Care sunt virtuţile sufletului şi care ale trupului?
Răspuns:
Virtuţile sufletului sunt acestea: iubirea, smerenia,
blândeţea, îndelunga răbdare, îngăduinţa, nepomenirea
răului,
nemânierea, neînfurierea, nezavistia, nejudecarea;
necăutarea
la slăvi, milostenia, neprihănirea, neiubirea de
argint,
compătimirea, lipsa de trufie, lipsa de mândrie,
străpungerea
inimii. Iar virtuţile trupului sunt: culcarea pe
jos,
privegherea, postul, înfrânarea, sărăcia,
neîmprăştierea.
Întrebarea 2
Ce înseamnă ce s-a zis de Apostol: "Cânt cu duhul, dar
cânt şi cu mintea"?
Răspuns
Cântă cineva
cu duhul când rosteşte numai cu limba
cele
cântate. Şi cântă cu mintea, când, cunoscând înţelesul
celor cântate, se veseleşte în
contemplarea lor.
Intrebarea 3
Ce înseamnă: «în fărădelegi m-am zămislit şi în păcate
m-a născut maica mea»?
Răspuns
Scopul de
mai înainte al lui Dumnezeu a fost să nu ne
naştem prin
legătura nunţii din stricăciune. Dar călcarea
poruncii a
adus nunta, fiindcă a greşit Adam, adică a
nesocotit
legea dată lui de Dumnezeu. Deci toţi cei ce se
nasc din
Adam «se zămislesc în fărădelegi», căzând sub
osânda
protopărintelui. Iar «In păcate m-a născut maica
mea»
însemnează că Eva, maica cea dintâi, a noastră a
tuturor, a
născut în păcat, ca una ce s-a aprins spre plăcere.
De aceea şi
noi căzând sub osânda maicii, zicem că ne
naştem în păcate.
Întrebarea 5
În câte feluri
păcătuieşte omul?
Răspuns
Socotesc că
în patru feluri păcătuieşte omul: prin
răpire, prin
amăgire, prin neştiinţă şi prin aplecare
(dispoziţie)
sufletească. Primele trei feluri aduc pe om
uşor la
recunoaşterea păcatului şi la pocăinţă. Dar cel ce
păcătuieşte
din aplecare sufletească şi nu vine la pocăinţă
nici în urma
experienţei, nici cu trecerea vremii, va avea
parte de chinuri în chip sigur.
Întrebarea 12
Pentru ce Domnul, certându-l pe Petru, i-a zis:
«Satano»?
Răspuns
Domnul nu
l-a numit pe Petru Satana în înţeles
injurios.
Toate cele de care s-a lipsit Domnul ni s-au făcut
nouă pricină
de bunuri pozitive: astfel moartea Lui ni s-a
făcut nouă
viaţă; ocara Lui ni s-a făcut nouă slavă. Aceasta
neştiind-o
Apostolul Petru, când a spus Domnul că va
pătimi, a
socotit, potrivit cu firea lucrurilor, că e cu
neputinţă să
moară viaţa, sau să fie necinstită Slava cea
atât de mare.
Domnul, înlăturând această judecată şi vrând
să arate că
nu trebuie căutată o ordine a firii în cele mai
presus de
fire, a hotărât să pricinuiască bunuri pozitive
prin cele
contrare lor: prin moarte viaţă, prin ocară slavă.
Deci cel ce
se opune acestei judecăţi, îi zice: «Mergi
înapoia mea»
în loc de: «Urmează hotărârii mele şi nu păşi
înainte,
luându-te după ordinea lucrurilor». Căci numele de Satana se tălmăceşte: cel ce
se opune. Deci Domnul nu
l-a rostit
în mod injurios, ci oarecum a zis: tu, cel ce te
opui intenţiei mele!
Întrebarea 15
Cum trebuie înţeles cuvântul din Simbol: «S-a întrupat
de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara»?
Răspuns
Zic unii
dintre sfinţi că din Duhul Sfânt şi-a luat
sufletul ca
din sămânţă bărbătească, iar trupul şi l-a format
din sângele feciorelnic.
Întrebarea 19
Ce tâlc are istoria
lui Lameh ?
Răspuns
Zic unii
dintre învăţaţii în cele dumnezeieşti că în
vremea lui
Lameh, fiind tulburare şi neorânduială, cel
puternic
stăpânea asupra celui slab. Deci acest Lameh,
întâlnind un
bărbat cu soţie, l-a ucis şi i-a luat femeia.
Întâlnind
iarăşi un frate cu o soră, l-a ucis şi pe acela şi a
luat pe sora
lui. Pe cel dintâi l-a numit «bărbat»; pe al
doilea
«tânăr». Acestea după istorie. Dar după înţelesul
mai adânc,
Lameh înseamnă lucrarea păcatului. Deci
aceasta a
ucis în noi pe bărbat, sau legea naturală şi pe
tânăr, sau
legea duhovnicească şi a luat de la ele litera,
ca
amestecându-se cu ea semănătorul răului să facă să
nască
păcatul. De aceea «răzbunarea pentru Lameh va fi
de şaptezeci
de ori câte şapte» prin ceea ce se înţelege că
vor fi
iertate pedepsele ce vin de pe urma consimţirii şi
săvârşirii
păcatului. Pentru aceea când Petru întreabă: «De
câte ori voi
ierta fratelui meu de-mi va greşi; până la şapte
ori?» Domnul
îi răspunde: «Nu numai până la şapte ori, ci
până la
şapte zeci de ori câte şapte». Adică celui ce ţi se
pocăieşte
să-i ierţi, nu numai cele mici săvârşite prin
consimţirea cugetului, ci şi
faptele.
Întrebarea 21
Ce vrea să arate psalmistul, zicând de vrăjmaşi: «Cei
ce năvălesc de jur împrejur»?
Răspuns
«De jur
împrejur» înseamnă înainte, îndărăt, la dreapta
şi la
stânga. Deci dracii dau năvală asupra noastră de
dinainte,
când ne vrăjesc prin înfăţişările materiei; de
dinapoi,
când stârnesc amintirea păcatului, prin gândurile
ce le-am
avut mai demult; de la stânga când tulbură
sufletul
prin patimile trupeşti şi neînfrânate; şi de la
dreapta,
când dau năvală asupra sufletului prin mândrie şi
slavă deşartă.
Întrebarea 24
Ce înseamnă: «De te loveşte cineva peste obrazul
drept întoarce-i şi pe celălalt»?
Răspuns
Când dracii
te ispitesc, prin gândurile ce ţi le aduc, la
obrazul
drept, făcându-te să te mândreşti pentru faptele
cele de-a
dreapta, întoarce celălalt obraz, adică scoate la
vedere faptele de-a stânga
săvârşite de noi
«Voi pedepsi păcatele părinţilor în
copii, până la al treilea şi al patrulea neam, în cei ce mă
urăsc»?
Răspuns
Primul neam
socotesc că este sămânţa răului, adică
atacul (sau
momeala). Al doilea e pofta. Al treilea
deprinderea
(habitudinea) răului, adică consimţirea. Al
patrulea,
lucrarea, adică fapta. Deci se pedepseşte până la
al treilea
şi al patrulea neam. Căci atacul şi pofta sunt
nevinovate, întru cât răul n-a
răzbit până la capăt.
Întrebarea 35
Ce înseamnă cuvântul spus de Domnul; «Dacă ochiul
sau mâna ta te sminteşte, scoate-le pe ele şi le aruncă de
la tine»?
Răspuns
Ceea ce
spune parabola în chip întunecos se poate
înţelege şi
despre prieteni, care ne sunt ca nişte ochi, şi
despre
rudenii, care ne sunt ca nişte mâini, şi de slugi, care
ne slujesc ca nişte picioare. Scriptura porunceşte să-i
scoatem pe aceştia toţi, dacă ne smintesc şi ne vatămă
sufletul.
Dar porunca poate fi înţeleasă şi altfel, într-un
sens mai
înalt. De ai o cunoştinţă contemplativă, ca pe un
ochi, dar te
face să te mândreşti, scoate-o de la tine. De ai
şi o
făptuire cuviincioasă, dar ţi se face pricină de
îngâmfare, scoate-o şi pe ea. De asemenea de ai o
destoinicie
într-o slujbă, - iar aceasta e piciorul, - dar te
face să te
fuduleşti, desparte-te de ea. Căci îţi e mai de
folos să fii
fără aceste părute virtuţi, decât să mergi prin
îngâmfare şi mândrie la
pierzarea totală….
Extras din Filocalia
II; Maxim Mărturisitorul
Întrebări, nedumeriri şi răspunsuri…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu