Boala la om este trimisă tocmai
pentru a ne învăţa să cugetăm la moarte… Şi repet şi eu întrebarea pe care o
pun unii în mod ironic, pentru a atrage atenţia asupra unei pretinse
anormalităţi care ar fi presupusă de viaţa duhovnicească:
„Şi dacă nu cugetăm la moarte, ce trebuie să facem, să ne rugăm ca Dumnezeu să ne dea o boală?…”Sau altfel spus: „Oare suntem chiar atât de proşti încât să preţuim mai mult lecţia bolii decât desfătarea pe care o dă sănătatea? Trebuie să fii lipsit de minte ca să faci o astfel de alegere…”
„Şi dacă nu cugetăm la moarte, ce trebuie să facem, să ne rugăm ca Dumnezeu să ne dea o boală?…”Sau altfel spus: „Oare suntem chiar atât de proşti încât să preţuim mai mult lecţia bolii decât desfătarea pe care o dă sănătatea? Trebuie să fii lipsit de minte ca să faci o astfel de alegere…”
O, cât de bine ne pricepem să
îi ironizăm pe cei care, dintr-o râvnă exagerată, Îi cer lui Dumnezeu boli sau
necazuri, ca şi cum Dumnezeu Însuşi nu ar şti să le trimită ce le este mai de
folos pentru mântuire… Noi Îi cerem lui Dumnezeu să aibă grijă de noi şi de
sănătatea noastră, dar nu vrem să trecem prin încercări pentru a avea sufletul
curăţit de păcate…
Şi
totuşi, Dumnezeu nu Se scârbeşte de noi, nu Se scârbeşte decât de păcatele
noastre, şi nu şovăie să ne vină în ajutor. Chiar dacă puţini sunt cei care
preferă durerea păcatului, totuşi mai mulţi sunt cei care, la vreme de
încercare, îşi schimbă viaţa în bine.
„Odinioară
un om bogat a luat cu sila un sat care era închinat Maicii Domnului. Episcopul
Genomenului, Domnos, de multe ori i-a adus aminte bogatului să iasă din sat,
dar acela nu asculta. După aceea l-au apucat pe acel bogat hrăpăreţ nişte friguri
care-l torturau groaznic. Zăcând el aşa pe pat, unde-l scuturau frigurile, i
s-a arătat într-o noapte Maica Domnului, având în mână un ciocan de fier. Cu
acel ciocan l-a lovit în frunte şi l-a vătămat.Bogatul, cunoscându-şi păcatul
său, a dat înapoi satul acela episcopului Domnos şi, pe lângă sat, i-a mai dat
şi alte multe daruri. Astfel, după ce a înapoiat ceea ce a răpit, bogatul s-a
făcut sănătos prin rugăciunile Maicii Domnului. Dar urmele loviturii din
frunte s-au cunoscut până la moarte” [30; 273].Iată că buna, preablânda,
preaiubitoarea, Preasfânta Născătoare de Dumnezeu nu s-a sfiit să îl lovească
cu un ciocan în frunte pe bogatul lacom pentru a-l convinge să îndrepte răul
făcut.Să ne gândim: cum ar fi ca fiecărui bogat lacom, fiecărui hoţ, fiecărui
desfrânat să îi apară Maica Domnului, un sfânt sau un înger cu o unealtă de
tortură în mână? Ar fi oare bine? Ar fi bine, pentru că de frica pedepsei mulţi
păcătoşi ar renunţa la păcatele lor. Şi atunci, de ce nu se întâmplă aşa?
Pentru că Dumnezeul nostru este Dumnezeul iubirii. Credinţa creştină nu este
doar o luptă împotriva patimilor, este o luptă pentru dobândirea raiului, pentru
dobândirea împărăţiei cerurilor. Mântuirea înseamnă înainte de toate iubirea
lui Dumnezeu, înseamnă viaţă în Dumnezeu, în dragostea şi lumina Sa.Dacă la
fiecare păcat al nostru am fi pedepsiţi pe loc de Dumnezeu, atunci nu am mai
păcătui din cauza fricii. Toată viaţa noastră ar fi viaţa unor câini ce se
feresc de pedeapsa stăpânului lor. Dar Dumnezeu vrea să Îl iubim şi să Îl
slujim în deplină libertate.Noi ne luptăm cu păcatele pentru a ne curăţa sufletele
şi a dobândi dragostea. Lupta cu păcatul nu este un scop în sine: scopul ei
este mântuirea. Şi nu ne putem mântui fără să avem dragoste.Oamenii care iubesc
păcatul nu vor să se gândească la faptul că poate vor ajunge în iad. Ei gândesc:
„Dacă Dumnezeu este bun, poate ne va mântui şi pe noi, aşa cum i-a mântuit şi
pe alţii”.Numai că Dumnezeu nu poate mântui cu forţa. Dacă Dumnezeu ne-ar putea
mântui pe toţi, ar face-o. Dar nu ne poate arunca în rai aşa cum am arunca noi
o ceapă în sacul de cartofi.Este adevărat că în unele situaţii, foarte rare de
altfel, Maica Domnului, sfinţii sau îngerii se arată păcătoşilor pentru a le
cere să îşi îndrepte vieţile. Dar, de cele mai multe ori, Dumnezeu trimite asupra
oamenilor boli sau necazuri pentru ca aceştia, simţindu-se neputincioşi şi
dându-şi seama că au nevoie de ajutor dumnezeiesc, să Îi ceară ajutorul.Sfântul
Antonie de la Optina îi scria unei bolnave: „Fii tare în Domnul! Suferinţa ta
şi şubrezenia sănătăţii tale îmi mâhneşte adânc inima. Pentru porunca iubirii
şi a compătimirii, m-am rugat pentru tine în fiecare zi şi am cerut Domnului
Dumnezeu ca să-ţi dăruiască răbdare creştinească în boală şi uşurare. Dar, dacă
boala ta a ţinut până astăzi, nu e pentru că Dumnezeu nu ar fi auzit
rugăciunile aduse Lui, ci pentru că îi lasă pe unii fără vindecare, ca să-i
folosească mai mult. Prin suferinţă trecătoare, omul păcătos nu numai că se
izbăveşte de chinurile veşnice, pentru păcatele sale, ci i se dăruieşte şi mântuirea
şi este făcut moştenitor al împărăţiei cereşti. Cu adânca Sa înţelepciune,
Domnul Dumnezeu rânduieşte toate din dragostea Sa pentru omenire, dăruind
tuturor ceea ce le este de folos. Nu este de datoria noastră să întrebăm de ce
se întâmplă aşa şi nu altfel, ci să ne supunem, ascultători ca şi copiii,
voinţei cele sfinte a Părintelui nostru Ceresc şi să spunem dintru adâncul
sufletului: «Părinte Sfinte, facă-se voia Ta!».
Ştiind aceasta, cel care priveşte la un om sănătos şi la un om care a suferit
îndelung, şi ia în seamă starea sufletească a unuia şi a celuilalt, îşi dă
seama care dintre ei poate fi numit binecuvântat şi care blestemat: cel sănătos
sau cel suferind! De pildă, de câte ori în boala ta te-ai căit pentru păcatele
tale în faţa lui Dumnezeu şi în faţa părintelui tău duhovnic şi ai primit
împărtăşirea cu Sfintele Taine? În acest timp, omul sănătos rareori se gândeşte
la păcatele sale: iar dacă se întâmplă să se pregătească de împărtăşanie, o
dată în an, aceasta nu se datorează atât evlaviei cât snobismului, ca să poată
spune şi el: «Şi eu m-am spovedit şi m-am împărtăşit».
Sursa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu