai? Pentru ce n-ai socotit aceasta, că dacă n-ar fi cunoscut
Biserica lui Dumnezeu folos într-însele nu le-ar fi primit? Căci nu sînt cuvinte
mincinoase şi cu meşteşug, nici nu sînt aşezate în chipuri ritoriceşti, ci sînt
cu totul sănătoase şi smerite, care pot a zdrobi inima şi a umili sufletul,
pentru că sînt dulci şi cu adevărat folositoare celor ce vor să se mîntuiască".
Certînd astfel pe cel răzvrătit, s-a dus.
Apoi făcîndu-se ziuă, bărbatul acela zăcea
în pat, avînd trupul plin de vînătăi din bătaie, pe care le arăta tuturor,
spunîndu-le despre certarea ce i s-a făcut. Apoi îndată a izgonit din casa sa cu
necinste pe călugării aceia care l-au înşelat, ca pe unii ce au fost
pricinuitori de greşeala lui şi de certarea aceea. Iar spre Cuviosul Teodor a
cîştigat mai multă credinţă decît înainte şi cu dragoste citea scripturile şi
cîntările alcătuite de dînsul, şi-l ruga ca să-i ierte greşeala aceea.
Dar şi la mormîntul cuviosului se făceau
multe tămăduiri. Un îndrăcit oarecare a venit la mormîntul lui şi i s-a arătat
cuviosul în vis, dîndu-i binecuvîntare, şi l-a făcut sănătos. Deşteptîndu-se
omul acela s-a simţit liber de muncirea vrăjmaşului şi slăvea pe Dumnezeu şi pe
plăcutul Său, Cuviosul Teodor.
Alt om a mîncat bucate otrăvite şi toate
cele dinăuntrul lui erau cuprinse de durere, încît se apropia de moarte. Acesta
a luat untdelemn din candela ce ardea lîngă mormîntul cuviosului şi a turnat în
gura sa şi îndată a ieşit acea otravă purtătoare de moarte; apoi, căpătînd
sănătate, a petrecut de aici încolo fără vătămare. Altul era foarte bolnav de
stomac, şi numai cît a privit către icoana cuviosului şi a chemat numele său,
îndată s-a făcut sănătos.
Un altul, fiind cuprins de frică, nu a mai
putut vorbi, fugind de toţi şi înspăimîntîndu-se. Acesta, fiind dus la mormîntul
cuviosului şi fiind uns cu untdelemn, îndată s-a izbăvit de acea patimă şi,
avînd simţirile întregi, dădea mulţumire lui Dumnezeu şi plăcutului Său.
Şi multe alte minuni se săvîrşeau prin
rugăciunile Cuviosului Teodor, lîngă mormîntul lui, întru slava lui Dumnezeu Cel
în Treime lăudat, Căruia se cuvine şi de la noi cinste şi închinăciune, acum şi
pururea şi-n vecii vecilor. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu