(11 august)
Acest dumnezeiesc părinte al nostru Nifon era din Moreea.
El s-a născut din părinţi străluciţi în lume şi de bun neam; dar mai străluciţi
şi mai de bun neam cu dreapta credinţă şi cu fapta bună, care se numeau Manoil
şi Maria. Din Sfântul Botez el a fost numit Nicolae şi, venind în vârstă, a fost
dat la şcoală ca să înveţe Sfintele Scripturi. Deci, având din început cugetări
bătrâneşti, el nu se îndeletnicea cu jocuri copilăreşti, ca ceilalţi copii, ci,
ca albina cea înţeleaptă, mergea la dascăli înţelepţi şi îmbunătăţiţi ca să
adune mierea faptei bune, făcându-se ascultător şi următor tuturor învăţăturilor
şi pildelor celor bune şi folositoare de suflet. El era încă şi atâta de isteţ
la minte, încât în puţină vreme a întrecut la învăţătură pe cei care învăţau
împreună cu dânsul. Citea adeseori şi Vieţile Sfinţilor Părinţi şi se veselea
sufletul lui, sârguindu-se, după putinţă, să urmeze faptelor lor celor bune. El
era şi păzitor minunat al întregii înţelepciuni, pentru că s-a dat cu multă
osârdie la înfrânare, mâncând puţină pâine şi bând puţină apă, doar pentru a-şi
potoli trebuinţa trupului. Asemenea se nevoia şi la toate celelalte fapte bune.
In zilele acelea a trecut pe la şcoală un ieromonah cu
numele Iosif, dascăl desăvârşit şi foarte îmbunătăţit. Bunul Nicolae a petrecut
împreună cu dânsul vorbind mult, apoi l-a rugat să-l ia cu el, fără să ştie
altcineva, pentru că se temea să nu-l împiedice cumva. Iar Iosif primindu-l cu
bucurie, Nicolae s-a dus pe ascuns şi a învăţat de la el filosofia. Şi mergând
la Epidauron, au auzit că în părţile acelea sihăstrea un bătrân cu numele
Antonie, foarte îmbunătăţit şi următor întru toate lui Antonie cel Mare. Deci
s-au dus la dânsul amândoi, ca să-l întâlnească şi să ia binecuvântare; iar după
ce au vorbit din destul cu dânsul şi au auzit dumnezeieştile lui cuvinte, s-au
veselit cu sufletul. Apoi Iosif, luând desăvârşita rugăciune a bătrânului, s-a
dus, iar Nicolae, aruncându-se la picioarele lui Antonie, l-a rugat cu lacrimi
să rămână cu dânsul. Dar Antonie, punându-i înainte ostenelile pustniciei,
petrecerea cea aspră, şi mai ales tinereţea vârstei lui, se sârguia să-l
oprească pe el de la aceea. Insă Nicolae, fiind aprins de dumnezeiescul dor, şi
mai mult îl ruga şi zicea: „Orice îmi vei porunci, părinte, cu bucurie te voi
asculta, numai să nu mă lipseşti de însoţirea ta". Şi văzând bătrânul osârdia
lui cea mare, l-a primit, i-a dat chilie şi i-a pus rânduială cum să se
nevoiască. Deci bunul Nicolae s-a dat cu totul la nevoinţele pustniciei, urmând
întru toate pe bătrân, pe care, după puţină vreme, l-a rugat să-l îmbrace în
chipul monahicesc. Iar dumnezeiescul Antonie a zis către dânsul: „Fiule, fiindcă
voieşti să iei şi chipul monahicesc, să ştii că trebuie să te dai la mai multe
nevoinţe şi osteneli pustniceşti, ca să nu te afle vrăjmaşul dormind şi să te
rupă, ca un bântuitor şi zavistnic ce este nouă, monahilor; de aceea se cuvine
să ne nevoim ca să dobândim veşnica viaţă, prin calea cea strâmtă şi necăjită".
Aceasta şi altele multe zicând bătrânul către el, l-a îmbrăcat în chipul
monahicesc, punându-i numele Nifon.
De atunci fericitul Nifon se nevoia mai mult la toate
nevoinţele petrecerii monahiceşti. Iar când îi venea lui gând de bogăţie sau
aducere aminte de părinţi, pe care vrăjmaşul nu înceta a i le aduce ca să-l
biruiască, atunci alerga îndată la bătrân, cădea cu lacrimi la picioarele lui şi
se mărturisea. Şi împuternicindu-se de la el şi mângâindu-se, lua rugăciunea şi
binecuvântarea bătrânului şi se ducea în chilia sa.
Iar lucrul mâinilor sale era scrierea frumoasă, cu care îşi
scotea hrana vieţii sale, pentru că era preaiscusit şi bun scriitor. Fericitul
Nifon păzea încă şi acestea: cuvânt deşert n-a vorbit niciodată, nici n-a râs în
schit, nici carte bisericească n-a citit fără lacrimi şi nici cuvânt n-a grăit
cândva fără binecuvântarea bătrânului său. De aceea s-a făcut desăvârşit în
toate rânduielile monahiceşti, dar n-a trecut multă vreme şi de-a pururea
pomenitul Antonie a adormit întru Domnul, iar Nifon plângea nemângâiat pierderea
duhovnicescului său părinte.
Deci îngropându-l pe el şi stând multă vreme singur întru
linişte, a auzit că în cetatea Nardei este un dascăl înţelept şi foarte
îmbunătăţit, cu numele Zaharia, care mai înainte cu puţine zile ar fi venit din
Sfântul Munte. Şi, dorind să se îndulcească de la dânsul de roadele
înţelepciunii şi să înveţe şi rânduielile Sfântului Munte, s-a dus la el şi,
mărturisindu-se, l-a rugat să petreacă împreună cu dânsul. Iar Zaharia,
primindu-l pe el, îl învăţa sârguinţa lui cea dorită.
Dar fiindcă în vremea aceea era mare amestecare şi
tulburare în biserici, pentru mincinosul sinod ce s-a ţinut în Florenţa de către
Ioan Paleologul, pe care răsăritenii nu voiau să-l primească nicidecum, pentru
aceasta înţeleptul Zaharia împreună cu sfinţitul Nifon s-au dus la Ascalon,
învăţând în biserică pe creştini ca să stea neclintiţi în dreapta credinţă şi în
hotărârile Sfinţilor Apostoli şi ale Sinoadelor celor a toată lumea.
Intorcându-se de acolo, s-au dus în cetatea Truiei, iar
stăpâni-torul Gheorghe, cu numele Skanderbeg, i-a primit cu toată cinstea şi
evlavia, căci auzise mai înainte de vestea lor şi, primindu-i cu mare bucurie,
i-a ţinut cu dânsul în palat, făcându-l şi părinte duhovnicesc al său pe
preaînţeleptul Zaharia.
Intr-acea vreme a murit în Constantinopol şi împăratul Ioan
Paleologul, iar în locul lui a împărăţit Constantin, fratele său, care, adunând
sobor, a propovăduit ca neadevărat sinodul din Florenţa. Deci, trecând puţină
vreme, cu judecăţile lui Dumnezeu, turcii au supus Constantinopolul în anul
1453. Şi era mare vifor şi tulburare în toate părţile din vărsările de sânge ale
războaielor, iar creştinii fugeau din loc în loc ca să se ascundă. Atunci şi
fericiţii aceştia s-au ascuns pentru o vreme într-un munte, până ce au încetat
tulburările, apoi s-au dus în cetatea Ahridonului, în care era o mănăstire a
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, şi au rămas într-însa împreună cu ceilalţi
fraţi. Iar sfinţitul Nifon petrecea sârguindu-se la învăţăturile pe care i le
dădea dascălul său, Zaharia.
Insă, în zilele acelea, arhiereul Nicolae al Ahridonului a
adormit în Domnul şi, adunându-se episcopii, clericii şi toată mulţimea, au
rugat pe sfinţitul Zaharia să primească dregătoria arhieriei, ca unul ce era
vestit tuturor pentru faptele bune şi pentru înţelepciunea lui. Iar el
făcându-se netrebnic pe sine, zicea că nu este vrednic să ia asupra sa atâta
greutate de suflete asupra sa, care de-abia putea să-şi mântuiască sufletul său.
Insă ei nu încetau rugându-l şi îndemnându-l, până ce l-au înduplecat a primi
hotărârea lor.
Iar câteva zile după ce a fost hirotonit arhiereu Sfinţitul
Zaharia, fericitul Nifon a cerut să-i dea binecuvântare să se ducă în Sfântul
Munte să se liniştească. Iar arhiereul a zis către dânsul: „Fiule, acum aveam
mare trebuinţă să te am împreună cu mine, ca să mă mângâi şi să mă uşurez de
greutatea care, fără voia mea, s-a pus pe umerii mei, iar tu acum cauţi să mă
laşi? Ştii că în vreme de nevoie sunt trebuincioşi prietenii şi fiii, ca să
ajute părinţilor când se primejduiesc. Fiul meu, Nifone, să nu mă lipseşti de
vederea ta cea preafericită!" Când arhiereul zicea acestea cu lacrimi,
dumnezeiescului Nifon îi curgeau lacrimile ca pârâul, încât nu putea să-i dea
răspuns. Deci în noaptea aceea au petrecut amândoi priveghind, iar arhiereul,
adormind înspre ziuă, a văzut în vis pe sfântul înger, zicându-i: „Să laşi pe
Nifon să meargă unde voieşte, că este vas ales al lui Dumnezeu". Şi dimineaţa,
făcând rugăciune, a eliberat pe dumnezeiescul Nifon, zicându-i: „O, fiule, du-te
unde te va povăţui Domnul, pe Care îl rog eu, nevrednicul, să mă învrednicească
să te văd iarăşi în această viaţă de acum, când va voi pronia Lui cea
dumnezeiască".
Iar fericitul Nifon, luând împreună călător rugăciunea
arhiereului, a alergat la Sfântul Munte ca un vultur înaripat. Şi, mergând la
cinstita mănăstire a Vatopedului şi închinându-se sfintelor minuni ale
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, a căutat şi a găsit acolo mulţi bărbaţi
îmbunătăţiţi, cărora s-a făcut osârdnic râvnitor. Apoi mergând la Careia, a
întâlnit pe cel dintâi al Muntelui, pe Daniil, om foarte îmbunătăţit şi cu
socoteală. Acela, văzându-l pe el, s-a bucurat foarte mult şi, sărutându-l, a
zis: „O, preaînţelepte Nifone, eu m-am înştiinţat de la mulţi despre tine şi
m-am rugat lui Dumnezeu să mă învrednicească să te văd mai înainte de moartea
mea. Iată că Preabunul Dumnezeu a auzit smerita mea rugăciune; pentru aceea te
rugăm să înveţi pe fraţii care s-au adunat cu osârdie pentru tine". Iar Nifon,
smeritul cugetător, a zis: „Preacuvioşi părinţi, nu sunt vrednic să dau doctorie
sănătoşilor şi iscusiţilor doctori, ci mai vârtos eu am trebuinţă de vindecare
de la dânşii". Atunci dumnezeiescul Daniil i-a zis: „Părinte, nu se cade să
păstrezi dumnezeieştile cuvinte numai pentru tine, ci să le împărtăşeşti şi
altora, ca să le aduci folos".
Deci sfântul, plecându-şi capul şi făcând obişnuita
metanie, a început să grăiască preaînţeleptele lui cuvinte, încât toţi se
minunau de priceperea cuvintelor lui; căci era atât de dulce în vorbire, încât
nimeni nu putea să se despartă de dânsul, iar de dulceaţa cuvintelor lui îşi
uitau şi hrana cea trupească.
Şi umblând împrejurul schitului Careii, a găsit mulţi
bărbaţi îmbunătăţiţi şi sufletul lui se bucura. Apoi s-a dus şi în sfinţita
Mănăstire a Pantocratorului, şi zăbovind destulă vreme, s-a dus şi la peştera
care se numeşte Criti, în care locuiau şi vieţuiau cu mare asprime pustnici
minunaţi, de care minunându-se pentru covârşitoarea lor răbdare, a rămas
împreună cu dânşii, învăţându-se şi trăind din scrierea mâinilor sale.
După acestea a fost chemat de proiestoşii Lavrei celei Mari
a Sfântului Atanasie să meargă şi acolo ca să ia folos şi ei din cuvintele lui
cele curgătoare cu miere. Iar el, ca să nu se arate neascultător, s-a dus cu
bucurie, ca un următor osârdnic al Stăpânului Hristos. Deci, învăţându-i multă
vreme, a auzit şi despre sfânta Mănăstire a Inainte-mergătorului, care se
numeşte a Dionisiului, că într-însa erau mulţi monahi îmbunătăţiţi care păzeau
toate rânduielile petrecerii monahiceşti, având viaţă de obşte şi toate de
obşte, după rânduiala Sfântului Vasile, şi petreceau întocmai ca îngerii. Deci a
ieşit din lavră şi a mers acolo. Şi văzând greutatea şi asprimea locului, atât
s-a bucurat fericitul, încât i se părea că vede pe dumnezeiescul Inaintemergător
petrecând în munţi şi în peşteri, şi mâncând acride şi miere sălbatică. Şi toată
noaptea aceea a petrecut-o fără de somn, rugându-l pe cinstitul Inaintemergător
să-l învrednicească să rămână în acel loc cinstit. Deci, făcând metanie
egumenului, îndată s-a îmbrăcat cu îngerescul şi dumnezeiescul chip al
schimniciei. Apoi, fiind rugat de fraţi să ia dregătoria preoţiei, a zis, ca un
smerit cugetător, că nu este vrednic. Apoi iarăşi fiind rugat foarte mult, s-a
supus şi a fost hirote-sit citeţ şi ipodiacon, iar după aceea a fost hirotonit
diacon şi preot.
Astfel se nevoia mai mult întru nevoinţele cele
duhovniceşti, la privegheri, la postiri, la rugăciune şi la dragoste adevărată
către toţi. Şi, ca să zic pe scurt, de trei ori fericitul Nifon era mare
luminător, strălucind nu numai în Mănăstirea Dionisiu, ci şi în tot Sfântul
Munte, precum a mărturisit un bătrân îmbunătăţit, cu numele Petronie. Acela,
petrecând într-o noapte afară din mănăstire împreună cu dumnezeiescul Nifon, s-a
sculat la miezul nopţii ca să se roage şi a văzut pe sfântul că stătea drept şi
îşi avea ochii şi mâinile înălţate la cer, fiind tot plin de o lumină care se
suia până la cer şi strălucea peste tot, încât, din pricina acestei străluciri,
Petronie a căzut la pământ ca un mort, iar sfântul l-a ridicat uimit. Şi după ce
şi-a venit în fire, a căzut la picioarele lui, iar fericitul Nifon căuta să
ascundă de dânsul dumnezeiasca vedenie. Petronie însă s-a dus în taină la egumen
şi i-a spus vedenia. Iar acela i-a răspuns: „Părinte Petronie, aceasta arată
curăţia cea desăvârşită a bărbatului şi că prin el se vor lumina mulţi.
Păzeşte-te însă să nu spui aceasta altcuiva, ca să nu audă şi să se ducă de la
noi, fugind de laudă; căci ne vom păgubi de un om ca acesta, pe care Dumnezeu ni
l-a dăruit ca scăpare şi întărire în zilele noastre".
In vremea aceea au venit acolo doi cetăţeni tesaloniceni
spre închinare la sfinţitele mănăstiri ale Sfântului Munte. Şi aflându-se ei în
Mănăstirea Dionisiu, în ziua în care sfântul a slujit Sfânta Liturghie în
biserica cea sobornicească, şi auzind învăţătura lui cea purtătoare de miere,
s-au minunat, fiindcă şi ei erau învăţaţi. Iar după sfârşit, întâlnindu-se cu
sfântul, s-au veselit de vorbele lui cele folositoare de suflet; apoi,
întorcându-se în patria lor, au spus toate cele ce auziseră şi văzuseră la
dumnezeiescul Nifon.
Iar în zilele acelea a murit Partenie, mitropolitul
Tesalonicului, şi adunându-se episcopii şi tot clerul tesalonicenilor, au
hotărât cu toţii de obşte ca păstor al lor pe prea înţeleptul Nifon. Deci,
trimiţân-du-se doi episcopi şi clerici, s-au dus în cinstita Mănăstire Dionisiu
şi vorbind deosebi cu proiestoşii, i-au rugat ca să îndemne pe sfânt să
primească hotărârea lor. Iar aceia, suspinând greu, au zis: „O, sfinţi arhierei,
cine este acela care să dea altora pe dascălul lor? Noi, fiind flămânzi şi
însetaţi, cum să dăm mâncarea şi băutura noastră? Până la atâta a ajuns
Tesalonicul cel vestit, încât să nu aibă pe cineva vrednic de păstor şi aţi
venit la noi, smeriţii, să ne lipsiţi de lumina ochilor noştri, când voi singuri
vedeţi în ce locuri prăpăstioase şi greu de umblat locuim, încât ne lipsim şi de
cele de nevoie ale trupului? Domnul ne-a trimis nouă mângâietor în necazurile
noastre şi noi, ticăloşii, să ne lipsim acum de dânsul? Acest lucru ni se pare
foarte greu, căci cu adevărat mare primejdie ne va urma nouă, de ne vom păgubi
de un astfel de luminător, apoi şi toţi fraţii cu adevărat vor pătimi supărare
nemăsurată". Zicând acestea, proiestoşii s-au dus.
Atunci episcopii şi clericii, văzând că n-au făcut nimic,
rugau cu lacrimi fierbinţi pe Dumnezeu şi pe înaintemergătorul Ioan să nu se
ducă înapoi deşerţi; iar sfântul, întrebând pe egumen despre dânşii, nu i-a dat
nici un răspuns, din pricina mâhnirii lui celei nemărginite pe care o avea. Dar
sfântul, fiind luminat de darul Sfântului Duh, a priceput şi i-a zis lui: „Nu te
mâhni, părinte, că eu voi fi cu voi şi într-acest loc mântuitor de suflete am
să-mi dau datoria cea de obşte, după cum am rugat pe dumnezeiescul Ioan
Inaintemergătorul, când am venit în mănăstire, şi a ascultat rugăciunea mea".
Iar egumenul a zis către dânsul: „Facă-ţi-se ţie, iubite, după cum ai cerut de
la dumnezeiescul Inaintemergător. Insă îi vezi pe aceia despre care m-ai
întrebat? Ei sunt episcopi ai Tesalonicului şi sunt trimişi de tot clerul şi
poporul să te ia pe tine ca păstor al lor, şi noi rămânem orfani fără tine! Deci
eu, mai ales, nu te voi mai vedea pe tine!" Iar aceasta o zicea fiind luminat de
Dumnezeu, căci fericitul Nifon când a venit a doua oară la mănăstire, egumenul
era mort şi nu l-a mai văzut pe el, după cum a proorocit. Deci acestea
zicându-le, îi curgeau lacrimile ca pârâul.
Şi auzindu-le acestea Nifon, smeritul cugetător, a căzut la
pământ în biserică şi, udând pământul cu lacrimi, zicea: „Cine sunt eu,
puturosul şi păcătosul, să primesc acest fel de jug prea greu asupra grumazului
meu cu totul rănit?" Atunci fraţii, auzind tânguirea sfântului, au alergat cu
toţii la biserică, ca să vadă care era pricina mâhnirii lui; iar egumenul,
văzând că s-au adunat toţi fraţii la biserică, le-a spus toate ale episcopului
şi clericilor. Şi cum au auzit fraţii acestea, au înconjurat pe sfânt, plângând
şi tânguindu-se atât de mult, încât au auzit aceasta episcopii şi clericii,
care, venind înăuntru, au dat în mâinile sfântului scrisorile clerului din
Tesalonic. Iar sfântul, plângând, zicea: „Eu, sfinţiţi arhierei, fiindcă sunt cu
totul rănit de multele mele păcate, am venit în locul acesta ca să mă liniştesc
şi să mă sfârşesc; deci cum pot să fug de calea pocăinţei şi să iau asupra mea
grija de atâtea suflete, când abia pot să-mi mântuiesc sufletul meu cel
păcătos?"
Episcopii au zis: „Părinte, să nu te arăţi împotrivitor
dumnezeieştii hotărâri, că toţi de obşte, cu o socoteală şi un glas, te cer pe
tine a fi păstor al lor". Atunci egumenul, ca luminat de Sfântul Duh, a zis:
„Du-te, cinstite părinte, că aşa este voia lui Dumnezeu, ca să înmulţeşti
talantul şi să se mântuiască mulţi prin tine! Adu-ţi aminte totdeauna de acest
sfinţit locaş, de dragostea noastră şi a fraţilor şi ajută-ne nouă cu desele
tale rugăciuni, şi orice vei putea alt lucru trupesc de nevoie spre
chiverniseala noastră; iar noi te vom avea pe tine întotdeauna întru pomenirea
noastră, ca pe un vieţuitor de obşte şi fiu al sfinţitei noastre mănăstiri. Căci
Domnul mi-a poruncit mie în noaptea aceasta să nu-ţi împiedic calea ta!" Acestea
zicându-le, a sărutat pe fericitul Nifon, asemenea l-au sărutat pe el şi toţi
fraţii cu lacrimi, iar el, pe urmă, a zis: „Părinţilor şi fraţii mei, fie voia
Domnului precum hotărâţi, însă primejdie mare îmi va urma mie, nevrednicului; de
aceea, rugaţi-vă Domnului pentru mine!"
Deci, luând episcopii pe sfânt, s-au dus bucurându-se şi,
mergând ei în Tesalonic, a alergat atâta mulţime de popor ca să-l vadă şi să ia
binecuvântare, încât se îndesa care să apuce mai înainte. Iar Duminică l-au
hirotonit pe el arhiereu şi păstor al lor. După câteva zile sfântul, văzând pe
creştini tulburaţi de cei de un cuget cu latinii -adică cu papistaşii -, şi de
noua izvodire a mincinosului sinod din Florenţa, învăţa în fiecare zi
dumnezeieştile dogme ale apostolilor şi ale dumnezeieştilor sinoade, lepădând
desăvârşit născocirile cele noi şi dovezile cele sofistice ale latinilor,
poruncindu-le să păzească credinţa ortodoxă curată. El îi mai mângâia pe dânşii
şi pentru neorându-ielile şi ispitele agarenilor, care împărăţeau de curând,
îndemnându-i să rabde fără de cârtire necazurile şi pedepsele robiei, pentru
nădejdea bunătăţilor celor făgăduite, şi să păzească credinţa neclintită.
Iar pe bogaţii cei nemilostivi şi neîndurători îi îndemna
cu sfaturi înţelepte să fie milostivi şi să miluiască pe cei săraci, pentru că
atâta de milostiv şi iubitor de săraci era, încât de multe ori, noaptea, el
însuşi ducea cele de trebuinţă bolnavilor şi neputincioşilor şi cu dulceaţa
cuvintelor sale trăgea pe fiecare la dumnezeiasca voie. încă şi pe mulţi
necredincioşi, preaînţeleptul îi aducea la credinţa în Hristos şi în fiecare zi
îi întorcea de la rătăcirea lor. De aceea s-a auzit pretutindeni vestea despre
el şi mulţi alergau la dânsul. Faima aceasta a ajuns încă şi la biserica cea
mare, încât şi arhiereii doreau să se îndulcească de dânsul. Deci, după doi ani
a fost chemat de toată adunarea arhiereilor la Constantinopol, pentru oarecare
pricini de nevoie ale Bisericii. Şi aceasta s-a făcut cu iconomia lui Dumnezeu,
ca să se pună lumina în loc mai înalt şi să lumineze pe toţi de obşte. Deci
mergând sfântul la Constantinopol, a fost primit cu toată cinstea de către
patriarh, de arhierei şi de tot clerul şi poporul, pentru fapta lui cea bună şi
ocârmuirea cea înţeleaptă a turmei sale. Acolo a aflat şi pe dascălul său,
Zaharia, şi, sărutându-se unul cu altul, s-au bucurat peste măsură. Deci s-a
împlinit rugăciunea dumnezeiescului Zaharia, care a zis că se vor întâlni iarăşi
în viaţa aceasta de acum. Iar după puţine zile, preasfinţitul Zaharia,
îmbolnăvindu-se, s-a dus către Domnul, şi sfinţitele lui moaşte le-a îngropat
dumnezeiescul Nifon cu cinste şi cu evlavie.
Apoi, după puţină vreme a adormit întru Domnul şi
patriarhul Constantinopolului şi, fără întârziere, toţi arhiereii şi clericii au
pus, cu stăpânire împărătească, pe prea înţeleptul Nifon în scaunul cel a toată
lumea, deşi el nu-l voia. Apoi, având dumnezeiască râvnă în sfântul său suflet,
el propovăduia cu mare glas dogmele dumnezeieşti, învăţând în fiecare zi ca un
alt apostol, sfătuind, certând cu măsură şi sârguindu-se cu tot felul de chipuri
să izgonească pe lupi din turma lui Hristos şi să întărească credinţa ortodoxă.
Deci, cu dumnezeieştile şi prea înţeleptele lui cuvinte, câştiga şi pe mulţi
necredincioşi, care luau în taină dumnezeiescul Botez de la dânsul şi,
împuternicindu-se cu rugăciunile lui, se lepădau de patrie şi de neam, fugind
departe, ca să nu se primejduiască de păgâni.
Deci Biserica lui Hristos se bucura având un luminător ca
acesta, care strălucea în toată lumea; căci în acele vremi nu se găsea un alt
ierarh asemenea lui. Dar diavolul, urătorul de bine, n-a suferit să vadă nişte
bunătăţi ca acestea şi a pornit pe nişte clerici făcători de sminteală să
izgonească pe sfânt departe de la turma lui şi făcând tovărăşii împotriva
bunului păstor, au năvălit cu stăpânire împărătească, gonindu-l din patriarhie.
Iar dumnezeiescul Nifon, neştiind pentru care pricină se
izgoneşte cu atâta mânie fără de socoteală, nu se dumirea şi se mâhnea, nu
pentru că a fost scos din scaun, ci pentru lipsirea mântuirii creştinilor,
cunoscând că toate cele pornite asupra sa sunt de la vicleanul diavol. Pentru
aceea s-a rugat Domnului să ierte păcatul făcătorilor de sminteală şi să le dea
gând bun, ca să se pocăiască; iar el s-a dus pe calea lui, bucurându-se că s-a
izbăvit de griji şi că are să se îndulcească de liniştea cea dorită lui. Deci
mergând la Sozopoli, se liniştea într-o mănăstire a Sfântului Ioan
Inaintemergătorul, pe care îl iubea din tot sufletul. Şi petrecând el o viaţă
prea minunată, vestea despre el a străbătut în toate părţile acelea, iar
creştinii alergau să-l vadă şi să audă învăţătura lui cea folositoare de suflet.
Şi petrecând fericitul în mănăstire doi ani întregi, a fost
chemat iarăşi în Constantinopol şi suit a doua oară pe scaunul patriarhal a
toată lumea. Şi a strălucit iarăşi lumina în sfeşnic; şi s-a luminat toată lumea
cu desele lui învăţături. Dar diavolul, nesuferind iarăşi venirea sfântului, a
măiestrit împotriva lui un alt meşteşug ca să-l gonească. Intr-o zi, pe când se
întorcea în patriarhie de la o biserică unde slujise, s-a întâmplat că a
întâmpinat fără de veste pe cale pe împărat şi, dându-se la o parte, i-a urat de
bine după cuviinţă. Iar fudulul împărat, vrând cinste întocmai ca lui Dumnezeu,
a ocărât pe sfânt că nu ştie să cinstească cum se cade pe împăraţi. Iar smeritul
cugetător Nifon, negrăind nimic, s-a dus, zicând în sine: „Diavole, al tău este
acest meşteşug viclean". Deci, ducându-se împăratul la palat, a izgonit pe sfânt
în Adrianopol, porancind ca acolo să-l păzească ostaşii. Iar aceia care l-au dus
pe el, i-au făcut multe rele pe dram, dar Dumnezeu l-a păzit nevătămat. Şi acolo
l-au lăsat să locuiască într-o biserică a Sfântului Ştefan, cu mare pază. Iar
sfântul mulţumind lui Dumnezeu că i s-a dat spre mângâiere biserica întâiului
mucenic, se bucura şi slăvea pe Domnul, Căruia i s-a dat cu tot sufletul, fără
să mai nădăjduiască la vreun ajutor omenesc.
Iar de vreme ce străbătuse vestea despre Sfântul Nifon şi
în Valahia, domnul de atunci, cu numele Radu, a vrut să-l vadă pe sfânt. Deci,
mergând în cetatea împărătească să plătească dajdiile, a trecut pe la Adrianopol
şi, făcând în tot chipul, a luat voie de la oamenii împărăteşti şi a mers de s-a
întâlnit cu sfântul; şi, plecându-şi capul, i s-a închinat cu mare evlavie.
Apoi, sărutându-i cu dorinţă nemăsurată sfânta lui dreaptă, a zis: „Eu, stăpâne
sfinte, de mult doream să mă învrednicesc să văd prea fericita ta faţă şi să iau
rugăciunea şi binecuvântarea ta. Slăvit să fie Dumnezeu că m-am învrednicit azi
şi am dobândit ce doream, dar mă mâhnesc de ispitele ce le pătimeşti". Sfântul a
răspuns: „Prea strălucite domn, prin multe necazuri se cuvine nouă să intrăm în
Impărăţia cerurilor, zice Domnul. Iar dumnezeiescul Pavel scrie: Nu sunt
vrednice pătimirile vremii de acum, faţă de slava ce va să se descopere. Deci se
cade să suferim primejdiile vieţii acesteia cu bucurie, precum se bucurau şi
dumnezeieştii Apostoli când erau bătuţi de iudei, pentru că au fost necinstiţi
pentru numele Domnului, după cum istoriseşte dumnezeiescul Luca în Faptele
Apostolilor. Şi fericitul Pavel scrie în epistolele sale: Acum mă bucur întru
pătimirile mele. Deci de trei ori fericiţii se bucurau în necazuri, suferindu-le
cu mulţumire, pentru că aşteptau fericita nădejde; dar noi suntem puţini la
suflet şi ce putem să suferim?"
Auzind domnul acestea, s-a umilit şi i-a zis: „Mă rog
arhieriei tale să vii în Valahia să ne înveţi pe noi, că suntem cu totul lipsiţi
de învăţătura duhovnicească şi de păstor învăţător. Acolo te voi odihni şi toţi
te vor primi cu bucurie. Numai dă-mi cuvântul tău, ca să mijlocesc la păgâni să
ne dea voie". Şi primind sfântul aceasta, Radu a mijlocit şi l-a luat cu sine în
Valahia şi toţi l-au primit ca pe un apostol al Domnului. Domnitorul i-a zis:
„Părinte, de astăzi te avem povăţuitorul şi păstorul nostru, ca să ne înveţi pe
noi calea mântuirii şi să ai stăpânire asupra lucrurilor bisericeşti şi orice
vei porunci, să se facă".
Iar dumnezeiescul Nifon a zis către el: „îţi laud socoteala
ta cea bună, dar să dea Dumnezeu s-o ai până la sfârşit. însă mă rog, orice voi
face spre îndreptarea voastră, să o primiţi cu mulţumire şi chiar tu de vei
greşi, să primeşti duhovnicescul meu sfat; căci atunci când poporul cel de obşte
va vedea pe domnul ţării că primeşte îndreptare de pocăinţă, atunci şi ei cu
înlesnire se îndreaptă; iar dimpotrivă, când domnul ţării va călca legea şi va
defăima sfintele canoane, atunci se face mare cădere tuturor, pentru că oamenii
se pleacă lesne spre cel rău". Iar domnul a zis către el: „Părinte, orice vei
face pentru folosul sufletelor noastre, vom primi cu bucurie".
Atunci preaînţeleptul Nifon a poruncit să se facă sinod
local, unde să se adune toţi preoţii Bisericii, egumenii mănăstirilor, boierii
divanului şi domnul. Deci, fiind toţi adunaţi, fericitul a început să le
propovăduiască dumnezeieştile cuvinte şi să-i îndemne la obiceiurile cele bune,
cu dovezi din insuflatele de Dumnezeu Scripturi şi de la părinţii dumnezeieşti,
ca să-i taie de la fiecare obicei rău. Deci toţi au primit învăţătura lui cea
curgătoare de miere şi, plecându-se dumnezeieştilor lui cuvinte, se sârguiau
să-şi îndrepteze toate rânduielile şi obiceiurile lor.
Sfântul a hirotonit şi doi episcopi şi, dându-le rânduitele
episcopii Râmnic şi Buzău, le-a poruncit să se îngrijească de turma lui Hristos,
că au să dea seamă pentru dânşii la înfricoşatul Judecător. Apoi, întorcându-se
către domnul ţării, a zis în auzul tuturor: „Fiule Radu, şi tu, care ai
stăpânirea în mâinile tale, se cade să sfătuieşti pe toţi supuşii tăi, să
pedepseşti pe cei fără rânduială şi să nu cauţi în faţă nici la mare, nici la
mic; ci să faci judecată dreaptă, că judecata este a lui Dumnezeu, după cum zice
dumnezeiasca Scriptură".
Invăţându-le sfântul toate acestea cu multă smerenie, a
slobozit sinodul, ţinând destulă vreme pe preoţii şi pe monahii care erau din
locuri îndepărtate, până să-i îndrepteze. Deci toţi slăveau pe Dumnezeu că le-a
trimis un luminător ca acesta, care i-a povăţuit la calea adevărului, şi-l
numeau pe el nou Gură de Aur. Iar el slujea dumnezeiasca Liturghie în fiecare
Duminică şi praznic, ca toţi să vină la biserică şi să audă învăţătura lui. Şi
se sârguia minunatul în tot chipul să-i scoată pe ei din obiceiul cel rău al
beţiei, căci mai toţi erau aplecaţi cu covârşire la acea patimă, din care se
nasc toate păcatele cele de moarte şi mai ales necurata desfrânare, la care erau
dedaţi cei mai mulţi. Pentru aceea se silea preaînţeleptul să stingă văpaia
beţiei şi cu învăţătura lui cea cu osteneală întorcea la pocăinţă mulţime multă,
care se îndrepta. Dar diavolul, urătorul de bine, ce a lucrat iarăşi împotriva
sfântului, ca să împiedice dumnezeiasca lui propovăduire?
Un boier mare din Moldova, fiind cu rău obicei şi făcând
multe rele, a fugit din patria sa, ca să scape de stăpânirea domnească,
lăsându-şi casa, femeia şi copiii şi a venit în Valahia. Şi împriete-nindu-se
foarte cu Radu, domnul ţării, a voit să locuiască acolo şi să ia altă femeie.
Pentru aceea domnul, deşi ştia că moldoveanul avea femeie la locul său, a trecut
cu vederea şi legile părinţilor şi canoanele, şi i-a dat de soţie chiar pe sora
sa, afară de lege. Iar femeia lui cea după lege, auzind acel lucru, a scris o
scrisoare Sfântului Nifon, plângându-se şi arătându-i că acela este însurat şi
are copii. Şi luând sfântul scrisoarea, a chemat pe moldovean şi i-a vorbit cu
blândeţe şi cu smerenie cele cuviincioase, ca să lase pe femeia aceea afară de
lege şi să se ducă la femeia lui cea după lege. Dar acela, fiind cu rău obicei
şi nepocăit, a plecat de la sfânt cu multe înfricoşări. Şi ducându-se el la
domnul ţării, l-a pornit spre mânie asupra sfântului, căutând să-l izgonească
din Valahia.
Iar dumnezeiescul Nifon, netemându-se nicidecum de
înfricoşări, s-a dus în palatul domnului şi a dat întâi scrisoarea pe care i-o
trimisese femeia lui după lege; apoi, deschizând dumnezeiasca lege, l-a rugat să
nu defaime hotărârea dumnezeiască şi dumnezeieştile canoane ale Bisericii. Dar
Radu, lepădând făţărnicia evlaviei cea mai dinainte, şi-a sălbăticit năravul
asupra sfântului şi i-a zis: „Stăpâne, nu se cade să arăţi atâta asprime către
noi, ci să ai ruşine şi frică de stăpânitori. Eu voiam şi mai înainte să-ţi zic
că, îndată ce te-am adus aici, ai călcat şi ai defăimat toate predaniile şi
rânduielile noastre şi ai schimbat toate lucrurile după socoteala ta. Pentru
aceea, de astăzi înainte nu mai voim nici învăţătura ta, nici predaniile şi
rânduielile tale, că noi suntem oameni ai lumii şi nu putem să urmăm după
socoteala ta".
Sfântul, auzind aceste cuvinte fără de nădejde, i-a zis:
„Prea-strălucite domn, oare acestea nădăjduiam să-mi zici? Oare n-ai venit
strălucirea ta cu boierii tăi de două şi de trei ori şi m-ai rugat să vin aici,
pentru folosul sufletelor voastre? Arată-mi, preaînălţate, ce pre-danie şi
rânduială rea v-am dat vouă şi am defăimat pe ale voastre? Vai mie! Acum văd
arătat că are să vină mare urgie asupra voastră şi mă mâhnesc pentru sufletele
voastre. Iar despre mine nu mă îngrijesc nicidecum, că nădejdea mea este la
Acela pe Care L-am iubit şi-L iubesc din tinereţile mele şi pentru a Cărui
dragoste am mare bucurie să-mi vărs şi sângele, dacă va cere trebuinţa. Domnule
Radu, să ştii că toată puterea mea este legea Bisericii, pentru care Domnul meu
Şi-a vărsat preasfântul Său Sânge, ca s-o curăţească de tot păcatul şi s-o
sfinţească. Ea va fi curată şi sfântă cu lucrarea dumnezeieştilor porunci, pe
care doresc să le păzesc până la sfârşitul vieţii mele".
Zicând acestea, a ieşit din palat şi, ducându-se în
biserică, a poruncit celor cu bună rânduială să adune poporul. Şi învăţându-i pe
ei din destul, s-a îmbrăcat în veşmintele arhiereşti şi a afurisit pe
moldoveanul cel fără de lege şi pe cei care îl ajutau la a lui fărădelege,
depărtându-l de la Biserică împreună cu preadesfrânata, ca pe nişte călcători de
lege. Apoi, sfătuind mult poporul, a spus mai înainte câte au să se întâmple
Valahiei şi că domnul Radu şi moldoveanul au să primească rea moarte şi au să se
sfârşească întru fărădelegea lor. După aceea a pus veşmintele arhiereşti pe
Sfânta Masă, a sărutat sfintele icoane şi s-a dus.
Auzind acestea, domnul Radu a dat poruncă la toţi cetăţenii
să nu-l mai numească arhiereu, nici să-i mai dea vreo cinste şi căutare. Şi dacă
se va auzi că cineva i-a dat pâine sau altceva, sau l-a primit în casa sa,
aceluia să-i piardă viaţa şi lucrurile să-i rămână domniei. Pentru aceea,
sfântul a dat loc mâniei şi s-a dus într-o margine de sat, într-o casă mică,
având toată nădejdea în Dumnezeu, Care, ca un mult-milostiv, i-a trimis cele de
trebuinţă, precum de demult a trimis proorocului Ilie hrană prin corbi şi lui
Daniil prin Avacum; pentru că un fecior de boier din neamul Basarabilor, cu
numele de Neagoe, fiu duhovnicesc al sfântului, văzându-l în atâta strâmtorare,
se mâhnea foarte şi îi ducea toate cele trebuincioase pe ascuns, căci se temea
de mânia domnului.
Iar Radu, gândindu-se la blestemul sfântului şi temându-se
să nu vină asupră-i fără veste vreo urgie de la Dumnezeu - pentru că, deşi avea
necaz pe sfântul, îl cunoştea că este drept în toate şi cinstitor de Dumnezeu -
a făcut chip şi a adus pe sfântul cu cinste în palatul său, socotind ca, prin
momeli, să ia iertare. Deci i-a zis: „Prea dumne-zeiescule şi preaînţelepte
părinte, iartă-ne nouă toate câte ţi-am greşit ca nişte oameni şi să ai şi
preasfinţia ta iertare de la noi pentru cele ce ai zis şi ai făcut împotriva
noastră; deci te rugăm să nu mai ai vreo supărare asupra noastră, iar noi să te
îngrijim cu bani şi haine câte îţi vor trebui, şi să te trimitem cu multă cinste
unde vei voi să te duci; şi, acolo unde te vei sălăşlui, să-ţi trimitem toate
cele trebuincioase. Cât despre soţia moldoveanului să nu ai grijă, că el a luat
iertare de la tot soborul arhiereilor care sunt în Constantinopol şi să dai
iertare şi preasfinţia ta, cum se cade".
Iar dumnezeiescul Nifon, suspinând din adâncul inimii, a
zis către el, ca unui om de rând: „Radule, Radule, nu voiesc pentru trebuinţa
mea banii tăi, nici hainele tale nu-mi trebuiesc pentru acoperirea mea, nici
vreo cinste nu cer de la tine, să mă ferească Dumnezeu! Adu-ţi aminte câte ai
făcut să mă aduci pe mine în Valahia, ca să vă învăţ pe voi cuvântul lui
Dumnezeu; şi de v-am făcut vreo fărădelege, mărturiseşte. Eu am fost rânduit de
Domnul meu ca să cert pe cei fără de lege, şi la această fărădelege nu voi să
fiu eu părtaş, pentru că nici o lege nu mă lasă. Singur tu m-ai adus pe mine şi
iarăşi tu singur mă goneşti! Deci eu mă voi duce unde mă va îndrepta Domnul,
însă voi veţi muri întru fărădelege. Multe necazuri şi dureri şi nenumărate rele
au să vină pe capul vostru şi atunci mă veţi căuta, dar nu mă veţi găsi".
Zicând sfântul acestea cu multă îndrăzneală, s-a dus de
acolo şi, aflând pe Neagoe, fiul său duhovnicesc, i-a spus lui la o parte: „Văd,
fiul meu, că mare urgie are să vină peste locul acesta şi ai să te primejduieşti
şi tu cu tot neamul tău; dar Preaînduratul Dumnezeu te va păzi de tot răul, de
vei păzi poruncile pe care ţi le-am dat ţie. Şi nu numai că te vei izbăvi de
orice primejdie, ci te vei sui la mare cinste şi se va vesti numele tău în toate
părţile; dar să-ţi aduci aminte şi de mine, părintele tău duhovnicesc, şi eu, de
voi avea îndrăzneală către iubitorul de oameni Dumnezeu, Il voi ruga pe Dânsul
pentru tine". Apoi l-a binecuvântat şi l-a sărutat, iar Neagoe plângea şi se
tânguia de lipsa unui părinte ca acesta.
După aceasta, Sfântul Nifon luând pe Macarie şi pe Ioasaf,
ucenicii săi, s-a dus în Macedonia şi de acolo în Petolia, învăţând şi întărind
pe creştini. Apoi s-a dus iarăşi în Sfântul Munte, la sfinţita mănăstire a
Vatopedului, unde părinţii de acolo l-au primit cu toată evlavia şi bucuria,
slăvind pe Dumnezeu că i-a învrednicit a dobândi un luminător şi un dascăl ca
acesta. Iar pustnicii muntelui, auzind de venirea lui, alergau în fiecare zi la
el, ca să ia binecuvântare şi să asculte învăţăturile lui cele folositoare de
suflet.
Iar Macarie, ucenicul lui, fiind râvnitor al faptelor bune
ale sfântului întru toate şi nevoindu-se cu multe nevoinţe ale pustniciei, s-a
suit la vârful dumnezeieştii iubiri şi ardea inima lui să-şi săvârşească viaţa
prin moarte mucenicească, pentru care şi-a arătat dorinţa sa sfântului. Şi
cunoscând sfântul că dorinţa ucenicului este după dumnezeiasca voie, i-a zis:
„Mergi, fiule, în calea mărturisirii, că, după dorinţa ta, te vei învrednici să
iei cununa muceniciei şi să te bucuri veşnic împreună cu mucenicii şi cu
cuvioşii". După aceea, pecetluindu-l pe el cu seninul făcătoarei de viaţă cruci,
l-a binecuvântat. Şi, după proorocia sfântului, aşa s-a şi întâmplat; pentru că
acel cu adevărat fericit, mergând în Tesalonic, a propovăduit pe Hristos,
îmbărbătându-se împotriva otomanilor. Deci a fost pedepsit de dânşii fără de
milă, iar pe urmă i s-a tăiat sfântul lui cap, luând astfel cununa muceniciei.
Iar dumnezeiescului Nifon i s-au descoperit acestea de la Sfântul Duh şi a zis
către Ioasaf, celălalt ucenic al lui: „Să ştii, fiule, că astăzi s-a săvârşit
prin mucenicie fratele tău, Macarie, şi merge să se bucure în ceruri".
După aceasta, luând pe Ioasaf, a plecat pe ascuns din
Mănăstirea Vatopedului, neştiind nimeni, şi a mers necunoscut la Mănăstirea
Dionisiu, în care era - după cum se ştie -, acest fel de obicei, hotărât de
către ctitorul mănăstirii, ca oricine va merge în mănăstire pentru a se face
monah, dacă va fi primit, întâi să se facă argat la catâri, ca să aducă lemne şi
să facă orice altă slujbă proastă, atâta vreme cât ar fi fost rânduit de
întâistătător, şi apoi să-l ia în mănăstire şi să-l facă monah. Iar de era monah
de mai înainte, îl socoteau în rând cu fraţii mănăstirii. Deci mergând şi
Sfântul Nifon necunoscut în mănăstire, ca un simplu monah, şi după obicei fiind
întrebat de cel mai mare, a pus metanie şi slujea catârilor ca argat. Şi câtă
vreme a rămas necunoscut, au venit oameni trimişi de la biserica cea mare din
Constantinopol ca să-l caute şi să-l pună iarăşi în scaunul cel a toată lumea,
cu hotărâre împărătească. Dar, fiindcă n-au putut să-l afle, s-au întors înapoi.
Iar într-una din zile, Sfântul Nifon a fost rânduit să fie
de strajă într-un loc înalt în dreptul mănăstirii, ca să păzească împotriva
tâlharilor ce veneau în vremea aceea fără de veste la Sfântul Munte, robind pe
mulţi şi răpind tot ce apucau. Deci, la miezul nopţii, pe când sfântul stătea la
rugăciune acolo unde străjuia, nişte monahi îmbunătăţiţi, care privegheau
împrejurul locului aceluia, au văzut o văpaie de foc care se suia de la pământ
până la cer. Iar un frate care era împreună cu sfântul de strajă, deşteptându-se
în ceasul acela, a văzut pe sfânt că era tot înfocat şi, tremurând, s-a tras de
la locul lui şi a mers la mănăstire, povestind tuturor vederea cea
înfricoşătoare pe care a văzut-o. Asemenea au spus şi ceilalţi monahi şi i-au
încredinţat pe preoţi. Deci, adunându-se cu toţii în biserică, se rugau lui
Dumnezeu să le arate cine este acest om, la care se arată astfel de semn. Iar
Domnul a ascultat rugăciunea lor şi a arătat în acest fel:
Egumenul mănăstirii a văzut în vedenia sa că era în
biserică şi acolo i s-a arătat dumnezeiescul Inaintemergător şi i-a zis: „Adună
toată frăţimea şi ieşiţi în întâmpinarea patriarhului Nifon, că îi ajunge atâta
smerenie ce a arătat-o şi s-a făcut argat, ca să nu vă păgubiţi mai mult". Deci,
deşteptându-se egumenul, a rămas uimit. Iar după câtăva vreme, venindu-şi în
fire, a bătut toaca şi, adunându-se toţi fraţii, le-a povestit şi lor vedenia pe
care a văzut-o, şi atunci au aflat ei că acel monah necunoscut era patriarhul
Nifon. Iar când fericitul venea ca un argat, au ieşit cu toţii în dreptul
gropniţei, cu făclii şi cu tămâieri şi l-au întâmpinat cu mare cinste. Atunci,
îndată ce i-a văzut minunatul, s-a aruncat la pământ, udându-l cu lacrimi; iar
egumenul, făcând metanie, i s-a închinat şi i-a sărutat sfintele lui mâini,
zicându-i: „O, luminătorule al lumii, ajunge atâta răbdare din partea ta; ajunge
ticăloşia desăvârşită pe care ai suferit-o de bună voie; ajunge atâta smerenie
pe care ai arătat-o, neştiindu-te noi, proştii!" Iar fraţii plângeau cu toţii şi
mai ales aceia care l-au mâhnit întru neştiinţă şi se tăvăleau la sfinţitele lui
picioare, cerând iertare.
Atunci sfântul, cu multe lacrimi, a zis: „Părinţi şi fraţi
ai mei, pentru aceasta m-a ascuns pe mine Domnul în acest loc de suflet
mântuitor, căci eu am cerut de la Dânsul să mă izbăvesc de grijile lumii şi să
fiu miluit la judecata Lui cea înfricoşată. Căci dacă nu ne vom lepăda de
părinţi, de fraţi, de rudenii şi de toată slava cea omenească şi împătimirea
acestei lumi - după cum El ne porunceşte nouă -, nu suntem vrednici să-I urmăm
Lui; pentru că de vom câştiga toată lumea şi ne vom pierde sufletul nostru, ce
folos ne este?" Iar către cei ce cereau iertare, a zis: „O, fiii şi fraţii mei!
Aceia care se nevoiesc la fapta bună se cade să aibă blândeţe şi dragoste către
cei de aproape şi să nu se mânie asupra lor, măcar de ar pătimi de la ei
nenumărate rele; pentru că toţi suntem oameni şi nici unul nu este curat de la
sine". Şi aşa sfătuindu-i ca să nu facă altora la fel, ci să-şi facă fiecare
slujba sa fără mânie şi cârtire, ajutându-se unul pe altul după putere, i-a
sărutat şi i-a binecuvântat.
Apoi, intrând în mănăstire, se nevoia cu atâta asprime,
încât este cu neputinţă ca cineva să povestească cu de-amănuntul nevoinţele şi
ostenelile pe care le făcea, căci deşi era bătrân şi cu totul obosit de
primejdii şi de izgoniri, iarăşi slujea la toate trebuinţele mănăstireşti, ca
unul dintre cei mai de jos monahi. Şi a făcut multe zidiri din temelie, pe cei
bolnavi îi cerceta şi pe cei necăjiţi îi mângâia.
De multe ori când mergeam - zice scriitorul acestei
povestiri -şi rămâneam acolo ca să iau folos din învăţăturile lui cele de suflet
folositoare, îl vedeam săpând în grădină, ajutând la moară, pogorându-se la
arsana pentru trebuinţele corăbierilor. Şi se ostenea, de trei ori fericitul,
împreună cu slujitorii, ca să nu cârtească şi să nu-şi piardă plata ostenelii
lor. Cu toate acestea, urătorul de bine diavolul nu lipsea de a-i da război,
pentru că, aflând pe unii unelte ale lui, i-a ridicat să ocărască şi să
osândească pe sfânt, numindu-l făţarnic şi bârfitor. Insă sfântul, ca un prea
înţelept, cunoscând vicleşugurile satanei, se ruga lui Dumnezeu să-l
împuternicească să sufere toate ispitele până la sfârşit, iar pe ocărâtorii lui
să-i ierte şi să-i mântuiască ca un iubitor de oameni. Şi atâta smerenie,
răbdare, petrecere aspră şi sărăcie de bunăvoie avea pururea pomenitul, încât nu
se gândea că a avut dregătoria arhierească şi că a fost patriarh a toată lumea,
ci toate le socotea ca şi umbre şi visuri.
Şi văzând sfântul odată că fraţii, care aduceau cu corabia
hrana mănăstirii de la metocuri, erau în primejdie din pricina furtunii, a
intrat în corabie, că era aproape de mănăstire, şi îndată - o, minunile tale,
Hristoase împărate! - a încetat furtuna şi marea s-a liniştit. Iar fraţii,
căzând la sfintele lui picioare, au zis: „Preacinstite părinte, credem că orice
vei cere de la Dumnezeu, toate îţi va da; pentru aceasta te rugăm să faci
rugăciune către Domnul, ca unul ce ai îndrăzneală către El, ca să călătorim de
aici înainte fără primejdie pe mare şi să aducem fără pagubă hrana mănăstirii".
Iar sfântul a răspuns: „Dacă nu vă veţi lenevi de canoanele şi de pravila
voastră şi dacă nu veţi grăi cuvinte necuviincioase şi urâte, atunci cu lesnire
vă va auzi Domnul şi vă va feri de toată întâmplarea cea rea".
Apoi, plecându-şi genunchii pe fierul corăbiei, şi-a
înălţat mâinile şi ochii la cer şi s-a rugat în taină multă vreme. Şi
ridicându-se, a binecuvântat fierul de trei ori şi a zis: „Fraţilor, luaţi
aminte să puneţi întotdeauna acest fier la loc curat, iar când vă va ajunge
primejdia, să-l atârnaţi în mare şi atunci veţi călători fără primejdie". De
atunci se făcea acea minune mare la fiecare primejdie a mării şi îndată ce s-ar
fi întâmplat furtună, monahii atârnau fierul în mare, chemând cu evlavie numele
sfântului, şi astfel se făcea linişte. Şi atât se cucerniceau monahii de fierul
acela, încât, când tămâiau în vremea pravilei la cântare, tămâiau şi fierul cu
evlavie, socotind că văd pe Sfântul Nifon. Iar când era furtună pe mare, fraţii
strigau unul către altul: „Coborâţi, coborâţi pe patriarhul în mare ca să
înceteze furtuna!" Şi ca o comoară de mult preţ a fost păzit fierul acela şi a
fost ţinut în mănăstire mai mult de 150 de ani.
Iar sfântul ajungând la adânci bătrâneţi, până la 90 de
ani, şi cunoscând din dumnezeiasca descoperire că a venit vremea să se ducă
către Hristos cel dorit, a adunat toată frăţimea şi le-a arătat vremea
sfârşitului său, poruncindu-le să păzească cu dinadinsul rânduielile vieţii
monahiceşti şi să se nevoiască în tot chipul, ca să se învrednicească Impărăţiei
cerului. Iar fraţii, auzind această veste, plângeau şi se jeleau pentru
pierderea unui părinte ca acela. Şi mai ales doi fraţi care mai înainte îl
ocărâseră din neştiinţă, plângeau nemângâiaţi, cerând iertare de la el. Iar
sfântul, sfătuindu-i, îi mângâia şi, binecu-vântându-i, a zis către proiestoşi:
„Fraţii mei, cereţi orice cerere duhovnicească voiţi de la smerenia mea, mai
înainte de a-mi da duhul către Domnul". Şi toţi au răspuns: „Voim, preasfinte
Părinte, să ne dai în scris dumnezeieştile tale rugăciuni, ca să se citească la
mormântul fiecărui frate când va muri şi să ia dezlegarea păcatelor care le-a
făcut ca om". Iar sfântul, fiind ascultător până la sfârşit, n-a trecut cu
vederea cererea lor, ci, făcând către Dumnezeu rugăciune cu lacrimi fierbinţi ca
să se împlinească cererea lor, a zis către ucenicul său Ioasaf: „Fiule, scrie pe
hârtie cele ce voi zice, ca să rămână fraţilor mângâiere neîncetată".
Iar după ce Ioasaf a scris rugăciunile cele de iertare, i-a
zis sfântul: „Eu mă duc către Domnul cel dorit, iar tu, fiule, mergi la
Constantinopol şi fă câte ţi-am poruncit, că acolo vei lua cununa muceniciei ca
să te bucuri veşnic în cer". Apoi, luând iertare de la toţi fraţii, s-a
împărtăşit cu Preacuratele Taine şi astfel şi-a dat fericitul lui suflet în
mâinile lui Dumnezeu, în 11 zile ale lunii august. Şi câţi părinţi de pe la
schituri şi de pe la mănăstiri s-au înştiinţat de aceasta, au alergat să sărute
sfinţitele lui moaşte, iar fraţii plângeau lipsa bunului lor păstor. Deci,
adunându-se mulţime multă, au făcut priveghere de toată noaptea şi a doua zi au
îngropat cu mare cinste pe strălucitul luminător al lumii, pe piatra cea tare a
suferinţei, pe răbdătorul în primejdii şi ispite, pe cel lămurit ca aurul în
cuptor, pe cel care a suferit toate pentru dragostea Domnului.
In acest fel a petrecut pururea pomenitul şi Sfântul
Patriarh Nifon în această viaţă de acum. Cu acest fel de isprăvi, nevoinţe şi
fapte bune a strălucit în lume cel care, fiind patriarh, a născut a doua oară,
prin dumnezeiescul botez, o mulţime de armeni, evrei şi otomani, şi i-a adus la
Domnul cu dumnezeieştile şi curgătoarele de miere învăţături, mântuindu-i. Incă
şi cu cununi muceniceşti a trimis către Domnul pe ucenicii lui.
Pentru că şi fericitul Ioasaf, după adormirea Sfântului
Nifon, mergând în Constantinopol şi făcând cum i-a poruncit el, a îndrăznit
înaintea turcilor şi a propovăduit pe Sfânta Treime. El a fost muncit de ei cu
multe feluri de munci şi pe urmă i s-a tăiat sfântul lui cap şi a luat cununa
mărturisirii după proorocirea sfântului.
Este timpul să povestesc şi cele ce s-au întâmplat în
Valahia după proorocia dumnezeiescului Nifon. Pentru că după ce el a plecat de
acolo, a fost mare amestecare în Biserica Valahiei, căci s-au ridicat mari
sminteli de la cei bisericeşti şi de la boieri, şi în tot locul s-au făcut
tulburări de vânturi, secetă şi foamete mare. Deci toţi au cunoscut că toate
acestea s-au făcut pentru că a fost izgonit sfântul de acolo. Pentru aceasta,
domnul Radu a trimis în toate părţile şi l-a căutat pe Sfântul Nifon, dar nu l-a
găsit, după cum îi spusese sfântul mai înainte.
Iar după adormirea sfântului, Radu a căzut în boală
cumplită şi de nevindecat - tot trupul i s-a spart şi ieşea din el duhoare urâtă
şi nesuferită, încât nimeni nu putea să se apropie de el. Deci s-a sfârşit cu
multe dureri şi a fost îngropat în mănăstirea Sfântului Nicolae, care se numeşte
Mănăstirea Dealului, pe care a zidit-o el. Iar după îngroparea lui, pentru frica
celor ce erau de faţă, a tremurat mormântul lui trei zile, după cum s-a
întâmplat împărătesei Eudoxia, pe vremea Sfântului Ioan Gură de Aur, încât frică
şi cutremur i-a cuprins pe toţi. Deci toţi îşi aduceau aminte de Sfântul Nifon,
căci toate au urmat după cum a proorocit el. Asemenea s-a primejduit şi bunul
Neagoe, duhovnicescul lui fiu, după cum i-a spus mai înainte dumnezeiescul
părinte. S-a primejduit încă şi cu cele mai de pe urmă primejdii de la doi domni
tirani, care au domnit după moartea domnului Radu, întâi de la Mihnea şi pe urmă
de la Vlad. Insă, după proorocia sfântului, nu numai că s-a izbăvit de fiecare
primejdie prin rugăciunile lui, dar şi prin cererea a tot poporul, s-a făcut
domn a toată Ungrovlahia.
Deci văzând Neagoe că s-au împlinit toate proorociile
părintelui său duhovnicesc şi cugetând la dumnezeieştile lui învăţături, s-a
aprins cu totul de dor dumnezeiesc şi a dorit să aducă în Valahia sfinţitele lui
moaşte, ca să se binecuyinteze cu venirea lor de faţă şi el şi tot locul acela,
care era cu totul împilat de atâtea pedepse dumnezeieşti; dar mai ales ca să ia
iertare Radu, care era sub blestemul Sfântului. Deci aşa a făcut Neagoe, ca un
al doilea Teodosie, căci precum acela, pentru maica sa, Eudoxia, a adus de la
Cucuso sfintele moaşte ale Sfântului Ioan Gură de Aur, tot aşa şi prea
cinstitorul de Dumnezeu Neagoe a făcut cu dumnezeiescul Nifon, noul Gură de Aur.
El a trimis doi egumeni ai mănăstirilor şi doi cinstiţi boieri în Sfânta
Mănăstire Dionisiu din Sfântul Munte, cu scrisori şi cu daruri multe ca să aducă
sfintele moaşte.
Iar aceia venind, au dat scrisorile egumenului mănăstirii,
care citindu-le în auzul tuturor fraţilor, toţi au rămas fără de glas multă
vreme. Apoi unul dintre bătrânii cei vechi a zis către cei trimişi:
„Preacinstiţi egumeni şi prea binecredincioşi boieri, noi nu defăimăm porunca
domnului ţării, dar nici nu îndrăznim să ne atingem de mormântul sfântului şi
mai ales nu suferim să ne păgubim de o comoară ca aceasta, care este mântuirea
mănăstirii noastre. Căci, precum în viaţa lui era păzitor şi mântuitor al
nostru, tot aşa şi acum, după moarte, sfintele lui moaşte ne pricinuiesc nouă
mare mângâiere la tot necazul şi strâmtorarea ce sunt aduse asupra noastră de
păgâni şi la alte greutăţi ce le pătimim. Singuri vedeţi în ce loc cu anevoie de
umblat şi prăpăstios locuim şi nu avem altă mângâiere decât numai sfinţitele
moaşte ale Sfântului Nifon, care s-a nevoit în această mănăstire. Iar acum să le
ia în alt loc ni se pare lucru străin şi ni se va pricinui nouă supărare şi
durere neasemănat de mare". Dar aceia au zis: „Preacuvioşi părinţi, ascultaţi-ne
pe noi şi faceţi după cuvântul domnului nostru, adică să daţi cu bunăvoirea
voastră sfintele moaşte şi alegeţi dintre voi doi proiestoşi care să meargă cu
noi şi vă făgăduim vouă că domnul vă va trimite mare ajutor şi multe faceri de
bine va face acestei mănăstiri, trimiţând înapoi şi sfintele moaşte".
Iar părinţii, auzind acestea, au răspuns: „Noi nu îndrăznim
să săpăm, faceţi singuri ceea ce voiţi!" Atunci unul din boieri, adică marele
logofăt, apucând un târnăcop şi făcând semnul Sfintei Cruci, a zis: „Eu,
întărindu-mă pe credinţa şi evlavia domnului meu, mă apuc de lucru şi
nădăjduiesc în rugăciunile sfântului că nu voi lua nici o vătămare!" Şi astfel a
început a săpa. Şi cum s-a apropiat de sfintele moaşte - o, negrăitele Tale
minuni, Hristoase! -, tot locul acela s-a umplut de o bună mireasmă nepovestită.
Deci, luând sfintele moaşte, le-au pus într-un sicriu şi le-au dus în mijlocul
bisericii, iar biserica s-a umplut de bună mireasmă. Apoi fraţii, adunându-se,
au făcut priveghere de toată noaptea. Şi s-a auzit vestea pe la chiliile,
schiturile şi mănăstirile care erau acolo pe aproape, şi părinţii au alergat cu
credinţă şi cu evlavie să sărute sfintele moaşte.
Iar Atotputernicul Dumnezeu, vrând să slăvească pe Sfântul
Nifon şi după adormire, pentru covârşitoarele nevoinţe şi sudori ale pustniciei
lui, a rânduit ca un monah mut şi surd să meargă şi el să sărute sfintele lui
moaşte. Şi îndată ce s-a apropiat de ele şi le-a sărutat, a început a vorbi fără
împiedicare şi, mulţumind sfântului, povestea pretutindeni minunea. Altul, orb
de amândoi ochii, fiind dus de mână, a mers să sărute şi, atingându-se cu ochii
de sfintele moaşte, a văzut. Multe alte minuni a făcut Sfântul Nifon, pe care le
trec pentru scurtime; dar şi acestea puţine le-am scris ca să arăt îndrăzneala
pe care o avea sfântul către Dumnezeu.
Iar după trei zile, cei trimişi, luând sfintele moaşte şi
oarecare monahi din mănăstire, au pornit spre Valahia şi, trecând apa Dunării,
au înştiinţat pe domnul ţării, care a trimis îndată arhierei, preoţi, diaconi şi
monahi spre întâmpinarea sfântului; şi când s-au apropiat sfintele moaşte de
târgul Bucureştilor, a ieşit şi însuşi preacinstitorul de Dumnezeu domnul ţării,
Neagoe Basarab, şi toată mulţimea poporului, cu făclii şi cu tămâieri şi,
îmbrăţişând racla, au sărutat cu evlavie sfintele moaşte. Şi ridicând voievodul
pe umerii săi racla cu sfintele moaşte, împreună cu cinstiţii boieri, au mers la
Mănăstirea Dealului şi au pus sfintele moaşte pe mormântul domnului Radu. Apoi
au făcut priveghere de toată noaptea, rugându-se fierbinte sfântului să ierte
fărădelegea ticălosului Radu.
Iar la miezul nopţii, pe când privegheau, domnul Neagoe a
adormit şi a văzut în vedenia sa că s-a deschis mormântul lui Radu şi s-a arătat
trupul lui cu totul negru şi din toate mădularele lui curgea puroi şi ieşea o
putoare rea neasemănată. Şi neputând să sufere putoarea, ruga pe sfântul să facă
milă cu domnul Radu şi îndată a văzut că din racla sfintelor moaşte curgea ca un
izvor, şi că sfântul spăla tot trupul acela puturos al lui Radu şi l-a făcut
preafrumos şi preastrălucit, şi aşa s-a închis iarăşi mormântul lui Radu. Apoi
sfântul s-a dus lângă Neagoe şi i-a zis: „Iată, fiule, că am auzit rugăciunea
ta! Numai îţi poruncesc să te împaci totdeauna cu poporul tău şi să trimiţi
moaştele mele la mănăstirea mea, spre mângâierea fraţilor care se nevoiesc
acolo". Apoi s-a dus şi a intrat iarăşi în sicriu.
Şi deşteptându-se iubitorul de Dumnezeu, Neagoe, a rămas
uimit multă vreme, cugetând la cele ce văzuse şi, venindu-şi în sine, a strigat
cu glas mare: „Slavă Ţie, Impărate ceresc, Cel ce ai slăvit cu slavă negrăită pe
robul Tău cel iubit, pe Sfântul Nifon!" Şi aşa au încetat cântările de psalmi şi
domnul a povestit tuturor cele ce le-a văzut în vedenia sa şi toţi au slăvit pe
Dumnezeu. Iar a doua zi, când s-a săvârşit dumnezeiasca Liturghie, s-au adunat
şi de prin satele din afară ale Valahiei mulţime multă, aducând cu ei nenumăraţi
bolnavi, care sărutau pe sfântul cu lacrimi şi cu credinţă şi îşi căpătau
sănătatea. Şchiopii se îndreptau, orbii vedeau, cei ce se chinuiau de friguri se
vindecau şi mai toate bolile se goneau de la cei care alergau cu credinţă la
moaştele Sfântului Nifon.
Iar domnul ţării, văzând că în fiecare zi sfântul făcea
minuni, a adunat sobor şi a hotărât să se prăznuiască Sfântul Ierarh Nifon în
ziua de 11 august, zi în care el a adormit, şi i-a alcătuit toată slujba. După
acestea Neagoe, cinstitorul de Dumnezeu, a poruncit de a făcut cu multă
cheltuială un sicriu foarte frumos de aur, împodobit cu pietre scumpe şi cu
mărgăritare, iar deasupra acoperământului a zugrăvit pe Sfântul Nifon, şi
înaintea lui s-a zugrăvit pe sine în genunchi. Apoi a pus într-însul moaştele
sfântului, luând numai sfântul lui cap şi o mână, cu voia părinţilor.
Iar spre răsplătirea lor, le-a dat preacinstitul cap al
preaslăvi-tului Inaintemergătorului şi Botezătorului Ioan, pus în raclă de aur
împodobită cu pietre scumpe, pe care a trimis-o în sfinţita Mănăstire Dionisiu,
împreună cu celelalte cinstite moaşte ale Sfântului Nifon. Şi a dat părinţilor
mult ajutor, ridicând din temelie multe zidiri în acea mănăstire şi de aceea se
pomeneşte neîncetat ca ctitor. Iar sfântul cap şi mâna dumnezeiescului Nifon,
cât a trăit pururea pomenitul Neagoe, le avea cu el spre sfinţenie şi spre
izgonirea potrivnicului ori unde se ducea. Iar după ducerea lui din viaţă, le-a
lăsat Mănăstirii Curtea de Argeş, pe care a zidit-o el, unde se află până astăzi
(In prezent, ele se află la Craiova, în biserica Sfântul Dumitru, catedrala
mitropoliei Olteniei), întru slava Tatălui, a Fiului şi a Sfântului Duh. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu