(14 iulie)
Acest astru strălucitor al Bisericii a văzut lumina zilei
în anul 1749, în insula Naxos din arhipelagul Ciclade - Grecia. Părinţii săi,
evlavioşi şi cu frică de Dumnezeu, i-au dat la Sfîntul Botez numele de Nicolae
şi l-au încredinţat preotului satului pentru a-l învăţa să citească. De mic
copil s-a îndepărtat de jocurile gălăgioase ale celorlalţi copii, pentru a se
dedica stăruitor lecturii. El a fost dăruit de Dumnezeu nu numai cu o
inteligenţă vie, ci, de asemenea, şi cu o memorie excepţională, care-i permitea
să reţină şi să repete ime-diat tot ceea ce citea.
Apoi a fost trimis la Smirna, la vîrsta de 16 ani, pentru a
deprinde învăţătura dascălului Ierotei. Aici s-a făcut iubit de toţi, atît de
învăţători, cît şi de fraţi, pentru dulceaţa şi bunătatea deprinderilor sale. În
afară de cultura laică şi studiul cărţilor sfinte a învăţat latina şi franceza
şi a devenit iscusit cunoscător al Sfinţilor Părinţi, al aghiografiei şi
sfintelor canoane. Aceasta l-a învrednicit să fie un profund teolog ortodox,
făcînd cunoscut poporului grec, robit de turci, comorile Tradiţiei
Bisericii.
După patru ani de studii la Smirna, deoarece turcii
masacrau pe grecii din regiune, în urma campaniei ruse, el a fost nevoit să se
întoarcă în patria sa, Naxos. Acolo i-a întîlnit pe părinţii Grigorie, Nifon şi
Arsenie, exilaţi din Sfîntul Munte în urma controversei colivarilor, care
susţineau că nu se pot face parastase Duminica, întrucît este ziua Învierii
Domnului. Aceştia i-au aprins dragostea pentru viaţa monahală şi l-au iniţiat în
practica ascezei şi a rugăciunii inimii. Informat de către ei că la Hîdra trăia
un om cu virtuţi deosebite, cunoscător adînc al Sfinţilor Părinţi, anume
Mitropolitul Macarie al Corintului, tînărul Nicolae s-a dus la el, asemenea
cerbului însetat la izvoarele apelor, şi în apropierea acestui sfînt ierarh a
înţeles nevoia urgentă de a edita şi traduce cărţi din izvoarele Sfintei
Tradiţii.
Acolo s-a întîlnit şi cu vestitul sihastru Silvestru din
Cezareea, care se nevoia într-o chilie izolată, la mică distanţă de Corint.
Acest sihastru sfînt i-a zugrăvit atît de luminos bucuriile vieţii ascetice,
încît tînărul Nicolae s-a hotărît să ia îndată jugul lui Hristos şi, luînd
scrisoare de recomandare de la Silvestru, s-a dus la Muntele Athos în anul
1775.
Aici a intrat în obştea Mînăstirii Dionisiu şi, la puţin
timp, a fost făcut rasofor sub numele de Nicodim, primind ascultarea de secretar
şi citeţ; el devine curînd model pentru toţi fraţii, iar ascultarea o îndeplinea
cu supunere fără murmur şi cu rîvnă pentru post şi rugăciune. El sporea în
fiecare zi, supunîndu-se învăţăturii duhovniceşti şi pregătindu-se pentru
luptele vieţii isihaste. După doi ani, Sfîntul Macarie din Corint l-a vizitat în
Sfîntul Munte şi l-a rînduit să corecteze şi să pregătească pentru tipar
"Filocalia", această enciclopedie ortodoxă a rugăciunii şi vieţii
spirituale.
Tînărul călugăr s-a retras într-o chilie la Karîes, pentru
a săvîrşi această lucrare dumnezeiasă a celor mai înaintaţi părinţi ai
isihasmului şi care cerea o profundă cunoaştere a sufletului. La fel a făcut şi
pentru alte scrieri, cum sînt "Everghetinos" şi "Tratatul despre Sfînta
Împărtăşanie" scris de Sfîntul Macarie, dar pe care l-a îmbunătăţit mult. După
terminarea corecturii acestor cărţi, monahul Nicodim s-a întors la Dionisiu, dar
studierea părinţilor filocalici şi lucrarea neîncetată a rugăciunii lui Iisus
l-au preocupat toată viaţa.
Auzind de Sfîntul Paisie de la Neamţ, care conducea o mie
de călugări în Moldova în această sfîntă lucrare a coborîrii minţii în inimă,
Cuviosul Nicodim a pornit cu corabia spre Moldova, ca să-l cunoască. Dar, prin
providenţa dumnezeiască, o furtună l-a împiedicat să-şi atingă acest scop.
Arzînd de dorinţa de a se dărui total rugăciunii în
linişte, a părăsit Mînăstirea Dionisiu şi s-a retras la o chilie aproape de
Karîes, apoi la schitul Capsala, care ţine de Mînăstirea Pantocrator, sihăstrie
dedicată Sfîntului Atanasie. Aici a recopiat multe manuscrise pentru nevoile
sale sufleteşti, dăruindu-se neîncetatei rugăciuni şi cugetării la scrierile
Sfinţilor Părinţi. După puţin timp, Cuviosul Arsenie din Peloponez, pe care-l
cunoscuse la Naxos, s-a reîntors în Muntele Athos şi s-a aşezat în schitul
Capsala. Astfel, fericitul Nicodim i-a devenit ucenic bătrînului. Apoi se
retrage într-o insulă aproape pustie lîngă Eubeea, în anul 1782.
Acolo, la cererea vărului său, Episcopul Ierotei din
Euripos, Sfîntul Nicodim a scris capodopera operelor sale - "Manualul sfaturilor
bune", sau "Paza celor cinci simţiri", despre păzirea simţurilor şi a gîndurilor
şi despre activitatea minţii. În vîrstă de 32 de ani şi singur, lipsit de cărţi
şi notiţe şi neavînd ca resurse decît bogăţia imensei sale memorii şi dialogul
continuu cu Dumnezeu, el expune în această operă o sinteză a tuturor
învăţăturilor spirituale ale Sfinţilor Părinţi, arătate printr-un mare număr de
citate, texte însoţite de referinţe exacte. El învaţă cum se poate dezrobi
mintea (nous) de înlănţuirea plăcerilor simţurilor, pentru a-i permite înălţarea
prin rugăciunea inimii la cugetările duhovniceşti ale contemplaţiei. În timpul
petrecut în această insulă, sfîntul a înfruntat atacurile puternice ale
demonilor care căutau să-l războiască; dar el îşi păzea mintea şi nu-şi ridica
capul din cartea sa, decît pentru a rîde de încercările lor neputincioase.
După un an petrecut în Skiropoula, el s-a reîntors în
Athos, unde avea să primească marea schimă şi culionul Sfîntului Teonas din
Capsala. A acceptat să aibă un discipol, pe Ierotei, şi s-a dăruit mai mult ca
oricînd scrierii şi cercetării fraţilor care veneau să se stabilească în
împrejurimi, pentru a se folosi de înţelepciunea sa. Cu prilejul revenirii sale
în Sfîntul Munte, Sfîntul Macarie i-a încre-dinţat grija traducerii şi editării
operelor complete ale Sfîntului Simeon Noul Teolog. În introducerea acestei
opere, care conţine profunde analize asupra contemplaţiei, Sfîntul Nicodim
precizează că astfel de cărţi nu sînt scrise doar pentru călugări, ci şi pentru
laici, pentru că toţi creştinii sînt chemaţi să trăiască desăvîrşirea
evanghelică.
El a redactat apoi un "Îndreptar de spovedanie" care este
folosit regulat în Biserica Greacă de azi şi a adunat într-o culegere unică,
corespunzînd celor opt glasuri şi fiecărei zile a săptămînii "Canoanele Maicii
Domnului", cîntate la sfîrşitul Vecerniei în mînăstiri. Dincolo de alte
numeroase cîntări liturgice, el a publicat, de asemenea, două opere adaptate
după vestitele cărţi duhovniceşti din Apus, adică "Războiul nevăzut" de Lorenzo
Scuppoli (1589) şi "Deprinderi duhovniceşti", care au cunoscut pînă în zilele
noastre un mare ecou.
Ieromonahul Agapie din Peloponez a venit la Muntele Athos
pentru a-i propune Sfîntului Nicodim să traducă o antologie a Sfintelor Canoane
pe care o pregătise şi o comentase. Sfîntul, pentru care viaţa şi disciplina
Bisericii erau mai preţioase decît propria sa viaţă, a luat cîţiva caligrafi şi
a terminat această operă foarte necesară Bisericii, pe care a numit-o
"Pidalion", adică îndreptar. El a muncit zi şi noapte, timp de doi ani, adunînd
şi corectînd textele îndoielnice, respectînd canoanele Sfintelor Sinoade ale
Părinţilor şi decretele legislaţiei bizantine şi îmbogăţind Pidalionul cu un
număr mare de note şi subînsemnări, care au format o garanţie pentru aplicarea
corectă a canoanelor în viaţa Bisericii. Cînd cartea a apărut la Leipzig, în
anul 1800, contribuind la cunoaşterea sfîntului, el a fost profund îndurerat şi
a scris: "Era mai bine să mă fi împuns direct în inimă cu o sabie, decît să mi
se adauge sau să mi se retragă ceva din ceea ce am scris în această carte".
Sfîntul Nicodim a corectat şi pregătit pentru tipar
scrierile complete ale Sfîntului Grigorie Palama, o adevărată lucrare dogmatică
şi mistică de mare valoare. Dar lucrarea a fost distrusă la Viena pe timpul
războiului. Aceasta a fost o mare pierdere pentru Ortodoxie.
Întristat de toate acestea, Cuviosul Nicodim se nevoia
singur ca un mare sihastru, îmbrăcat rău ca un cerşetor, hrănindu-se mai mult cu
orez fiert, cu miere şi măsline. Cînd era apăsat de foame, se ducea la vecini să
mănînce, dar cel mai adesea, fiind prins în discuţii, cuviosul uita să mănînce.
Nu cunoştea decît două activităţi: rugăciunea şi studiul. La orice oră din zi
sau din noapte îl găseai deasupra unei cărţi sau scriind, sau stătea cu bărbia
în piept, pentru a face ca mintea să se coboare cît mai profund în inima sa,
chemînd neîncetat numele cel sfînt al lui Iisus. El a devenit astfel o
neîncetată rugăciune, căci prin această unire intimă cu Hristos, harul divin
punea în inima sa întreaga comoară a Bisericii.
Cînd scria, era aşa de absorbit, încît nu simţea nimic în
jurul lui. Într-o zi, un călugăr, venind la el şi găsindu-l lucrînd, i-a pus o
bucată de pîine proaspătă în gură. Seara, cînd a trecut din nou, l-a găsit pe
sfînt în aceeaşi poziţie, cu bucata de pîine în gură, ca şi cînd n-ar fi avut
nimic.
El a făcut un vast comentariu al Epistolelor Sfîntului
Apostol Pavel, după Sfîntul Teofilact al Bulgariei, ca şi al Epistolelor
Soborniceşti. De asemenea a făcut un comentariu al celor nouă cîntări ale lui
Moise din Vechiul Testament, intitulat "Grădina Harului" şi a tradus comentariul
Psalmilor lui Eftimie Zigabenul. Ca în toate celelalte traduceri ale sale,
Sfîntul Nicodim depăşea mult rolul unui traducător, căci completa textele cu
note bogate în mărturii ale altor Sfinţi Părinţi ai Bisericii. El a editat, de
asemenea, o colecţie de vieţi de sfinţi vechi, o culegere nouă şi "Noul
martirologiu", adică antologia vieţilor noilor sfinţi martiri, oprimaţi sub
jugul otoman, datorită cărora numeroşi apostaţi puteau fi convertiţi ca să fie
număraţi în ceata sfinţilor martiri.
Mereu preocupat de educaţia poporului lui Dumnezeu, a
compus un "Manual al bunelor maniere creştine", în care a adunat scrierile
morale ale Sfîntului Ioan Gură de Aur. Zi de zi, toţi cei care erau răniţi de
păcate sau de apostazie, neglijînd episcopii şi duhovnicii lor, alergau la
ascetul din Capsala, Cuviosul Nicodim, pentru a găsi vindecare şi mîngîiere
sufletelor. Şi veneau nu numai călugări, ci şi mireni sosiţi de departe, astfel
încît sfîntul a ajuns să se plîngă că nu se poate ruga cum se cuvine, dorind să
plece în pustie. Dar, boala l-a împiedicat să facă acest pas. Avea vîrsta de 57
de ani. Însă, era epuizat de asceză şi de munca editării de cărţi, care puteau
să umple o bibliotecă.
El era atins de o aşa slăbiciune, că nici o mîncare nu-l
putea întări. Deci a părăsit sihăstria din Capsala pentru a trăi un timp în
chilia fraţilor săi din Kaîres. Aici a redactat, după doi ani de muncă,
"Sinaxarul", care cuprinde toţi sfinţii Bisericii. Întorcîndu-se la Capsala, a
scris comentarii ale canoanele sărbătorilor şi ale Octoihului. Astfel a terminat
această ultimă operă în care apare întreaga sa ştiinţă teologică şi esenţă
spirituală, chiar dacă era foarte bolnav în anul 1808. La noile calomnii care au
apărut, condamnînd nedrept pe Atanasie din Paros şi alţi trei colivari, de către
Patriarhul Grigorie al V-lea, Sfîntul Nicodim nu a putut să le ia apărarea şi
s-a mulţumit să redacteze o Mărturisire de credinţă.
Starea sa de sănătate se înrăutăţi mult. Apoi a zis:
"Domnul mă cheamă! Domnul mă cheamă! Eu sînt sătul de această lume!" Din zi în
zi, boala se întindea în tot corpul său, iar el repeta cu voce tare rugăciunea
lui Iisus, scuzîndu-se în faţa fraţilor că nu putea să o ţină în taină. După ce
s-a spovedit şi a primit Sfînta Împărtăşanie, a luat în mîinile sale moaştele
Sfîntului Macarie din Corint şi cele ale lui Partenie Skourtaios şi,
îmbrăţişîndu-le cu lacrimi, a zis: "Voi aţi plecat spre cer şi păstraţi
virtuţile pe care le-aţi semănat pe pămînt, gustînd deja slava Domnului nostru.
Eu sufăr din cauza păcatelor mele! Pe voi, care aţi fost părinţii mei, vă rog să
stăruiţi pentru mine pe lîngă Domnul, ca El să aibă milă de mine şi să mă aducă
unde sînteţi şi voi". În timpul nopţii, el striga: "Eu mor! Eu mor! Aduceţi-mi
Sfînta Împărtăşanie!"
După ce a primit Sfînta Împărtăşanie, a dobîndit o linişte
deosebită şi, încrucişînd mîinile deasupra pieptului, a răspuns călugărilor care
îl întrebau dacă are odihnă: "Eu am făcut să intre Hristos în mine! Cum să nu am
odihnă?" În zorii zilei de 14 iulie, 1809, sfîntul şi-a dat sufletul în mîinile
Domnului. Unul dintre cei prezenţi a strigat: "Era mai bine dacă ar fi murit
astăzi mii de creştini, decît Nicodim!" Dar, chiar dacă astrul este ascuns,
razele sale nu vor înceta să lumineze Biserica, iar cărţile sale rămîn un izvor
permanent de învăţătură, de mîngîiere, de încurajare pentru împlinirea vieţii în
Hristos. Cu ale cărui sfinte rugăciuni, Iisus Hristos, Mîntuitorul lumii, să ne
miluiască şi să ne mîntuiască în veci. Amin.
Notă. Cuviosul Nicodim Aghioritul a scris
şi a tradus peste 20 de cărţi bisericeşti, dintre care amintim:
1.
Filocalia, ce cuprinde texte patristice despre urcuşul duhovnicesc al sufletului
către Dumnezeu - anul 1782;2. Everghetinos, ce cuprinde texte patristice şi fapte ale unor Sfinţi - anul 1783;
3. Din scrierile Sfîntului Simeon Noul Teolog - anul 1790;
4. Carte foarte folositoare de suflet - anul 1794;
5. Cunună Pururea Fecioarei, sau Noul Theotocarion - anul 1796;
6. Războiul nevăzut - anul 1796;
7. Epitomă (Prescurtare) din psalmii proorocului şi împăratului David, anul 1799;
8. Noul martirologiu - anul 1799;
9. Pidalionul - anul 1800;
10. Deprinderi duhovniceşti - anul 1800;
11. Paza celor cinci simţiri - anul 1801;
12. Culegere nouă (Sinaxar) - anul 1803;
13. Hristoitia - Cartea bunelor moravuri creştine;
14. Tîlcuire la cele şapte Epistole soborniceşti ale sfinţilor şi prealăudaţilor apostoli Iacob, Petru, Ioan şi Iuda - anul 1806;
15. Cartea Sfinţilor Varsanufie şi Ioan - anul 1816;
16. Sinaxar - anul 1819;
17. Tîlcuirea Epistolelor Sfîntului Apostol Pavel, după Teofilact al Bulgariei - anul 1819;
18. Grădina harurilor - anul 1819;
19. Mărturisire de credinţă - anul 1819;
20. Tîlcuire la cei 150 de Psalmi ai proorocului şi regelui David - anii 1819-1821;
21. Eortodromionul sau Comentar la canoanele sărbătorilor - anul 1836;
22. Scara cea nouă, adică "Tîlcuire la cele 75 de trepte ale Octoihului din diferiţi scriitori bisericeşti" - anul 1844;
23. Introducerea Sfîntului Nicodim la scrierile Sfîntului Grigorie Palama - anul 1883;
24. Despre dumnezeiasca Împărtăşanie cu Preacuratele Taine ale lui Hristos;
25. Opera poetică a Sfîntului Nicodim.
Sursa:http://www.vietile-sfintilor.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu