În vremile acelea, cînd poporul trăia în
întuneric şi în umbra morţii, prin închinarea la idoli păgîneşti, a început a
străluci lumina sfintei credinţe prin propovăduirea apostolilor. Atunci era un
împărat cu numele Liciniu, care vieţuia în cetatea ce se numea Maghedon. Acela
avea împărăteasă de un nume cu sine, pe Licinia, care a născut o fiică şi a
numit-o Penelopi.
După ce a început a veni în vîrstă, ca de şase ani, s-a arătat
foarte frumoasă la faţă, încît pe multe fecioare le întrecea cu frumuseţea ei.
Deci, tatăl ei a zidit pentru ea un stîlp, afară din cetate, departe, într-un
loc frumos şi deosebit, care avea diferite camere, toate împodobite cu toată
bunăcuviinţa şi îndestulate cu multă bogăţie, în care erau: scaune, mese,
sfeşnice, paturi şi toate vasele ferecate cu aur.
Pe acel stîlp a aşezat pe fiica sa,
Penelopi, împreună cu treisprezece fecioare frumoase şi a adus acolo pe zeii săi
de aur, ca să păzească pe fiica lui. După ce a închis-o acolo, pînă la vîrsta
cea desăvîrşită, cuviincioasă nunţii, a pus lîngă ea o cinstită bătrînă, cu
numele Caria, ca să-i fie învăţătoare, care şedea şi mînca împreună cu ea, fiind
mai mare peste celelalte fecioare. A mai pus încă şi pe un bătrîn, bărbat
cinstit şi înţelept, cu numele Apelian, ca s-o înveţe carte în toate zilele.
Acolo a petrecut astfel fecioara şase ani şi trei luni şi după al doisprezecelea
an al vîrstei ei, tatăl ei gîndea s-o însoţească cu vreunul din cei mai luminaţi
fii împărăteşti.
În acea vreme, fecioara, şezînd pe stîlpul
cel înalt în camera sa, un porumbel a zburat prin fereastra de la răsărit, avînd
în cioc o ramură de măslin, pe care lăsînd-o pe masă, a zburat afară. După un
ceas a intrat înăuntru un vultur, aducînd o cunună făcută din diferite flori, pe
care lăsînd-o pe masă, a zburat şi el afară. Pe altă fereastră a intrat un corb,
aducînd în cioc un şarpe mic, pe care l-a lăsat pe masă şi a zburat afară.
Fecioara căuta spre acelea împreună cu învăţătoarea ei şi se minunau amîndouă,
nepricepînd ce să fie aceste semne.
După ce Apelian, învăţătorul s-a suit la
dînsele, la vremea sa, i-au spus lui cele ce văzuseră. Apelian, fiind creştin în
ascuns şi mai înaintevăzător, a socotit în minte şi a zis către fecioară:
"Ascultă, Penelopi, fiica împăratului, să ştii că porumbelul înseamnă obiceiul
tău cel bun, adică blîndeţea, alinarea şi întreaga înţelepciune feciorească; iar
ramura de măslin înseamnă darul lui Dumnezeu, care, prin Botez, se va da ţie.
Vulturul cel înalt înseamnă împărat biruitor, adică vei împărăţi peste patimi şi
te vei înălţa prin gîndirea ta la Dumnezeu şi vei birui pe vrăjmaşii nevăzuţi ca
pe nişte păsări proaste. Iar cununa cea de flori este semn al răsplătirii, pe
care, pentru nevoinţele tale, o vei lua de la împăratul Hristos în cereasca Lui
împărăţie, unde ţi se găteşte cununa nestricăcioasă a slavei celei veşnice. Iar
corbul cu şarpele înseamnă vrăjmaşul diavol, care vrea să aducă asupra ta
scîrbă, mîhnire şi izgonire, ca un balaur cumplit. Deci, să ştii, o, fecioară,
că Împăratul cel mare, Care stăpîneşte cerul şi pămîntul, vrea să te logodească,
spre a-i fi mireasă Lui, şi ai să suferi pentru Dînsul multe ispite".
Auzind fecioara o tîlcuire ca aceasta, a
pus la inimă cuvintele lui Apelian şi a început cu dorinţă dumnezeiască a se
bucura în inima ei. A doua zi s-a suit la dînsa pe stîlp tatăl ei, împăratul
Liciniu, cu împărăteasa şi cu boierii, vrînd s-o vadă şi s-o sfătuiască pentru
nuntă. Văzînd faţa ei strălucind ca raza luminii soarelui, s-a bucurat şi a zis
către dînsa: "Iată, iubita mea fiică, ai ajuns acum la vremea nunţii. Deci,
spune-mi, care fiu de împărat îţi este plăcut, ca să te logodesc cu dînsul?"
Şi-i spuneau ei despre mulţi fii ai împăraţilor celor dimprejur. Atunci ea a zis
către dînsul: "Tată, dă-mi şapte zile să mă gîndesc şi după aceea îţi voi
răspunde".
Crezînd tatăl cuvintele ei, s-a dus acasă.
Atunci Penelopi, apropiindu-se de idoli, le-a zis: "De sînteţi zei, ascultaţi-mă
pe mine. Tatăl meu vrea să mă logodească, iar eu aş fi voit să petrec întru
feciorie, pentru că grijile vieţii sînt piedică pentru slava lui Dumnezeu. Deci,
spuneţi-mi, oare să merg după bărbat sau nu?"
Idolii cei muţi tăceau, fiind fără de
suflet. Deci, scuipîndu-i, fecioara s-a întors spre răsărit şi, căutînd spre
cer, a zis: "Dacă Tu eşti Dumnezeul cel adevărat, pe care galileenii te
propovăduiesc, mă rog Ţie, arată-mi, este bine să-mi iau bărbat sau să petrec
totdeauna în feciorie?"
Fiind seară, a adormit şi a văzut în
vedenie pe îngerul lui Dumnezeu, grăind către dînsa: "Penelopi, de acum nu te
vei mai numi aşa, ci Irina, şi vei fi multora scăpare şi paşnică adăpostire; şi
prin tine multe suflete omeneşti se vor mîntui, întorcîndu-se la Dumnezeu.
Numele tău va fi mare şi minunat în toată lumea, iar ceea ce ţi-a spus bătrînul
Apelian de păsările văzute este adevărat, că Duhul lui Dumnezeu a grăit prin
gura sa. Iată, va veni la tine în această noapte omul lui Dumnezeu, Timotei, cel
ce de la Sfîntul Pavel, Apostolul lui Hristos, a luat învăţătură şi preoţie şi
poartă scrisorile lui. Acela te va boteza şi te va învăţa ce vei face". Zicînd
îngerul acestea, s-a făcut nevăzut.
Venindu-şi fecioara în sine, s-a umplut de
bucurie şi aştepta venirea preotului. După puţină vreme a venit la stîlpul acela
omul lui Dumnezeu, Timotei, povăţuindu-se de îngeri şi, suindu-se pe acel stîlp,
a fost primit cu bucurie de fecioară. Astfel, şezînd el, o învăţa pe ea, pe
povăţuitoarea ei şi pe toate slugile ei, care-l ascultau cu plăcere. După ce a
învăţat-o din destul despre adevăratul Dumnezeu, Iisus Hristos şi despre sfînta
credinţă cea întru Dînsul şi despre tainele creştineşti, a botezat-o în numele
Tatălui, al Fiului şi al Sfîntului Duh şi i-a pus numele Irina, în loc de
Penelopi.
Asemenea a botezat pe Caria, învăţătoarea
ei, şi pe toate celelalte slugi; iar pe Irina a făcut-o mireasa lui Hristos, ca
să-şi păzească fecioria neîntinată pînă la sfîrşitul său. Şi a întărit-o pe ea,
să fie vitează întru nevoinţa cea pătimitoare, în care avea să intre pentru
Domnul său Iisus Hristos, adevăratul Dumnezeu, Mirele cel fără de moarte. După
ce a învăţat-o din destul, a binecuvîntat-o pe ea şi pe cele ce erau cu dînsa
şi, dîndu-le scrisorile apostoleşti şi încredinţîndu-le darului lui Dumnezeu,
s-a dus la locul său.
Fericita Irina împreună cu acele fecioare,
ziua şi noaptea lăudau şi mulţumeau lui Dumnezeu şi se învăţau neîncetat de
dînsa scrisorile apostoleşti. Iar pe zeii părinteşti cei de aur, i-a aruncat pe
cîte unul jos, zicînd către dînşii: "De sînteţi zei, mîntuiţi-vă singuri!"
Căzînd idolii de la o aşa înălţime pe pămînt, se sfărîmau şi se risipeau ca
praful; iar Sfînta batjocorea neputinţa lor şi se bucura întru Domnul său Iisus
Hristos, adevăratul Dumnezeu.
După ce au trecut cele şapte zile, tatăl
şi mama ei împreună cu boierii s-au suit pe stîlp la ea şi i-au zis de nuntă.
Iar ea le-a răspuns: "Cu adevărat să ştiţi că eu sînt roaba lui Hristos, în Care
am crezut. Pe Acela L-am iubit, pentru că este Împărat ceresc şi veşnic, şi
Aceluia m-am făcut mireasă, ca unui Mire curat, nestri-căcios şi fără de moarte;
iar alt bărbat nu voiesc să cunosc, nici nu mă voi închina altui dumnezeu,
pentru că nu este alt dumnezeu afară de Acela. Nu vedeţi oare pierzania zeilor
voştri, care, căzînd la pămînt prin fereastră, nu au putut să-şi ajute lor? Apoi
cum vor fi ajutători vouă? Deşartă este nădejdea voastră, pe care o aveţi spre
dînşii şi deşartă este osteneala şi cheltuiala voastră la idoli, pentru că aurul
şi argintul se cădea a-l împărţi celor ce au trebuinţă săracilor, sărmanilor şi
văduvelor. Iar voi, chemînd lucrători, vă făuriţi zei fără de suflet şi aţi
lipsit pe săraci de trebuinţele lor şi v-aţi făcut vrăjmaşi Dumnezeului Celui
viu şi slugi ai diavolilor.
Pînă cînd vă veţi zbate ca o juncă
neînvăţată, înjugată la jug? Cunoaşteţi pe adevăratul Dumnezeu şi înţelegeţi pe
Cel ce poate a omorî şi a învia. Şi, cînd va străluci lumina lui Dumnezeu în
inimile voastre, atunci va fugi de la voi diavolul, care trage pe oameni din
lumină la întuneric şi îi scoate din cetatea lui Dumnezeu la pierzare şi îi mută
din cei de-a dreapta la cei de-a stînga. Deci, voi mai întîi sîrguiţi-vă să
fugiţi de dînsul, că amar este şi cumplit. Acela este satana, cel ce acoperă
ochii inimilor voastre, ca să nu cunoaşteţi adevărul. Mai ales către tine, o,
părinte, îmi este îndreptat cuvîntul, ca să cunoşti pe Dumnezeu cel ce a
alcătuit toate cu cuvîntul. Tu, cînd ai voit să zideşti acest stîlp pentru mine,
ai pus la lucru mulţi oameni, căci erau trei mii şi cinci sute de lucrători şi
trei sute de conducători, şi abia în nouă luni au putut săvîrşi această zidire.
Iar Dumnezeul tuturor veacurilor, cu un cuvînt al Său a făcut cerul, soarele,
luna şi stelele, lumina şi întunericul, şi a numit lumina ziuă, iar întunericul
l-a numit noapte.
A întemeiat greutatea pămîntului pe nimic,
iar apelor le-a poruncit să curgă spre slujba noastră şi multe feluri de copaci
au crescut. A aşezat vremile, anii şi lunile şi a făcut fiarele şi dobi-toacele
pămîntului, păsările cerului şi peştii în ape, iar la sfîrşit a făcut pe om, cu
preacuratele Sale mîini, luînd ţărînă din pămînt şi l-a pus pe el stăpîn a toată
lumea, pe toate supunîndu-le sub picioarele lui. Toate acelea în şase zile le-a
săvîrşit Dumnezeu, prin Cuvîntul Său, Care este Unul născut, Fiul, Iisus
Hristos, Care fără de maică dintr-Însul S-a născut mai înainte de toţi vecii,
Cel de o fiinţă şi de un ipostas cu Dînsul, Care, în anii cei mai de pe urmă,
S-a întrupat fără de tată şi S-a născut din Curata şi pururea Fecioară, cu
lucrarea Sfîntului Duh, şi cu oamenii a petrecut şi minuni fără de număr a
făcut. Orbilor le-a dat vedere, pe cei bolnavi i-a curăţit, pe cei slăbănogi i-a
ridicat şi pe morţi i-a înviat.
Pe Acesta iudeii L-au răstignit din
zavistie, voind astfel singur a pătimi pentru mîntuirea noastră. Dar, după
moartea şi după îngroparea Sa, a înviat a treia zi, cu puterea dumnezeirii Sale,
şi S-a înălţat la cer şi a şezut de-a dreapta lui Dumnezeu Tatăl, trimiţînd
Duhul Sfînt la sfinţii Săi ucenici. Pe aceia i-a trimis în toată lumea, ca să
lumineze pe cei întunecaţi, să întoarcă pe cei rătăciţi şi să mîntuiască pe cei
pierduţi; pentru că voieşte ca toţi să se mîntuiască şi nu va lipsi mila Lui
spre neamul omenesc pînă în veac".
Acestea grăindu-le Sfînta, toţi o ascultau
cu dulceaţă; apoi, luînd împăratul şi împărăteasa pe iubita lor fiică, au adus-o
în cetate. Aici au ieşit întru întîmpinarea fiicei împăratului toate fetele
cetăţii şi, dănţuind, i se închinau ei. Tot poporul, alergînd la locuri înalte,
suindu-se pe ziduri şi pe case, îi cînta laude, fericind pe Penelopi fecioara
cea frumoasă. Deci, cînd s-a apropiat Sfînta Irina de palatele împărăteşti, a
văzut diavolul, care striga către dînsa: "Nimic nu-ţi este de obşte ţie şi mie
în cetatea aceasta, fecioară; du-te de la cetatea noastră, căci aici nu
vieţuieşte nimeni din creştini". Iar Sfînta i-a zis: "În numele lui Iisus
Hristos îţi poruncesc ţie, ca să-mi spui cine eşti tu!" Iar el a zis: "Eu sînt
demonul care petrec în idolul Apolon, învăţătorul desfrînării şi al
preadesfrînării, ajutătorul vrăjitorilor, povăţuitorul tîlharilor, prieten al
desfrînaţilor, făcător de glume al beţivilor, cel ce mă bucur de vărsările de
sînge; sînt povăţuitor a toată nedreptatea şi minciuna şi tată a toată răutatea
şi îţi zic să pleci din cetatea noastră, ca să nu pornesc asupra ta pe tatăl
tău, aprinzîndu-l pe dînsul cu mînie spre a te ucide".
Acel glas al demonului mulţi l-au auzit,
iar pe el nu l-au văzut. Deci, fericita fecioară l-a certat pe el, zicîndu-i:
"Eu îţi poruncesc ţie: În numele lui Iisus Hristos, să ieşi din cetatea
aceasta!" Şi cutremurîndu-se demonul, s-a făcut nevăzut. După aceasta diavolul a
răzvrătit inima împăratului şi l-a pornit pe el cu mînie şi cu iuţime asupra
fiicei sale şi, chemînd pe împărăteasă, i-a zis: "Ce am făcut, căci fiica
noastră este amăgită? O, de n-aş fi zidit turnul acela; căci, vrînd să păzesc pe
fiica mea, am pierdut-o şi m-am lipsit de nădejdea mea". Iar împărăteasa a zis
către dînsul: "Neînţelepte cuvinte grăieşti tu, căci, cu ce s-a înşelat fiica
noastră? Şi ce răutate vezi într-însa? Împăratul a răspuns: "Crede în Hristos şi
de zei se leapădă". Zis-a împărăteasa: "Zeii cei ce n-au făcut cerul şi
pămîntul, să piară; iar fiica mea s-a învrednicit slavei împăratului Hristos,
Cel ce a chemat-o la viaţa veşnică".
Atunci împăratul, mîniindu-se, a poruncit
să dea afară din palat pe împărăteasă, iar una din slujnice, alergînd, a spus
fecioarei Irina. Ea, sculîndu-se, a mers şi a stat înaintea tatălui său. Deci,
dacă a văzut-o pe ea împăratul, s-a plecat în jos, căci îi trecea mînia din
inima sa, fiind pornit de diavolul, şi a zis Sfînta Irina către tatăl său:
"Pentru ce este întristată faţa ta, o, tată? Împărăţia ta este în pace, război
nu ai înaintea ta, eu, fiica ta, am venit la tine. Deci, de unde este asupra ta
această mîhnire?" Iar împăratul i-a răspuns: "Mai bine mi-ar fi fost mie, de nu
te-aş fi născut, pentru că pentru tine am făcut acel prealuminat stîlp; iar pe
zeii mei cei de aur i-am pus ca să te păzească. Asemenea am pus mese, paturi şi
scaune împodobite cu aur, iar tu mi-ai răsplătit cu rele în loc de
bune".
Iar ea a zis: "Spune-mi, tată, ce rău
ţi-am făcut eu?" Şi a zis împăratul: "Oare nu puţin rău este acesta, că numeşti
pe Hristos Dumnezeu, iar de zeii mei te lepezi?" Zis-a Sfînta: "Nimic n-am făcut
rău, tată, căutînd spre Hristos, adevăratul Dumnezeu şi punîndu-mi nădejdea spre
El, iar nu spre idolii tăi". Împăratul cu glas groaznic, a zis: "Penelopi,
jertfeşte zeilor!" Răspuns-a Sfînta: "Nu-mi întoarce numele meu, că nu sînt
Penelopi, ci mă numesc Irina; căci acest nume mi s-a pus mie de înger în vedenie
şi de preot, prin Sfîntul Botez". Iarăşi i-a zis împăratul cu mînie: "Rod
străin, iar nu al meu, jertfeşte zeilor!" A răspuns Sfînta Irina: "Nu voi jertfi
diavolilor celor ce te pornesc pe tine la mînie şi care sînt pricinuitori
focului veşnic, cel pregătit păgînilor".
Iar împăratul s-a tulburat de mînie mare
şi a poruncit s-o arunce legată în picioarele unor cai sălbatici, ca s-o calce.
Fecioara fiind aruncată, a mers împăratul singur la cai, vrînd să-i vadă moartea
ei. Dar iată un cal mai sălbatic decît ceilalţi, dezlegîndu-se din legături,
deodată s-a repezit asupra împăratului şi, apucîndu-i cu dinţii mîna cea dreaptă
a împăratului, a smuls-o din umăr şi sfîşiindu-l, l-a omorît. Iar după aceea a
stat blînd la locul lui; asemenea s-au făcut blînzi ca mieii şi ceilalţi cai,
fără a vătăma pe Sfînta Irina.
Calul care omorîse pe împărat, din porunca
lui Dumnezeu, luînd glas omenesc, fericea pe Sfînta Muceniţă, astfel: "Fericită
eşti tu, porumbiţa lui Hristos, care ai călcat pe vrăjmaşul şarpe. Tu eşti
minunată pe pămînt, la ceruri vei fi cinstită cu dragoste; tu te vei număra cu
drepţii, unde te aşteaptă lumina cea veşnică şi cămara Mirelui Celui fără de
moarte, ca pe o fecioară înţeleaptă şi vitează. Deşi eşti femeie cu trupul, dar
cu duhul arăţi lupta cea bună".
Deci, dezlegîndu-l din legături, Sfînta
Irina cu rugăciunea a înviat pe tatăl său cel mort şi a tămăduit mîna lui.
Atunci împă-ratul, împărăteasa şi toată casa lor şi mult popor, ca la trei mii,
au crezut în Hristos. Nu după multă vreme, împăratul, lăsîndu-şi împărăţia ca să
poată sluji mai liber lui Hristos, s-a aşezat cu soţia şi cu casnicii săi în
acel turn, pe care l-a zidit pentru fiica sa. Iar Sfînta Irina a rămas în
cetate, învăţînd poporul şi aducînd pe mulţi la Hristos Dumnezeu, petrecînd în
casa celui dintîi învăţător al său, bătrînul Apelian.
După acestea a luat împărăţia cetăţii
Macedoniei alt împărat, cu numele Sedechie. Acela, înştiinţîndu-se despre Sfînta
Irina, a chemat pe bătrînul Apelian şi l-a întrebat: "La tine este fecioara,
fiica împăratului?" Răspuns-a Apelian: "La mine este, împărate". Împăratul a
zis: "Nu ştii ce gîndeşte ea?" Răspuns-a bătrînul: "Gîndul ei este ca şi al meu
şi al tuturor celor ce ştiu pe Dumnezeu Cel adevărat. În toate zilele posteşte
pînă seara, iar seara mănîncă o bucată mică de pîine şi bea un pahar de apă.
Altă masă nu ştie. Pat nu are, ci se odihneşte puţin pe pămînt, ziua şi noaptea
petrecînd în rugăciuni către Dumnezeu şi îndestulîndu-se cu citirea
dumnezeieştilor cărţi".
Auzind împăratul acestea s-a minunat şi,
trimiţînd pe eparhul său, a adus-o la sine cu cinste. Venind fecioara la el, i-a
zis: "Bucură-te, împărate!" Răspuns-a împăratul: "Bucură-te şi tu, fiică
luminată". Zis-a fecioara: "Pentru ce m-ai chemat?" Împăratul a răspuns: "Să
şedem şi să vorbim cele de pace şi de dragoste". Fecioara a zis: "Eu citesc în
Sfînta Scriptură că: În adunarea deşertăciunilor nu voi şedea şi cu
călcătorii de lege nu voi umbla".
A zis împăratul: "Dar oare noi sîntem
călcători de lege?" Sfînta a răspuns: "Tot păgînul, care nu ştie pe adevăratul
Dumnezeu şi se închină idolilor, este călcător de lege". Zis-a împăratul: "Mă
sileşti să te muncesc fără voia mea, necruţîndu-te pe tine, care eşti fiica
împăratului". Sfînta Irina a răspuns: "Apoi pentru ce mai zăboveşti,
îndeletnicindu-te cu vorba? Ci începe a mă munci, căci sînt gata de toate
muncile pentru Dumnezeul meu". Împăratul a zis: "Fecioară, lasă toată bîrfirea
şi jertfeşte zeilor". Sfînta a răspuns: "În zadar te mînii, împărate, întărîtat
fiind de satana. Să ştii cu adevărat, că nu voi sluji diavolului, nici nu-mi voi
cruţa trupul meu pentru Hristos Domnul meu!"
Împăratul, umplîndu-se de mînie, s-a
sfătuit cu eparhul cum ar putea s-o omoare. Deci, mai întîi săpînd o groapă
adîncă şi umplînd-o de şerpi, de vipere, de vasilişti şi de tot felul de
tîrîtoare, a aruncat pe Sfînta fecioară acolo, unde a petrecut zece zile vie şi
sănătoasă, pentru că îngerul Domnului s-a pogorît cu ea în groapă şi a păzit-o
nevătămată, iar tîrîtoarele toate au murit.
Înştiinţîndu-se împăratul că muceniţa este
vie în groapă, s-a minunat şi i se părea căci cu vrăjile a fermecat şi a omorît
pe acei şerpi. Deci, poruncind s-o scoată din groapă, a şezut la judecată şi a
zis către dînsa: "Jerfeşte zeilor, care te-au cruţat, pentru că au omorît
şerpii, iar pe tine te-au păzit vie, ca să cunoşti puterea şi bunătatea lor şi
să te închini lor". Sfînta a răspuns: "O, nebunule, şi amăgitule de satana, cel
călcat de mine, crezi că zeii cei de lemn sau de piatră pot să omoare şerpii?
Ci, tu degrabă vei cădea în groapa cea de dedesubt a iadului, împreună cu zeii
tăi, cărora le slujeşti şi te vei afunda în întunericul cel mai dinafară, cel
pregătit ţie şi diavolului, unde va fi plînsul şi scrîşnirea dinţilor".
Împăratul, suflînd cu mînie, a chemat un lucrător de lemn, şi a poruncit s-o
taie cu un fierăstrău de fier.
Deci, după ce a legat-o de un lemn s-o
taie, fierăstrăul nu se atingea de trupul ei cel fecioresc, ci se îndoia ca de o
piatră, apoi s-a frînt prin mijloc. Şi a adus alt fierăstrău, dar şi acela s-a
frînt; iar cei ce tăiau, căzînd singuri pe frînturile fierăstrăului, s-au tăiat
şi au murit. După aceea, împăratul a poruncit să aducă al treilea fierăstrău mai
ascuţit şi mai tare şi să taie pe fecioară peste coapsele ei. Deci, legînd-o, au
pus-o la pămînt pe spate, punîndu-i o piatră mare pe piept, şi au început a-i
tăia sfîntul ei trup cu fierăstrăul; iar împăratul a rîs şi a zis către
muceniţă: "Unde este Dumnezeul tău? Să vină acum şi să-ţi ajute, dacă este
putere într-Însul".
Zicînd împăratul acestea, deodată s-au
făcut fulgere şi tunete înfricoşate şi tulburare în văzduh; iar slujitorii care
o tăiau cu fierăstrăul au murit. Împăratul de frică a fugit în palat, iar
poporul a fugit şi s-a vărsat ploaie mare ca un rîu, cu grindină cumplită, şi
mulţi dintre oameni au căzut morţi, fiind ucişi de fulger, de tunet şi de
grindină. În acel timp îngerul Domnului, pogorîndu-se, a prăvălit piatra aceea
de pe pieptul sfintei, i-a tămăduit rana şi a ridicat-o sănătoasă. Această
minune văzînd-o poporul, opt mii de oameni au crezut în Hristos.
După aceea, împăratul, iarăşi fiind pornit
de diavolul, a prins pe Sfînta şi s-a sfătuit cu eparhul cum s-o piardă. Deci,
au hotărît s-o omoare astfel: au legat-o de roata morii ca, întorcîndu-se roata
s-o sfarme; după ce au dat drumul apei sub roată, apa s-a oprit ca împietrită şi
n-a curs nici o picătură, rămînînd Sfînta fără de vătămare. Iar împăratul cu
boierii lui strigau: "O, cît de mare este puterea acestei fermecătoare! Iată, a
prefăcut firea apei într-o altă fire". Poporul, care privea la o minune ca
aceea, s-a ridicat împotriva împăratului şi a strigat cu glas mare, ocărîndu-l
şi certîndu-l. Şi, luînd pietre, a aruncat asupra lui şi l-a izgonit din cetate.
El, ducîndu-se în patria sa, a mai trăit şapte zile şi a murit acolo de necaz,
de mînie şi de ruşine.
După moartea lui Sedechie, Savah, fiul
lui, vrînd ca să răzbune necinstea adusă tatălui său, a adunat mare putere de
oaste, ca la o sută de mii, şi a mers cu război asupra cetăţii Macedoniei.
Auzind cetăţenii că se apropie împăratul Savah, s-a temut şi a închis cetatea,
şi au zis către Sfînta Irina: "Pentru tine pierim". Iar ea, poruncindu-le să nu
se teamă, a ieşit împotriva împăratului celui ce venea, rugîndu-se lui Dumnezeu
şi zicînd: "Cel ce ai auzit oarecînd pe robul Tău, Proorocul Elisei, ascultă şi
rugăciunea mea, şi loveşte nevăzut oştirea aceasta ce vine să piardă cetatea;
orbeşte pe vrăjmaşii tăi, ca să cunoască că tu eşti adevă-ratul
Dumnezeu!"
Ascultînd Domnul rugăciunea ei, îndată a
lovit cu orbirea pe împărat şi pe toţi ostaşii ce erau cu dînsul. Înţelegînd
împăratul, că Irina a adus aceea orbire asupra lui şi a ostaşilor săi, a trimis
cu rugăciune la dînsa, zicînd: "Acum cunosc că este nebiruită puterea
Dumnezeului tău. Deci, mă rog ţie, roagă-te lui Dumnezeu pentru mine şi pentru
ostaşii mei, ca să ne dea vederea". Plecîndu-se Sfînta spre milă, a făcut
rugăciuni către Stăpînul tuturor şi a căpătat vederea împăratul cu toţi cei ce
erau cu el. Atunci a făcut pace cu cetăţenii, grăindu-le: "Să mă aveţi pe mine
împărat, precum l-aţi avut pe tatăl meu; iar eu voi ierta necinstea ce aţi făcut
tatălui meu".
Văzînd cetăţenii puterea cea mare a
împăratului, au făcut pace cu dînsul şi, deschizînd cetatea, i s-au închinat
lui, primindu-l ca împărat al lor. După ce împăratul Savah a dobîndit împărăţia
şi s-a întărit într-însa, s-a pornit cu mînie contra Sfintei Irina, pentru că
diavolul îl îndemna la acelea; şi, chemînd pe muceniţă la dînsul, i-a zis: "Iert
cetăţii greşeala aceea; iar asupra ta mă mînii, deoarece pentru tine s-a sculat
poporul asupra tatălui meu cu ură şi l-a ucis cu pietre; însă de voieşti ca să
fii şi tu iertată, fă-mi voia mea, adică, să aduci jertfe zeilor". Iar Sfînta a
ocărît pe împărat pentru nebunia lui şi l-a pornit mai mult spre mînie. Deci, a
poruncit împăratul ca s-o arunce în temniţă, sfătuindu-se cu boierii cum să o
muncească.
Sfînta, şezînd în temniţă şapte zile, i
s-a arătat Hristos, zicîndu-i: "Nu te teme, fiică, că Eu, întărindu-te, sînt cu
tine". După aceea, împăratul, scoţînd pe muceniţă din temniţă, a poruncit ca
să-i bată în tălpi piroane de fier ascuţite şi, punîndu-i un sac plin de nisip
în spate, să o izgonească pînă la un anumit loc, care era departe de cetate ca
la cinci stadii. Deci, slujitorii punînd frîu în gura sfintei, au dus-o acolo,
izgonind-o iute ca pe un dobitoc. Sfînta alerga şi zicea către Dumnezeu: "Cu
adevărat sînt ca un dobitoc la Tine, Doamne, şi eu pururea cu Tine; ţinutu-m-ai
de mîna dreaptă, cu sfatul m-ai povăţuit şi cu slavă m-ai primit".
Căutînd sfînta de-a dreapta sa, a văzut pe
îngerii Domnului călătorind împreună cu dînsa şi s-a bucurat foarte. După ce a
ajuns la locul numit şi, cînd se întorcea spre cetate, slujitorii cu batjocură
tîrau cu frîul pe muceniţă şi popor mult urmînd, a văzut Sfînta înaintea sa pe
un înger bătînd pămîntul cu toiagul şi a zis în sine: "Iată, va să fie pierzarea
vrăjmaşilor lui Dumnezeu!"
După ce a ajuns la locul cel bătut de
înger, deodată, desfă-cîndu-se pămîntul, a înghiţit pe slujitorii muncitorului,
cei ce duceau pe sfînta; iar ea a rămas dezlegată de frîu, sacul i-a căzut din
spinare, piroanele i-au ieşit din picioare şi, vindecîndu-se, umbla slăvind pe
Dumnezeu. Înştiinţîndu-se împăratul de aceasta, a zis: "Zeii au deschis pămîntul
şi au pierdut pe slujitori de la această fermecătoare". Însă unii se
împotriveau, zicînd: "Dumnezeu cel viu este cu Sfînta Muceniţă Irina!" Iar alţii
batjocoreau pe Sfînta fecioară.
Venind îngerul cel ce deschisese pămîntul,
a ucis cu moarte năpraznică pe mulţi necredincioşi, ca la zece mii, iar cei ce
rămăseseră, strigau: "Dumnezeul Irinei, miluieşte-ne pe noi, pentru că credem în
Tine şi scăpăm la Tine!" Deci, au crezut în acea vreme ca la treizeci de mii de
suflete. Împăratul, necrezînd, l-a lovit şi pe el îngerul lui Dumnezeu şi a
pierit cu sunet, ticălosul. Sfînta făcea în cetate multe minuni cu puterea lui
Hristos, pentru că nu numai pe bolnavi îi tămăduia, curăţa leproşii şi izgonea
diavolii din oameni. Ci şi pe un tînăr mort, ai cărui părinţi plîngeau cu amar,
l-a înviat cu rugăciunea şi a adus la Hristos cam cincizeci de mii de
suflete.
Cu porunca lui Dumnezeu a venit în cetate
Sfîntul Timotei preotul, cel care a botezat-o pe Sfînta Irina, pe care
văzîndu-l, Sfînta s-a bucurat şi i s-a închinat. Luînd pe acel preot şi pe tot
poporul cel ce crezuse în Hristos, s-a dus la turnul unde locuia tatăl şi mama
sa, slujind în linişte lui Dumnezeu şi acolo au primit Sfîntul Botez toţi cei ce
crezuseră în Hristos.
Sfînta Irina a petrecut în cetatea
Macedoniei trei ani, învăţînd şi încredinţînd popoarele. După aceea s-a dus la
altă cetate ce se numea Calinic, (sau Calipoli) unde era împărat Numerian, ruda
lui Sedechie şi a lui Savah, împăraţii cei dintîi. Cînd Numerian făcea praznicul
spurcatei zeiţe Artemida, aducînd jertfe idolului ei, Sfînta Irina, stînd în
faţa lui, l-a mustrat pentru păgînătatea lui şi a mărturisit pe Hristos
adevăratul Dumnezeu. Atunci împăratul a zis către boierii săi: "Această fecioară
este asemenea la faţă şi la stat cu tatăl său, Liciniu, dar fiii cei răi mîhnesc
pe părinţi; pentru că după răutăţile acestei fecioare, tatăl ei cel bun s-a
lipsit de împărăţie. Aceasta a fost pricinuitoare de moarte a fratelui meu,
Sedechie, şi pe Savah, fiul lui, după cum am auzit, l-a omorît cu vrăjile ei.
Deci, fecioara aceasta este cu adevărat pierzătoare de împăraţi".
Apoi s-a întors către Sfînta şi a zis: "Ce
zici, vrăjitoare, vei jertfi oare zeilor, sau încă vei mai petrece în socoteala
ta cea pierzătoare?" Sfînta, însemnîndu-se cu semnul Sfintei Cruci, a răspuns:
"Eu voi jertfi jertfă de laudă Dumnezeului Celui de sus, iar diavolilor tăi şi
idolilor celor neînsufleţiţi ai tăi, nu voi aduce jertfă. Cele ce le grăieşti
pentru împăraţi, să ştii cu adevărat că Dumnezeul meu, Cel ce stăpîneşte viaţa
şi moartea, le-a poruncit lor să moară, iar nu mie. Teme-te şi tu de Dumnezeul
meu, că puţine sînt zilele tale şi degrabă te va ajunge sfîrşitul
tău".
Auzind împăratul acestea, s-a aprins de
mînie şi, scrîşnind din dinţi, a răcnit ca un leu şi îndată a poruncit să se
ardă trei boi de aramă, zicînd: "Dacă într-un bou va birui puterea focului cu
vrăjile, apoi să se arunce în celălalt, iar dacă şi într-acela aceeaşi va face,
apoi să se arunce întru al treilea! Şi s-a făcut aşa. După ce au ars acei boi de
aramă şi i-a roşit ca pe un cărbune, a aruncat pe Sfînta într-un bou, şi se ruga
în dînsul, strigînd: "Dumnezeule, grăbeşte spre ajutorul meu, ceea ce pătimesc
pentru numele Tău cel sfînt!""
Şi s-a arătat ei îngerul Domnului,
spunîndu-i să nu se teamă şi răcorindu-i acea văpaie. Iar poporul cîrtea contra
împăratului, zicînd: "În zadar ai pierdut tinereţile cele frumoase ale fecioarei
acesteia". Deci, după ce s-a răcorit arama, s-a aflat Sfînta vie şi sănătoasă,
neavînd nici o vătămare de foc. Şi a zis împăratul către cei ce stăteau de faţă:
"Au nu v-am zis vouă că este fermecătoare fecioara aceasta! Oare cum a stins
focul? Aruncaţi-o pe ea în celălalt bou".
Şi a aruncat pe Sfînta în al doilea bou.
Dar şi acela răcorindu-se, a aruncat-o în al treilea şi îndată acel bou, cu
porunca Atotputernicului Dumnezeu, s-a pornit din loc, ca fiind viu, şi a umblat
un sfert de stadie. Şi iarăşi s-a întors la locul său şi a crăpat; şi
dintr-însul a ieşit Sfînta Muceniţă întreagă. Poporul, văzînd o minune ca aceea,
cu mare glas strigă: "Mare eşti Dumnezeul Irinei, miluieşte-ne pe noi după mare
mila Ta, Tu eşti Dumnezeul nostru Cel tare şi puternic, Care faci minunate şi
preaslăvite minuni!"
Şi au crezut în Hristos ca la zece mii de
suflete. Deci, împăratul petrecea nu numai întru necredinţă, ci şi pe Dumnezeu
Cel Preaînalt hulea şi, fiind lovit de îngerul cel nevăzut a lui Dumnezeu, s-a
îmbolnăvit de moarte. Iar mai înainte de a muri, a poruncit eparhului său,
Babodon, ca în multe feluri muncind pe Irina, să o ucidă cu cumplită moarte. Şi
a pierit acel ticălos împărat, iar Sfînta a petrecut în cetatea aceea cîteva
zile, învăţînd poporul credinţa cea întru Hristos, tămăduind toate neputinţele;
iar preotul Timotei, mergînd acolo, a botezat pe cei ce credeau.
Eparhul, văzînd cum că tot poporul cetăţii
ţine cu Sfînta Irina, s-a temut să o muncească acolo, ca să nu se facă gîlceavă
şi tulburare în popor pentru dînsa. Deci, s-a dus într-altă cetate, care se
numea a lui Constantin; iar pe muceniţă a poruncit ostaşilor să o prindă şi
legată să o ducă după dînsul. El, mergînd în cetatea aceea, a şezut la judecată
şi, punînd pe Sfînta în faţa sa, a zis către dînsa: "Oare ştii, că putere îmi
este dată mie asupra ta? Deci, apropie-te de zeii noştri şi adu-le jertfe, ca să
nu te muncesc cu cumplite munci".
Răspuns-a sfînta: "Ascultă, eparhule!
Toate muncile cîte vei putea să le afli, pune-le asupra mea, şi vei vedea
puterea Dumnezeului meu!" Atunci eparhul a poruncit ca să aducă un grătar de
fier şi, punînd pe muceniţă pe grătar, s-o lege cu lanţuri de fier şi să-i pună
împrejur mulţime de lemne şi să le aprindă. După ce s-a aprins focul, eparhul a
poruncit ca să toarne peste muceniţă unt-delemn, untură şi smoală; şi astfel,
arzînd Sfînta mult timp, străluceau legăturile şi lanţurile cele de fier ca un
cărbune aprins. Iar Sfînta a rămas nevătămată şi, fiind în rouă răcoroasă,
cînta, slăvind pe Dumnezeu.
După aceea s-a dezlegat de înger din
fiarele acelea şi a ieşit sănătoasă, lucru care, văzîndu-l eparhul şi cei ce
erau cu dînsul, s-au mirat foarte mult. Deci, eparhul, căzînd la picioarele ei,
i-a zis: "Roaba Dumnezeului Celui adevărat, mă rog ţie, să nu mă pierzi pe mine,
precum ai pierdut pe ceilalţi împăraţi; căci şi eu cred în Fiul lui Dumnezeu şi
voiesc să fiu creştin". Astfel, a crezut eparhul Babodon şi împreună cu dînsul
popor mult şi a adus acolo îngerul lui Dumnezeu pe Timotei preotul şi s-a
botezat de dînsul toţi cei ce au crezut.
Sfînta Irina, petrecînd în cetatea aceea
cincizeci de zile, a ieşit de acolo şi a fost prinsă de ostaşii împăratului
Savorie, care împărăţea în Mesemvria, cetate a Traciei, şi au dus-o la dînsul,
căci acel împărat, auzind de cele făcute de dînsa, căuta să o prindă. El, văzînd
pe Sfînta, s-a umplut de mînie şi a ucis-o cu sabia. Şi a fost îngropată afară
din cetate. Deci, a zis împăratul: "Lucruri înfricoşate s-a auzit de
fermecătoarea aceea; căci pe împăraţi i-a ucis cu farmecele sale, iar acum
pentru ce n-a putut să mă ucidă pe mine, ci eu am ucis-o pe ea? Unde este dar
Hristos, ajutorul ei? Pentru ce nu a izbăvit-o din mîinile mele?"
Astfel, ocăra necredinciosul împărat
puterea lui Hristos şi se lăuda, ca unul ce a biruit. Dar puterea cea mare a lui
Dumnezeu, ce lucru nu poate să facă? Deoarece, în vremea morţii Sale celei de
voie şi ocărîtă de iudei, multe trupuri ale sfinţilor celor adormiţi le-a înviat
şi a intrat în sfînta cetate şi s-a arătat multora. Acela, au nu putea şi pe
această Sfîntă s-o învieze din morţi, ca să intre în Mesemvria şi să se arate
împăratului? Însă, cu adevărat, puternic este Hristos, Dumnezeul nostru în cer
şi pe pămînt şi toate cîte le voieşte le face, fiindcă a trimis pe îngerul Său
şi a sculat-o pe ea vie din groapă şi a zis către dînsa îngerul Domnului: "Măcar
că ţi-ai sfîrşit nevoinţa pătimirii tale şi ţi se cădea de acum să te odihneşti,
pentru că fericită eşti şi desăvîrşită la cer, dar ca să nu se laude păgînătatea
şi fărădelegea, ca şi cum ar fi biruit puterea Dumnezeului nostru, să intri în
cetate ca să te vadă pe tine vie şi să se ruşineze toţi ocărîtorii cei păgîni şi
să cunoască pe Dumnezeul nostru Atotputernic! Şi nu vei mai pătimi de acum
înainte nici un rău de la nimeni".
Deci, Sfînta a intrat în cetatea
Mesemvria, ţinînd o stîlpare de măslin în mîinile sale. Iar cînd au văzut-o
cetăţenii, s-au umplut de negrăită spaimă şi de mirare şi au alergat la dînsa
tot poporul, strigînd cu glas mare: "Minunat este Dumnezeul Irinei şi nu este
altul afară de Acela!" Şi a spus împăratului că Irina s-a sculat din morţi; iar
el s-a temut foarte şi, văzînd-o pe ea, a căzut la picioarele ei, zicînd: "Acum
am cunoscut, că mare Dumnezeu ai! Deci, mă rog ţie să petreci în cetatea noastră
şi să ne faci pe noi creştini".
Sfînta a petrecut între dînşii şaptezeci
de zile, învăţîndu-i sfînta credinţă şi toţi au crezut în Hristos. Deci, venind
cu porunca lui Dumnezeu fericitul Timotei preotul, a botezat pe împărat şi pe
tot poporul lui. După aceea s-a dus de acolo în patria sa, în cetatea
Macedoniei, unde a aflat pe tatăl său adormit întru Domnul; şi a plîns lui
Dumnezeu, rugîndu-se pentru dînsul.
Acolo a petrecut vreme puţină cu maica sa
şi s-a răpit de un nor, care a dus-o în Efes. Şi, umblînd apostoleşte prin
cetate, propovăduia pe Hristos, făcînd minuni prin tămăduirea a diferite
neputinţe şi pe mulţi îi întorcea de la idoli către Hristos. După multă vreme a
venit acolo la dînsa bătrînul Apelian, fiind trimis de Dumnezeu, cel ce i-a fost
ei altădată învăţător şi de care Sfînta s-a bucurat mult. După cîteva zile a zis
către popor: "Bucuraţi-vă, fraţii mei, şi pacea lui Iisus Hristos să fie cu voi!
Mîngîiaţi-vă, veseliţi-vă întru Domnul nostru şi să fiţi tari în credinţă; iar
eu mă voi duce de la voi, mulţumindu-vă că m-aţi primit pe mine cea străină. Dar
să ştiţi, că tot cel ce primeşte pe cel străin, prieten se face cerescului
Dumnezeu". Şi cetăţenii grăiau între dînşii: "Unde se duce învăţătoarea
noastră?" Unii ziceau: "Au doară vrea să se odihnească întru Domnul?" Iar alţii
grăiau: "Vrednică este aceasta lui Dumnezeu şi de aceea se va lua de la ochii
noştri, deoarece noi sîntem păcătoşi".
A doua zi, Sfînta Irina, luînd pe bătrînul
Apelian şi pe şase bărbaţi cucernici, s-a dus cu dînşii după cetate şi, aflînd
într-o piatră un mormînt nou deşert în care nimeni n-a fost pus niciodată, a
intrat în acel mormînt şi a zis către Apelian şi către ceilalţi bărbaţi:
"Acoperiţi-mă bine deasupra cu această piatră, ca nimeni altul să nu mă poată
descoperi, pînă a patra zi". Sărutînd, cu cea mai de pe urmă sărutare, pe
Apelian şi pe bărbaţii cei ce erau cu dînsul, s-a însemnat cu semnul Sfintei
Cruci şi s-a culcat; iar bărbaţii au pus piatra cea mare deasupra mormîntului şi
s-au întors în cetate.
A patra zi, mergînd la mormînt Apelian cu
aceiaşi bărbaţi, n-au mai găsit trupul Sfintei Irina şi s-au gîndit între
dînşii, cum că a mutat-o pe ea Hristos Dumnezeu în Rai. Ducîndu-se în cetate, au
spus aceasta poporului. Atunci, au alergat mulţi la mormînt şi, văzîndu-l
deşert, s-au minunat şi au slăvit pe Dumnezeu cu spaimă. Astfel a fost viaţa şi
pătimirea fecioarei Irina, cea de neam bun; în acest fel au fost nevoinţele
miresei lui Hristos.
După cum s-a zis, ea a stat la întrebare
mai întîi înaintea tatălui său Lichinie, apoi a lui Sedechie şi a lui Sedah fiul
lui; după aceea înaintea lui Numerian şi a eparhului Babodon; iar la sfîrşit,
înaintea lui Savorie. Cetăţile în care a pătimit sînt acestea: Macedonia, patria
sa, Calinica sau Calipoli a lui Constantin şi Mesemvria cea din Tracia. Şi s-a
odihnit întru Domnul în Efes, în cinci zile ale lunii mai şi, stînd înaintea lui
Hristos, se roagă pentru toată lumea.
Acestea le-a scris bătrînul Apelian,
slăvind pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfîntul Duh, pe Dumnezeu Unul în Treime, Căruia
I se cuvine cinste şi închinăciune de la oameni, acum şi pururea şi în vecii
vecilor. Amin.
Notă - Este de trebuinţă a se şti şi
aceasta, cum că tatăl Sfintei Irina, împăratul Liciniu, nu a fost acel Liciniu,
care mai pe urmă a fost părtaş la împărăţie cu marele Constantin, cel ce a avut
de soţie pe sora lui Constantin şi a stăpînit toate părţile răsăritului, ci
altul cu acelaşi nume, care a fost mai înainte cu mulţi ani, împărat al unei
cetăţi ce se numea Maghedoe, care este în hotar cu Macedonia, precum şi Sfînta
Scriptură s-a obişnuit a numi împărăţi pe stăpînitorii fiecărei cetăţi. Acest
lucru este arătat în cartea Facerii, în capitolul paisprezece. Nişte împăraţi ca
aceştia sînt mai ales împărăţei, decît împăraţi, precum a fost şi acest Liciniu,
tatăl Irinei, deoarece în prolog, este scris Vasilisc, iar nu Basileus, adică
împărăţei iar nu împărat. Deci, cum că acest Liciniu este altul decît Liciniu
cel care a împărăţit împreună cu Constantin, este arătat aici. Acela avea de
soţie pe sora lui Constantin, cea cu numele Constanţia, iar acesta avea pe cea
de un nume cu dînsul, Licinia. Acela petrecea în cetatea Nicomidiei, iar acesta
în Maghedon. Acela a pierit întru păgînătate, iar celălalt s-a sfîrşit cu cinste
întru creştinătate. Acela a fost după trei sute de ani de la naşterea lui
Hristos, iar acesta a petrecut la întîia sută de ani, aproape de zilele
apostolilor, pentru că preotul Timotei, cel ce a botezat pe fiica lui, Sfînta
Irina, a luat învăţătura şi preoţia de la Sfîntul Apostol
Pavel.
Sursa:http://www.vietile-sfintilor.ro
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu