Am
primit, fiul meu, scrisoarea ta si am vazut in ea nelinistea
ta.
Nu te intrista, fiule. Nu te nelinisti atata !
Daca ai cazut iarasi, iarasi ridica-te ! Ai fost chemat pe drumul ce
duce la cer. Nu este bine sa se impiedice cei care alearga, dar daca se
impiedica sa se ridice si sa continue alergarea. Este nevoie de multa rabdare si
de pocainta in fiecare clipa.
Asadar,
fa metanie de indata ce gresesti, nu pierde timpul ! Deoarece cu cat intarzii sa
ceri iertare, cu atat mai mult dai timp celui rau sa-si intinda radacinile
inlauntrul tau. Nu-l lasa sa prinda radacini !
Nu deznadajdui daca ai cazut, ci ridicandu-te
degraba, fa metanie si spune : ” Iarta-ma, Doamne Hristoase, sunt om si sunt
slab ” . Faptul ca ai cazut nu inseamna ca te-a parasit Dumnezeu. Ci,
pentru ca ai multa mandrie lumeasca, multa slava desarta, te lasa Mantuitorui
Hristos ca sa gresesti si sa cazi. Sa inveti din toate slabiciunile tale, sa le
simti pe propria-ti piele si sa ai apoi ingaduinta si rabdare cu cei care cad.
Sa nu mai judeci pe frati atunci cand cad, ci sa le sari in ajutor. Deci ori de
cate ori cazi, ridica-te si indata cere iertare !
Nu
ascunde intristarea in inima ta, deoarece bucuria celui rau este intristarea,
deznadejdea, din care se nasc multe si din care se umple de amaraciune sufletul.
Cei care are puterea caintei imediat spune : ” Am pacatuit, Parinte, iarta-ma !
” Si astfel alunga intristarea. ” Sunt om slab – spune -, ce sa fac ? ”
Intr-adevar, asa este, fiul meu. Curaj !
Numai atunci cand vine harul lui Dumnezeu poate
omul sa stea pe picioarele sale. Altfel, fara har, mereu se clatina si cade.
Curaj si nu te teme deloc !
Ai vazut
cat a rabdat in ispita fratele despre care imi scrii ? La fel sa faci si tu.
Ridica cuget curajos in fata ispitelor ce vin spre tine. Ele oricum vin. Ai
nevoie de ele. Altfel nu te poti curati. Lasa deoparte sfaturile nepurtarii de
grija si ale lenevirii tale. Nu te teme de ele. Cum au trecut cele de pana acum,
cu ajutorul harului lui Dumnezeu, asa vor trece si acestea, dupa ce isi
implinesc misiunea. Ispitele sunt medicamente si plante tamaduitoare, care
vindeca patimile ceie vazute si ranile noastre cele nevazute.
Rabda pentru a putea sa castigi cu fiecare
dintre ispite, sa dobandesti plata, odihna si bucurie in Imparatia cea cereasca.
Vine noaptea, noaptea mortii, cand nimeni nu mai poate lucra. De aceea,
grabeste-te. Timpul este putin.
Sa mai stii si aceasta : mai bine o zi in care viata a iesit biruitoare si incununata cu premii, decat ani multi traiti in nepurtare de grija. Lupta unei singure zile, in deplina cunostinta si in simtirea sufletului, valoreaza mai mult decat cincizeci de ani fara cunostinta si in nepurtare de grija. Fara lupta si fara varsare de sange nu astepta sa ajungi la eliberarea de patimi. Pamantul sufletului nostru face sa creasca maracini si buruieni dupa cadere. Avem nevoie de curatire. Acestea nu se smulg decat cu durere multa, cu maini batatorite si sangerande si cu mult oftat. Plangi deci, varsa rauri de lacrimi pentru ca sa se inmoaie pamantul inimii tale. Si cand pamantul se va inmuia, maracinii se vor smulge mai usor.
Pacatul mare sau mic se sterge prin adevarata
pocainta
Sa mai stii si aceasta : mai bine o zi in care viata a iesit biruitoare si incununata cu premii, decat ani multi traiti in nepurtare de grija. Lupta unei singure zile, in deplina cunostinta si in simtirea sufletului, valoreaza mai mult decat cincizeci de ani fara cunostinta si in nepurtare de grija. Fara lupta si fara varsare de sange nu astepta sa ajungi la eliberarea de patimi. Pamantul sufletului nostru face sa creasca maracini si buruieni dupa cadere. Avem nevoie de curatire. Acestea nu se smulg decat cu durere multa, cu maini batatorite si sangerande si cu mult oftat. Plangi deci, varsa rauri de lacrimi pentru ca sa se inmoaie pamantul inimii tale. Si cand pamantul se va inmuia, maracinii se vor smulge mai usor.
Imi scrii
indoindu-te de faptul ca pacatul tau ar fi fost iertat. Iata ce spun Parintii
despre aceasta.
Fiecare greseala pe care o va savarsi omul, daca
se va pocai, pacatul i se va ierta, dar imaginea pacatului va ramane pana la cea
din urma suflare. Cand il va lua somnul sau cand nu va mai purta de
grija, vrajmasul ii va aduce imaginea in trezvie sau in timpul somnului, pentru
a-i intina gandul, pentru a-l face vinovat de pacatele cele evchi sau fie si
numai pentru a-i imprastia mintea. Nu vezi pe proorocul David, cand il mustra
Natan pentru Batseba ? Striga : ” Am pacatuit inaintea Domnului !” Si proorocul
Natan ii spune : ” Domnul a ridicat pacatul de deasupra ta “. A fost iertat,
deci, de indata. Cu toate acestea, toata viata lui a fost chinuit de acest
pacat. Intai a murit copilul pe care l-a nascut Batseba. Apoi a pacatuit fiul
sau fata de fiica lui Tamar. Dupa aceea l-a alungat fiul sau Abesalom … Si toate
acestea i s-au intamplat dupa ce a fost iertat de pacat. Desi pacatul se iarta,
ramane canonul pe masura faradelegii.
Nu vezi
pe Sfanta Teodora din Alexandria, care a trait ca monah ? A pacatuit, a plecat
din lume, s-a cait si s-a sfintit. Si totusi, adulterul nu a fost uitat. Atunci
cand s-au adus defaimari la adresa ei si a fost alungata, a crescut un copil
strain, ea singura stiind numai ca este vorba de o defaimare. Dar si Sfantul
Efrem ! Nu a fost bagat in inchisoare pentru ca a furat un vitel, desi era sfant
cand a fost inchis ? ” Da – i-a spus Domnul – acum nu ai furat, dar cand erai
copil nu l-ai legat si a fost prins de o fiara salbatica. “
Prin urmare, desi omul este iertat pentru
pacatul sau, ramane imaginea pacatului si lucrarea lui. Tu, deoarece
te-ai lenevit in ultimul timp, a ingaduit Dumnezeu sa se intoarca ispita pentru
a te trezi. Asa ca , scoala-te si striga : ” Fiul lui David, vreau sa vad ” si
se va arata Iisus, Datatorul de lumina, trimitandu-ti lumina pocaintei si a
cunostintei dumnezeiesti.
Fiul meu,
nu ma intristez pentru cele trecute, ci ma bucur pentru cele viitoare. Cel mai
mic se binecuvinteaza de catre cel mai mare, iar pacatul mic sau mare se sterge
prin pocainta cea adevarata. Deci nu te uita inapoi, ci tinde spre cele
viitoare.
Ma bucur
foarte mult, fiul meu, ca ceri mereu sa inveti. Aceasta este marturie buna. Cand
cineva cauta sa invete ceva trebuie sa si infaptuiasca din ceea ce invata. Nu se
poate altfel. Dar chiar daca nu reuseste sa infaptuiasca nimic, stie macar ca
sunt altii care lucreaza. Rusinat de aceasta, se va smeri si va cere de la
Dumnezeu sa trimita peste el mila Sa cea bogata si sa-l intareasca. In felul
acesta va ajunge si el in randul celor care reusesc sa lucreze
virtutea.
Daca nu vrei sa patimesti inseamna ca nu vrei sa
te ridici
Fiul meu
preaiubit, sufletul meu ! De ce te lasi curpins de intristare ? De ce
deznadajduiesti ? De ce te dai batut ? Asa de usor parasesti tu lupta
?
Dumnezeu
a ingaduit demonilor sa te cearna putin, ca sa vezi tu insuti unde te afli. Sa
se vada mandria, sa se smereasca inima ta. Sa afli ca esti om, sa te cunosti pe
tine insuti. Sa privesti cu intelegere catre cei pacatosi si niciodata sa nu-i
judeci. Cum vei cunoaste slabiciunea firii daca nu te vor trezi cocosii ? Daca
dulcele Iisus nu si-ar retrage harul Sau, cum ai putea sa mai inveti arta
artelor si stiinta tuturor stiintelor ? Acum esti nevoit sa inveti aceasta arta.
Acum ai plata. Acum arati ca iubesti pe Hristos, nu atunci cand este harul cu
tine. Ce dar vei mai putea tu sa arati atunci cand este prezent harul lui
Dumnezeu ? Atunci acesta va striga : ” Avva, Parinte ! ” Harul slaveste pe
datatorul harului : ” Cine poate sa ma desparta de dragostea Ta, Iisuse al meu ?
” Harul spune toate acestea. Puterea care salasluieste intru noi prin mijlocirea
gurii, si nu trupul. Tot asa cum un demonizat aduce blasfemii prin mijlocirea
gurii omului. Iar trupul fara har nu poate face nimic. Trupul care nu are har Il
neaga pe Hristos, aude cocosul cantand. Adu-ti aminte de Petru Apostolul. Plange
apoi cu amaraciune. Striga : ” Am pacatuit ! ” Dar se ascunde iarasi in camara
de frica iudeilor. Ii bate inima ca unui soricel ce simte ca pisica se afla la
usa. ” Impreuna cu Tine, daca va fi nevoie, voi si muri ” , spune. Atunci cand
este Hristos de fata nu se leapada. Dar numai ce pleaca Hristos, si se leapada
de trei ori.
Vezi,
asadar ? Intelegi cat de mare este taina care se ascunde in acest cuvant ?
Hristos salasluieste intru noi prin Duhul Sfant. Atunci cand vine, devenim
ritori. Pescarii devin invatatori. Desfranatii se inteleplesc. Furii inceteaza
de a mai fura. Si toti se caiesc. Cine lucreaza toate acestea ? Singurul care
stie totul. Carmaciul cel bun. Dulcele Iisus. Singura Dragoste
adevarata.
Cand ajunge omul sa inteleaga durerea omeneasca
? Atunci cand va suferi si el aceeasi durere, atunci cand va
suferi impreuna cu cel ce sufera. Atunci invata si intelege durerea
celuilalt. Altfel este impietrit, nu se intristeaza, in afara de cazul in care
este o fire buna. Dar cele ce sunt ale firii nu se bucura nici de cinste nici de
necinste. Reusitele si caderile tin de voia cea libera.
Prin
urmare, cum vom invata aceasta stiinta a toata cunostinia daca nu vom fi trecuti
prin incercari, prin ispite ? Din moment ce, atunci cand ne paraseste harul, nu
numai eu sau tu, dar nici chiar Sfintii Apostoli nu mai sunt Apostoli ! Cum este
posibil glodul – oala de lut – sa tina apa daca nu este trecut prin foc
?
Dumnezeu
cauta sa ne faca asemenea ” mascariciului ” de la circ sau asemenea mingii pe
care o bat jucatorii. Te ridica la ceruri. Iti arata ceea ce ochiul patimas al
omului nu a vazut si ceea ce urechea cea plecata spre materie nu a auzit. Si
fara sa fii vinovat cu ceva, intoarce foaia si te arunca intru cele mai de jos
ale adancului. Si se bucura sa te vada ca pe un bun atlet luptandu-te sa
biruiesti toate cetele demonilor. Dar lasa-ma pe mine. Uita-te la Pavel ! Dupa
ce a fost urcat la al treilea cer si a vazut si a auzit lucruri de negrait,
iarasi striga : ” Mi-a fost dat un ghimpe in trup ! “
Asa face
Cel ce are toata puterea pana cand il aduce pe om in randuiala, in asezare : il
ridica pentru a contempla si-l coboara pentru a se osteni. Si ca sa-i devina
cunoscute si una si cealalta, fara sa-l mai impresioneze schimbarile obisnuite.
” Amandoua sunt de la Mine ! ” – spune.
Asa ca :
nu vrei sa patimesti ? Inseamna ca nu vrei sa urci. Daca cineva nu vrea sa
indure necazurile atunci sa nu indrazneasca sa ceara har de la
Dumnezeu.
De aceea
ti-a luat harul, pentru a deveni intelept. Va veni din nou. Nu te va lasa. Este
randuiala lui Dumnezeu. Dar iarasi va pleca. Si iarasi va veni. Este de ajuns sa
nu incetezi a-l cere, pana cand te va arata desavarsit.
Este bine
stiut ca atunci cand un om supus patimilor invata pe un alt om care se afla sub
patimi, harul pleaca fara intarziere de la primul si acesta cade intru ale sale.
Pentru ca nu i s-a dat aceasta ascultare inainte de a infaptui cu sine ceea ce
invata.
Dar nu
este aceasta singura cauza pentru care te-a parasit Dumnezeu. Chiar daca nu s-ar
fi intamplat aceasta, harul tot ar fi plecat de la tine in aceasta perioada.
Nu-ti mai aduci aminte ce-ti spuneam la inceput : ” Ceea ce imi spui acum, sa-mi
spui peste patru ani ” ? Cauta in primele scrisori si vei
vedea.
Este lege
a lui Dumnezeu de netrecut ca, dupa trei-patru ani, mai rar dupa cinci, harul
lui Dumnezeu sa plece, ca sa-l lase gol pe cel care l-a avut si astfel sa-l faca
intelept, daca acesta doreste.
Nu te
intrista, deci. Este pentru toti acest pahar. Citeste despre Sfantul Andrei, cel
nebun pentru Hristos, ca sa vezi ce spunea cand ii dadea Hristos paharul amar.
Acesta este pentru toti, fiecaruia pe masura lui.
Indura
lantul lui Hristos. Tine gura strans inchisa si sa nu scoti nici un cuvant.
Fa-ti curaj, spunand : ” De ce te intristezi, suflete ? De ce esti abatut ? Nu
ti s-a facut nici un rau. A plecat Hristos pentru putin, dar va veni din nou.
Intarzie putin pentru ca voieste sa te invete rabdarea si smerenia. Sfintii au
suferit atatea. Tu nu poti sa induri putin aceasta lucrare a harului ? ” Acestea
sa spui sufletului tau si sa nu deznadajduiesti, pentru ca bucuria ispitelor
aceasta este, sa te vada ca te intristezi si te lasi abatut.
Cand vine
harul si pleaca, si iarasi vine si pleaca, atunci abia inveti razboiul si nu-ti
mai face impresie deosebita, ci vei spune cu bucurie : ” Incearca-ma, Hristoase,
si trece-ma prin foc ca pe argint ” . Atunci vei prinde radacini adanci, precum
copacii, care cu cat sufla vantul mai tare cu atat isi infig radacinile mai
adanc. Martor imi este Dumnezeu : in cele mai mari ispite am aflat cea mai mare
mangaiere.BR>
Indrazneste, deci, si intareste-te in Domnul, indurand ispitele, si iarasi va veni harul.
Indrazneste, deci, si intareste-te in Domnul, indurand ispitele, si iarasi va veni harul.
Intotdeauna harul premerge ispitei,
prevestind-o
Intotdeauna harul premerge ispitei, prevestind-o si
spunand : ” Fii gata si inchide-ti toate portile ” . Cand ai vazut mangaiere in
inima ta, luminare in mintea ta si vedere duhovniceasca, pregateste-te fara
intarziere. Sa nu spui nicicum ca ti s-a dat odihna, ci incarcandu-ti armele –
lacrimi, post, priveghere si rugaciune – pune mintea de paza la simturi : in ce
fel va veni atacul ? De la demoni ? De la oameni ? Nu adormi pana cand nu va
suna trambita de lupta. Daca te afla momentul luptei treaz, aceasta si se va
arata izbavitoare si biruitoare.
Atunci
deci sa te temi, cand harul lucreaza asupra ta. Iar cand vezi ca te inabusa
ispitele si necazurile din toate partile, atunci sa te bucuri. Nu te intrista,
nu carti, nu deznadajdui. Da-ti curaj, pentru ca va urma mangaiere si
bucurie.
”
Imbarbateaza-te, suflete, – sa spui – aceasta este ispita, incercarea, necazul ”
; dupa aceea pentru multe zile vei avea pace, bucurie si har. ” Multumesc,
Doamne Iisuse Hristoase, – sa spui – ca in necazuri m-ai crescut si
pedepsindu-ma m-ai indrumat pe mine si ai adus la liman sufletul meu.
“
Cat
despre bataie, aceasta este totdeauna pazitoarea tuturor patimilor. Chiar si
demonii se tem si se infricoseaza vazand pe om ca se pedepseste pe sine ca pe un
martir pentru dragostea lui Hristos. Cand si cand, atunci cand patimile se
ridica impotriva sufletului si vor sa arunce mintea de pe tronui ei, atunci cand
fiecare patima isi scoate capul, atunci da semnalul : ” Taci, spurcato, pentru
ca acum incepe sa lucreze bastonul ! “
Vine, de
exemplu, gandul care te intristeaza in biserica, soptindu-ti : ” De ce sa cante
iarasi fratele, si nu eu ? ” si insista : ” Dar de ce, pentru ca drept si
cinstit era ca eu sa cant ! ” Tu sa spui : ” Diavole, lasa-ma !” si pune mintea
ta sa lucreze ” rugaciunea ” . Din nou se ridica ispititorul si spune cu manie :
” Nu se poate, de ce aceasta nedreptate ? ” Bine, – spune-i – asteapta putin
si-ti arat eu tie de ce ! ” Si imediat iesi din biserica si du-te direct in
chilia ta. Acolo, ia batul si spune cu manie : ” Iata de ce, diavole ! Pentru
aceasta. Aceasta este dreptatea pe care o ceri. Primeste ” . Si, dupa ce lovesti
peste trupul tau, sa spui ca pentru Hristos suferi aceasta durere. Atunci,
demonul va pleca infricosat si va veni Hristos, te vei umple de mangaiere,
patima te va slabi si vei invata arta biruintei.
Te
stapaneste somnul ? Inlatura nepurtarea de grija. Te tulbura mania ?
Striveste-ti orgoliul. Te amaraste rautatea, invidia ? La fel. Nu-ti place
mancarea ? Se ridica razboiul trupului ? Scoala-te si tu cu putere si lupta
impotriva vrajmasilor tai. Ori de cate ori trupul si gandurile isi vor cere
dreptui lor si vor intreba ” de ce ? ” , solutia este batul. ” Ori traiesc o
singura ora asa cum vrei Tu, Hristoase al meu, ori nu mai exist pe acest pamant.
” Astfel sa plangi si sa jelesti, si va veni mila Domnului. Patimile se vor
linisti si te vei impaca cu tine insuti, cu Dumnezeu si cu intreaga zidire.
Trupul se va da batut, eu toate cugetele lui, si atunci nu mai este nevoie de
bat, pentru ca a invatat sa se supuna duhului.
Am biruit
trupul, am rupt multe bete pe coapsele mele. Ca un calau stateam la panda asupra
mea. Imi tremura tot trupul atunci cand luam batul in mana. Demonii fugeau,
patimile se imblanzeau, venea mangaierea si sufletul se bucura. Aceasta este
legea lui Dumnezeu : orice provoaca placere se vindeca cu
durere.
De ajuns
insa despre aceasta. Daca ai nevoie mai mult, cauta in ” Vietile sfintilor ” .
Citeste acolo sa vezi cu cata duritate se purtau sfintii cu omul cel vechi, cata
durere isi provocau, cu voie sau fara voie, pana cand inflorea inlauntrul lor
floarea curatiei, a sfinteniei si buna mireasma. Din acest motiv raspandesc buna
mireasma sfintele, martiricele si cuvioasele lor
moaste.
Sursă:
Cap. XIX – XXIII, Mărturii din viața monahală, Gheron Iosif Isihastul, Editura
Bizantină
Sursa:http://ortodoxia.md
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu