Doctrina fundamentala a Bisericii noastre intemeiata pe Revelatia dumnezeiasca ne arata ca Dumnezeu este unul in fiinta si intreit in persoane.Dumnezeu unul si intreit in acelasi timp este un mister care intrece puterea noastra de intelegere.Cunoasterea existentei lui Dumnezeu prin cele doau izvoare ale Revelatie adica Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie constituie un ajutor pretios si sigur pentru mintea noastra in acest sens.
Astfel cunoastem ca Dumnezeu este unul.In Simbolul de credinta gasim exprimat acest adevar:”Cred intru unul Dumnezeu....”;aceste cuvinte au rostul de a consolida invatatura crestina fata de conceptia pagana,care sustinea ca sunt mai multi dumnezei.Sfantul apostol Pavel scrie Corintenilor:”Noi avem un Dumnezeu-Tatal din care sunt toate si noi intru El...”(I Cor.8,6).
Depre unitatea lui Dumnezeu invata si alte religii,de exemplu-mozaismul si mahomedanismul.Ceea ce face insa specificul crestinismului este invatatura ca Dumnezeu este unul singur dupa fiinta si intreit dupa persoane:Tatal,Fiul si Duhul Sfant.Aceste trei persoane(ipostasuri) alcatuiesc Sfanta Treime.
Dogma Sfintei Treimi este mai presus de de puterea de intelegere a mintii noastre.In primele veacuri crestine,in incercarea de a intelege taina Sfintei Treimi,Parintii bisericesti au cautat sa gaseasca anumite asemanari ca macar partial sa se poata patrunde aceasta taina de catre credinciosi.Astfel,in 325,la Sinodul I Ecumenic,Sfantul Spiridon al Trimitundei s-a folosit de o caramida spre a arata ca dupa cum aceasta este din pamant,apa,foc si caldura,tot asa si in Dumnezeu,cele trei persoane sint o singura fiinta.
Altii au asemanat persoanele Sfintei Treimii-cu discul,raza si caldura soarelui;cu radacina,trunchiul si coroana pomului;cu trecutul,prezentul si viitorul,care sint cele trei fete ale timpului;cu lungimea,latimea si inaltimea-cele trei dimensiuni ale spatiului si altele.
In vechiul Testament,Dumnezeu s-a descoperit si ca treime de persoane,dar numai indirect si neclar,deoarece in aceea vreme de pregatire a mintuirii,evreii fiind inconjurati de popoare politeiste,daca li s-ar fi aratat lamurit ca in Dumnezeu sint trei persoane,aceasta i-are fi putut face sa creada ca sint trei Dumnezei.Totusi,exista unele marturii care se refera la persoanele Sfintei Treimi,cum ar fi de pilda expresia:”Sa facem pe om dupa chipul si asemanarea Noastra”(Facere I,26);”Iata,Adam s-a facut ca unul din Noi”(Facere 3,22).Apoi aparitia celor trei tineri,la stejarul din Mamvri,carora Avraam le-a adus daruri si inchinare ca si cum ar fi fost unul singur.(Facere 18,1-2).Prin aceasta el marturiseste un Dumnezeu in trei Persoane.Acelasi lucru ne indica si cantarea intreita „Sfant,Sfant,Sfant este Domnul Savaot..”(Isaia 6,3).De asemenea,exista referiri la Cuvantul lui Dumezeu (Ps. 106,20;118,89) si la Duhul lui Dumnezeu (Ps.32,6;103,30-31;Iov 33,4)
Daca in Vechiul Testament adevarul despre Sfanta Treime a fost enuntat numai in linii generale,in Noul Testament este descoperit si aratat cu toata claritatea.Pentru prima data in istoria Noului Testament persoanele Sfintei Treimi s-au aratat la Botezul Domnului in Iordan:Tatal,care intareste prin glasul Sau din ceruri ca:”Acesta este Fiul Meu cel iubit intru care am binevoit”;;Duhul Sfant,Care in chip de porumbel s-a pogorat peste Iisus Mantuitorul;Fiul ,Care desi fara de pacat,primeste sa se boteze de la Ioan „ca sa se implineasca toata dreaptea”.(Matei 3,16-17;Marcu 1,10-11;Luca 3,22;Ioan 1,32-34).
Cele trei Persoane ale Sfintei Treimi sunt sint un singur Dumnezeu.Dumnezeirea nu este o fire compusa din trei ipostaze,ci o singura fiinta,in trei ipostaze desavarsite.” De aceea nu spunem ca Tatal si Fiul si Sfantul Duh sint trei dumnezei,ci din contra,ca Sfanta Treime este un singur Dumnezeu”.(Sfantul Ioan Damaschin,Dogmatica,I,7.trad.pr.D.Fecioru,p.32).Iar Sfantul Grigorie de Nazianz zic:Cand zic Dumnezeu,inteleg Tatal,fiul si Duhul Sfant”.(Cele cinci cuvantari despre Dumnezeu,trad.pr.Gh.Tirlea si N.I.Barbu,Bucuresti,1974).In Dumnezeu exista o singura fiinta,o singura voianta si o singura lucrare.Cele trei persoane exista una in alta,si tot ce se atribuie uneia .se atribuie si celeilalte....
Prin atributele particulare ale Persoanelor Sfintei Treimi,nu trebuie sa intelegem ca fiecare ar lucra separat,pentru ca fiinta divina se comunica de la una la cealalta,pastrind fiecare caracteristicile sale.Acest mod de intrepatrundere si existenta ale Persoanelor divine una un alta,fiecare ramanand intreaga in celelalte doua se numeste perihoreza....
Lucrarile externe desii apartin celor trei Persoane,totusi Tatalui I se atribuie hotararea de a se face,Fiului executarea lor,iar Duhului Sfant desavarsirea.Se poate afirma ca Tatal face totul prin Fiul,in Duhul Sfant.Referitor la activitatea Persoanelor Sfintei Treimi in lume,Tatalui I se atribuie crearea,Fiului Rascumpararea,iar Duhului Sfant sfintirea.
Invatatura despre Sfanta Treime are o insemnatate deosebita pentru viata duhovniceasca a credinciosilor,caci asa cum Persoanele Sfintai Treimi exista intr-o unitate fiintiala,tot asa si crestinii formeaza o comunitate spirituala de credinta,nadejde si iubire in Dumnezeu.Biserica este o unitate de fiinta si o comuniune de viata dupa chipul SfinteiTreimi.Desi invatatura despre Dumnezeu intreit in pesroane ramane o taina de neinteles pentru mintea noastra,totusi aceasta taina nu e pusa ca un zid absolut si nemiscat in fata mintii noastre.
In Biserica,prin Sfanta Liturghie care constituie inima intregului cult crestin,se mentine relatia de comuniune intre credinciosi si Dumnezeu in Treime.Adevarul crestin adevar mantuitor.Pentru noi”Treimea cea de o fiinta si nedespartita” este mantuitoare,caci prin Sfantul Duh procesul de desavarsire spirituala a noastra nu va inceta niciodata.Harul divin din care se comunica de la Tatal prin Fiul in Duhul Sfant se revarsa in inima credinciosilor transfigurandu-i pina la indumnezeire.
Preot prof. Viorel Rincu
Culegere din Indrumator Bisericesc 2,editia 1981
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu